شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
انتخاب و توزیع مناسب

مي‌گويند ارسطو اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تأمین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست. اعضای خانواده دوست دارند بهترین نوع غذا را مصرف کنند، زیباترین لباس‌ها را بپوشند، در بهترین نقطه شهر و در بهترین منزل زندگی کنند، به‌طور مکرر سفر بروند و ... ولی واقعیت این است که فقط ‌درصد کمی از خانواده‌ها قادر به تأمین همه این خواسته‌ها هستند، هر چند همه خانواده‌ها در تلاش براي رسيدن به استانداردهاي حداقلي زندگي باشند.
درآمد یک خانواده متوسط فقط می‌تواند تعداد محدودی از این خواسته‌ها را برآورده کند؛ از این‌رو خانواده باید از میان خواسته‌های خود انتخاب به عمل آورد. چگونگی توزیع منابع در دسترس خانواده، بین اعضای آن نیز بسیار مهم است.
واضح است اگر یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به خود اختصاص دهد، سهم کمتری برای دیگری می‌ماند. پس بهتر است فهرستی از خواسته‌های افراد خانواده تهیه کنید. انتخاب‌های ممکن را بنویسید. انتخاب‌ها را آن‌قدر با هم عوض کنید که به بهترین انتخاب با توجه به درآمدتان دست یابید. مثلا بين خريدن لباس شب براي مهماني و خريد عينك براي يكي از اعضاي خانواده شما كداميك را انتخاب مي‌كنيد؟


تعداد بازدید :  284