شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
وزیر ارتباطات رئیس تازه سازمان فضایی را معرفی کرد
عادی‌سازی وضع در سازمان فضایی
رئیس تازه سازمان فضایی: در زمان فشار باید بعضی چیزها را فدا کنیم

شهروند| سازمان فضایی ایران به تازگی به زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگشت و از نهاد ریاست‌جمهوری جدا شد؛ درست مانند سازمان مدیریت که بالاخره استقلالش را به دست آورد و از زیرمجموعه بودن خارج شد. حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به این بازگشت است که می‌گوید این سازمان از این پس در راستای سیاست‌های خود با بهره‌وری بالاتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. محمود واعظی، وزیر کابینه یازدهم که دیروز در مراسم معارفه جدید این سازمان صحبت می‌کرد، با اشاره به همین نکات بود که توضیح داد، از این پس تمامی کارمندان این سازمان به مثابه بخش مخابراتی کشور خواهند بود. او تأکید کرد که از این پس کارمندان این حوزه تنها با این تفاوت کار می‌کنند که به تحقیق، توسعه و تولید در فضا می‌پردازند.
بخش فضایی، هسته‌ای نیست
وزیر ارتباطات در این نشست معارفه که عادی‌سازی وضع سازمانی این حوزه را نشان می‌داد، با تأکید بر این‌که «ما در بخش فضا دنبال تکنولوژی صلح‌آمیز هستیم»، گفت: نباید کاری کنیم که دشمن مانع‌تراشی کند و به ‌عبارتی نباید بگذاریم که سرنوشت بخش فضایی به سرنوشت هسته‌ای دچار شود.
واعظی با اشاره به این‌که نیازمندیم با تکیه بر توان داخلی، ماهواره متعلق به خودمان را با عنوان ماهواره ملی بسازیم گفت: امیدواریم بودجه سازمان فضایی ۳برابر اعتبارات فعلی آن شود البته پیش از این در بسیاری از موارد از ماهواره‌های اجاره‌ای استفاده می‌کردیم که در حوزه‌های سنجش از راه دور، محیط‌زیست و برخی حوزه‌های دیگر بود.
واعظی با تأکید بر این‌که سازمان فضایی با حکم شورایعالی اداری به وزارت ارتباطات بازگشت، گفت: از این پس تمامی کارمندان این سازمان به مثابه بخش مخابراتی خواهند بود. تنها با این تفاوت به تحقیق، توسعه و تولید در فضا می‌پردازند.
او افزود: در ارتباط با بودجه محدود این سازمان همین بس که اکنون ماهواره‌هایی می‌سازیم که وزن آنها شاید 100 تا 150 کیلوگرم باشد اما سنگینی برخی ماهواره‌های جهانی به یک تن هم می‌رسد.
امسال حتما برنامه پرتاب ماهواره داریم
وی همچنین در ارتباط با این‌که چرا روند پرتاب ماهواره‌ها کند شده است، گفت: حتما در‌ سال 94 برنامه پرتاب ماهواره را داریم اما پیش از همه باید بدانیم هدف ما پرتاب ماهواره نیست، بلکه می‌خواهیم فعالیت‌هایی را در ارتباط با آن داشته باشیم تا درنهایت به موفقیت در اجرای دستورات زمینی توسط این ماهواره‌ها برسیم.
واعظی در ارتباط با بازپس‌گیری نقاط مداری ایران که در ارتباط با ماهواره نقره از ایران گرفته شد نیز تأکید کرد: اتحادیه جهانی مخابرات برای واگذاری نقاط مداری تحت شرایطی که شاید مدت‌زمان آن به 5 تا 7‌سال برسد، نقاط مداری را واگذار می‌کند و اگر آن شرایط احصاء نشود نقاط را بازپس گرفته و به متقاضی بعدی می‌دهد. وزیر ارتباطات افزود: اگر نقطه مداری گرفته شود دیگر کاری نمی‌شود کرد اما بد نیست بدانید چند نقطه جدید ثبت کرده‌ایم و باید به فکر حفظ آنها باشیم.
