شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
جنایت هولناک در پی جواب رد به خواستگار تحصیلکرده
تراژدی یک قتل عام عاشقانه در گچساران
در این حادثه 3 نفر به قتل رسیدند اما هنوز انگيزه و علت اصلي اين کشتار مشخص نيست یک جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با «شهروند»، زندگي فردي و اجتماعي قاتل را آسیب‌شناسی کرد

شهروند| پسری تحصیلکرده با انگیزه‌ای مرموز، شبانه دست به قتل عام زد و مردم گچساران را در شوک فرو برد. خواستگار جنايتكار وقتي از سوي دختر مورد علاقه‌اش پاسخ منفي شنيد به زندگي او پايان داد. این پسر تحصیلکرده پيش از اينكه دست به خودكشي بزند، خواهر دختر مورد علاقه‌اش را هم كشت و يك دختر ديگر را هم مجروح كرد.
عقربه‌ها ساعت 30: 21 شامگاه یکشنبه را نشان مي داد كه صداي شليك‌هاي رگباري سكوت شبانه كوچه 20 شمالي منطقه كاركنان شهر دوگنبدان گچساران را شكست. ساكنان اين كوچه پس از شنيدن صدای شلیک‌های گلوله از خانه‌هاي‌شان بيرون آمدند. هنوز هيچ‌كس نمي‌دانست كه چه جنايت خونینی در اين كوچه رقم خورده است. همسايه‌ها در كوچه با صحنه وحشتناكي روبه‌رو شدند. پسر جواني اسلحه به دست در حياط يكي از خانه‌ها تيراندازي می‌کرد. سه دختر جوان هدف گلوله‌هاي مرد جانی شده بودند. هيچ كس از ترس حرکت نمی‌کرد. همه شوكه شده بودند. در همان ثانیه‌های وحشت جوان مسلح، اسلحه را به سمت خودش گرفت و آخرین گلوله را برای گرفتن جان خود شلیک كرد. دیگر صداي شليك گلوله شنیده نمی‌شد. در حالي كه پسر جوان آخرین قربانی این حادثه تلخ بود، مردم نيز همچنان وحشت‌زده نظاره‌گر اين خون بازي دهشتناک بودند.
خيلي زود پليس در جريان ماجرا قرار گرفت و خود را به قتلگاه  رساند. تحقیقات نشان می‌داد پسر مسلح به همراه دو دختر جوان، در همان ثانیه‌های نخست جان خود را از دست داده‌اند اما یکی از قربانیان حادثه جهت مداوا به بیمارستان دولتی شهید رجایی گچساران انتقال داده شده است. در این حادثه بررسی‌ها نشان می‌داد که پسر جوانی به نام یعقوب به دلیل این‌که خانواده دختر مورد علاقه‌اش جواب منفی به او داده بودند، تصمیم گرفت تا دست به انتقام‌جویی بزند؛ آن هم با کشتار دسته‌جمعی! به همین منظور اسلحه خرید و وقتی همه اعضاي خانواده در یک مهمانی خانوادگی دور هم جمع بودند نقشه‌اش را اجرایی کرد. اسلحه‌اش را بیرون کشید و با شليك گلوله به سمت مرضیه دختر مورد علاقه‌اش و الهام خواهر وی و خواهر دامادش 2 نفر را به قتل رساند. یک نفر را مجروح کرد و با شلیک گلوله‌ای به زندگی خود پایان داد. این جنایت هولناک در حالی رقم خورد که متهم به قتل پسر 28 ساله‌ای بود که نه فقير، نه بي‌سواد و نه سابقه‌دار بود. او جوان و دارای مدرک فوق‌لیسانس از دانشگاه معتبر بود.
