شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
هشدار پدرعلم کویرشناسی

 دکتر کردوانی، پدرعلم کویرشناسی در یک برنامه تلویزیونی، در مورد وضع ریزگردهای شمال سیستان‌و‌بلوچستان گفت: وضع ریزگردها در شمال سیستان‌و‌بلوچستان خیلی بدتر از اهواز است. به‌طوری که یک زابلی اگر در شدیدترین شرایط ریزگردها به اهواز برود انگار به ییلاق خوش آب و هوا رفته است و طوفانی‌ترین روز اهواز برای یک سیستانی، خوش آب و هواترین روز است.
به‌گزارش ایسنا، پدرعلم کویرشناسی گفت: سرعت طوفان شن در زابل به 148 کیلومتر در ساعت می‌رسد و این طوفان به قدری سرعت دارد که زمین را کنده و تولید ریزگرد می‌کند. شن‌های روان در برخی روستاهای زابل آن‌قدر هستند که مردم برای رفت‌وآمد به خانه‌های کوچه‌های پشتی نیاز به رفت و آمد از کوچه‌ها ندارند بلکه از پشت بام خانه‌ها می‌توانند به خانه‌های همدیگر بروند.
دکتر کردوانی مبدأ جریان بادهای 120 روزه سیستان را از افغانستان و مسیر خراسان‌جنوبی می‌داند. پدرعلم کویرشناسی می‌گوید برای تثبیت شن‌های روان نیازی به مالچ‌پاشی نیست، بلکه باید از منطقه نهبندان در خراسان‌جنوبی شروع به ریختن سنگریزه‌های کوچکتر از سیب کرد و با غلتک آنها را صاف و محکم کرد.
امیدواریم مسئولان حوزه محیط‌زیست و سایر حوزه‌های مرتبط با این موضوع، کمی خود را به جای مردمان سیستان‌وبلوچستان تصور کنند و هر چه زودتر برای جلوگیری از تولید ریزگردها اقدام کنند. دیگر جای بهانه‌ای هم نمی‌ماند که عده‌ای در موضوع خوزستان بگویند ریزگردها از عراق می‌آیند و منشأ آن از دست ما خارج است. این‌جا دیگر منشأ داخلی دارد و پدرعلم کویرشناسی هم در این مورد هشدار داده و راه‌حل آن را هم
ارایه کرده است.


تعداد بازدید :  252