به جای حرف‌های گنده، عمل می‌کنیم
او درخصوص قول دولت قبل برای پرتاب ماهواره‌های مکان‌یاب  و اینکه آیا دولت یازدهم نیز برنامه‌ای در این زمینه خواهد داشت، گفت: در ارتباط با امور فضایی برنامه‌هایی یک ساله و برنامه ششم را تنظیم خواهیم کرد اما این را بدانید در مسأله فضایی حرف‌های گنده زیادی زده می‌شود اما قرار دولت یازدهم این است آنچه را می‌گوید عمل کند.
وزیر ارتباطات با بیان این‌که در حال حاضر گام‌های اولیه برای ساخت یک ماهواره ملی برداشته شده است، تصریح کرد: طراحی و پرتاب یک ماهواره ملی از اولویت‌های‌ سال جاری سازمان فضایی ایران است. او ادامه داد: برخی کشورها به دنبال سومین ماهواره ملی خود هستند و ما نیازمند حداقل یک ماهواره ملی هستیم که برای رسیدن به این هدف باید ضعف‌های موجود را شناسایی کنیم.
واعظی با بیان این‌که در‌ سال 94 برنامه پرتاب ماهواره‌ها را خواهیم داشت، گفت: باید از هرگونه موازی‌کاری در این حوزه پرهیز کرد، ضمن این‌که با مسئولیت سازمان فضایی یک ماهواره از ماهواره‌های موجود در‌ سال‌ جاری انتخاب و به فضا پرتاب می‌شود.
او به آخرین وضع ماهواره‌های در انتظار پرتاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر علاوه بر ماهواره‌های شریف ست و تدبیر پروژه‌های دیگری در پژوهشگاه فضایی و دانشگاه امیرکبیر درحال انجام است.
پروژه‌های قبلی فضایی حذف نمی‌شود
در این مراسم محسن بهرامی، رئیس جدید سازمان فضایی ایران هم گفت: رسانه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم توقعات را مدیریت کنیم، زیرا هرچه بگوییم باید طبق بودجه عمل شود. البته این به معنای قلع و قمع یا حذف برنامه‌ها و پروژه‌ها نیست.
او یادآور شد: سازمان فضایی دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز و صلح‌جویانه است و درواقع سازمان فضایی بخش غیردفاعی صلح‌آمیز فعالیت‌های فضایی ایران را تشکیل می‌دهد اما باید بدانیم که منافع ملی این حوزه در جهت اعتبار بین‌المللی است و برخی جاها باید بعضی چیزها را در زمان فشار فدا کنیم. او افزود: اولین کار ما تدوین برنامه‌های یک و چهار ساله است و امیدواریم بعد از استقرار در جایگاه خود و بررسی شرایط بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری را از وضع کنونی و برنامه‌های مورد نظر ارایه دهیم. رئیس سازمان فضایی ایران در ارتباط با بودجه مورد نیاز سازمانش که به وزیر ارتباطات طی برنامه‌ای اعلام کرده، گفت: خوشبختانه در این مورد زرنگی به خرج دادم و حرفی از بودجه در برنامه ارائه‌ای خود به وزیر نزدم. او در ارتباط با این‌که معمولا نرخ شکست پرتاب‌های ماهواره‌ای چگونه و طبق چه معیارهایی اندازه‌گیری می‌شود، گفت: همان نرخ موفقیت در ارتباط با تجهیزات مربوط به ماهواره مطرح است و اگر بخواهیم تجهیزاتی با نرخ 80‌درصد خریداری کنیم، قطعا هزینه‌های مربوط به آن‌که موارد بیمه‌ای هم به آن تعلق می‌گیرد کمتر از تجهیزاتی با نرخ موفقیت 90‌درصد است. بهرامی خاطرنشان کرد: با تمامی این اوصاف درصدد حذف پروژه‌های تعریف شده نیستیم و رویکردمان را مبتنی بر توسعه فناوری می‌گذاریم.

 


تعداد بازدید :  94