شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
جنگل‌های گیلان در محاصره

جنگل‌های استان گیلان را جنگل‌های هیرکانی گویند. تنها نمونه موجود در دنیا. با درخت‌های راش، ممرز، بلوط، افرا وتوسکا. اما اکنون جاده‌سازی، آتش‌سوزی، زباله‌های آلوده، بیماری‌های قارچی و تخریب به بهانه ساخت قلیان‌سرا و رستوران و مسافرخانه امانش را بریده است.
قطع درختان دیلمان
 به خاطر کارخانه سیمان
آنقدر جا کم بود در استان که رفتند و بالای کوه کارخانه سیمان ساختند. انتهای جاده توریستی سیاهکل به دیلمان. برای سهولت در عبور و مرور ماشین‌های سنگین کارخانه هم درختان را قطع کردند تا جاده تعریض شود. حال هم می‌خواهند جاده دیگری بسازند. اداره کل محیط‌زیست سیاهکل هم می‌گوید تعریض جاده و قطع درختان نیازی به ارزیابی زیست محیطی ندارد. این تخریب گسترده و قطع درختان یکی از همان نمونه‌هایی است که مقام معظم رهبری در فرمایشات اسفند 93 همگان را از انجام آن برحذر ساخته بودند.
نابودی دره قرقاول‌ها به خاطر زباله
16 هکتار از جنگل وسیع سراوان که گونه‌های کم‌یاب جانوری و گیاهی را در خود جای داده است به خاطر 30‌سال تخلیه زباله شهرهای رشت و اطراف اکنون کاملا نابود شده است و نفوذ شیرابه‌ها دارد به قسمت‌های دیگر این جنگل سابقا سرسبز نفوذ می‌کند اما هنوز مقامات شهری مرکز استان نتوانسته‌اند راه‌حلی برای این مشکل سه دهه‌ای پیدا کنند.
آفت بلایت و نابودی شمشادهای باستانی
آفت بلایت آنچنان در جنگل‌های شمشاد البرز سریع نفوذ کرد که در عرض کمترین مدتی 20‌هزار هکتار از این جنگل‌ها را به نابودی کشاند. چند صباحی هم هست که اسبش را زین کرده تا از مرزهای گیلان خارج شود و به سمت شرق برود و سراغی هم از درختان شمشاد مازندران و گلستان بگیرد. این پیشروی ذخیره‌گاه خیبوس که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین ذخیره‌گاه‌های شمشاد جهان است را درمعرض انقراض قرار داده و کسی هم نتوانسته راه‌حلی برای مبارزه با این آفت پیدا کند. فعلا که همه دست روی دست گذاشته‌اند و هیچ بودجه‌ای هم برای این خطر در نظر گرفته نشده است.
قطع درختان کم یاب راش
در جنگل‌های املش
نه تنها در بعضی از موارد مسئولان دست روی دست می‌گذارند که از قضا در بعضی از موارد برای تخریب همکاری هم می‌کنند. مانند صدور مجوز برای قطع درختان کم یاب راش در جنگل‌های املش به یک مالک شخصی از سوی سازمان جنگل‌های گیلان است. البته این مجوز قبل از بیانات مقام رهبری صادر شده بود و باید دید موضع جدید سازمان جنگل‌ها با توجه به این فرمایشات در قبال قطع درختان راش جنگل‌های منطقه‌هالیدشت در ارتفاعات املش گیلان توسط یک مالک شخصی چه خواهد بود و آیا بعد از 15‌سال جلوی قطع درختان را خواهد گرفت. درختانی که به منظور جاده‌سازی و فروش در بازار قطع شدند. جاده‌ای که اکنون به 40 کیلومتر می‌رسد.
قطع درختان به دلیل اکتشاف نفت
اگرچه می‌گویند درختان قطع شده در سواحل رودسر به منظور احداث دستگاه‌های اکتشاف نفت، درختان دست کاشت بوده است اما بازهم دلیل نمی‌شود که سرسبزی استان به دلیل اکتشاف نفت نابود شود. اکتشافی که معلوم نیست چه تبعات زیست‌محیطی برای دریای آلوده خزر در آینده دربرخواهد داشت.

 


تعداد بازدید :  357