روز حادثه در حالي كه الهام به همراه خواهرش مرضيه در خانه خانواده شوهر مرضيه مهمان بوده‌اند، يعقوب به آن‌جا رفت تا با الهام صحبت كند. الهام به همراه خانواده‌اش در روستاي ناصر خيرآباد و يعقوب نيز در روستاي آب‌انجير زندگي مي‌كردند كه روز حادثه در منطقه «كاركنان» به مهماني رفته بودند. آن شب پس از اصرار يعقوب علاوه بر الهام، مرضيه و زينب خواهر‌شوهر مرضيه به همراه وی به در خانه آمدند تا شاهد ملاقات لحظه‌ای این دو باشند که براساس گفته‌های منبع آگاه خبرگزاري خبرنما؛ اين جوان دست به اسلحه برده و جواب رد خواستگاري را با شلیک گلوله‌های گرم پاسخ داده تا علاوه برکشتن دختر مورد علاقه‌اش، دیگر اعضای خانواده را به گلوله ببندد.پس از اين حادثه، جمعیت زیادی براي پیگیری از آخرین وضع قربانیان حادثه در جلوی بیمارستان حضور پيدا كردند که خدمات‌رسانی به دیگر بیماران را با کندی روبه‌رو كرد.فرماندار شهرستان گچساران، عبدالرحیم رحیمی و بخشدار و مدیر آموزش و پرورش گچساران در بیمارستان حاضر شدند و پیگیر درمان مصدوم شدند. سرهنگ
علی‌کرم بازیان، فرمانده انتظامی شهرستان گچساران گفت: «در حادثه تیراندازی که يكشنبه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه رخ داد، چهار نفر کشته و مجروح شدند. دو نفر از کشته‌شدگان خانم هستند که یک نفر از آنها در دم در صحنه حادثه جان سپرده و دیگری بعد از انتقال به بیمارستان فوت کرد.»
فرمانده انتظامی شهرستان گچساران گفت: «هنوز انگيزه و علت اصلي اين جنايت مشخص نيست و در حال حاضر علت اصلی این حادثه در دست تحقیق و بررسی است.»
شخصيت خودمحور و رفتار خصمانه
دكتر علي نجفي توانا يك جامعه‌شناس در رابطه با اين پرونده به «شهروند» گفت: «انسان در رابطه با اوضاع و احوال حاكم بر زندگي فردي و اجتماعي، از طريق واكنش به قضاوت مي‌نشيند. واكنش‌ها بازتاب چگونگي شكل‌گيري شخصيت و توان تربيتي و روحي و رواني انسان تلقي
مي شود. طبيعتا در مقابل يك محرك، انسان‌ها از يك واكنش مشابه استفاده نمي‌كنند. واكنش‌ها در حقيقت در هر فردي تابعي از شرايط زندگي گذشته اوست. درخصوص حادثه قتل دختر مورد خواستگاري و همراهان وي و سپس خودكشي ضارب، بايد آسيب‌شناسي دقيقي از زندگي ضارب كرد. بايد بررسي شود كه پسر عشايري كه به اندازه‌اي داراي ناتواني رواني و سقف پايين مقاومت روحي بوده كه با يك جواب منفي دست به سلب حيات خود و ديگران مي‌زند، سيستم بومي‌اش در گذشته چگونه بوده است و براي اين كار با يك كارشناس و يك پرس‌و‌جو از دوستان و خانواده اين جوان مي‌توان به ظرفيت رواني وي پي برد و سپس به قضاوت نشست اما به نظر مي‌رسد كه علاقه شديد به دختر از يك طرف و آستانه مقاومت ضعيف خواستگار هم از يك طرف ديگر و عدم انتقال آموزه‌هاي مقاوم‌سازي روحي و رواني، اين جوان را در شرايطي قرار داده كه اصولا مقاومتي در مقابل پاسخ منفي از خود نشان نداده و به دليل توقع از ديگران پاسخ منفي را بر نمي‌تابيده است. در مقايسه با افراد عادي چنين رفتاري نشان‌دهنده عدم صلاحيت رواني فرد مهاجم است و نشان مي‌دهد كه وي از مشکلات روحي رنج مي‌برده است. معمولا نوعي خودمحوري در چنين افرادي وجود دارد كه اين باعث مي شود چنين افرادي انتظار مخالفت از هيچ‌كسي را ندارند. به همين دليل واكنش‌هاي عصبي و غيرطبيعي و خصمانه از خود نشان مي‌دهند. ولي در كل براي ارزيابي بيشتر بايد از سابقه خانوادگي و گذشته اين جوان و چگونگي روابط با دختر مورد علاقه اطلاعاتي به‌ دست آورد.


تعداد بازدید :  192