شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
بیزینس ویک از کمین سرمایه‌گذاران اروپایی و آسیایی برای بازار ایران گزارش داد
16 شرکت بورسی، برندگان توافق احتمالی هسته‌ای ایران

شهروند| یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی این روزها، بحث ورود سرمایه‌گذاران خارجی و حضور آنان در بازار سرمایه ایران است. در این خصوص مذاکره چند روزه شرکت سرمایه‌گذار خارجی که فعلا نام آن منتشر نشده است در تهران زمزمه‌ساز شده تا واکنش‌هایی به این خبر داده شود. نمایندگان این شرکت که سرمایه 8‌میلیارد دلاری در 25 کشور جهان دارد، این روزها با مدیرعامل شرکت بورس تهران دیدار کرده‌اند و شرایط سرمایه‌گذاری را از طریق شرکت‌های مطرح این حوزه جویا شده‌اند و قرار است در حوزه‌های متنوعی به بورس تهران بیایند و منابع تازه تزریق کنند.
در همین خصوص روز گذشته در همین صفحه خبر این موضوع را مخابره کردیم و به حضور یک تیم از شرکتی چندملیتی که در حوزه حفاری است هم اشاره داشتیم. در همین رابطه هم منابع خبری غربی از پر بودن ظرفیت سفر از اروپا به تهران خبر داده‌اند و معتقدند سرمایه‌گذاران غربی و اروپایی پیش از لغو تحریم‌ها رایزنی‌ها را آغاز کرده‌اند. پایگاه خبری بیزینس ویک نیز در این خصوص گزارشی داده است و با اشاره به آمادگی شرکت‌های خارجی برای حضور در بورس ایران (در پی توافق هسته‌ای) به معرفی برخی شرکت‌های خارجی پرداخته است که از این توافق سود می‌برند. این پایگاه خبری نوشت: در حالی‌ که ایران به سمت توافق هسته‌ای در حرکت است، سر و کله سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب در بورس ایران در حال پیدا شدن است. بسیاری از آنها شرکت‌های ایرانی نیستند، بلکه شرکت‌های چندملیتی‌ای هستند که در کشورهای همسایه مستقر‌ند و همچنین آنهایی که در طول تحریم‌ها روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده‌اند. به نظر می‌رسد که کسب و کار آنها با گشوده شدن درهای دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به روی جهان، رونق خوبی خواهد گرفت. بزرگترین منتفعان احتمالا بانک‌ها و توسعه‌دهنده‌ها در دوبی و یک شرکت کشتیرانی مالزیایی خواهد بود که به اعتقاد کارشناسان در صورت بازگشت ایران به بازار نفت، میزان سفارشاتی که آنها دریافت می‌کنند، افزایش خواهد یافت. تحلیلگران موسسات اکسوتیکس، گلوبال سکیوریتیز و ارست سکیوریتیز استانبول، 16 شرکت عرضه‌شده در بورس را که برندگان احتمالی توافق هسته‌ای ایران خواهند بود، شناسایی کرده‌اند. حسنین مالک، تحلیلگر ارشد موسسه اکسوتیکس گفت، لغو تحریم‌ها موجب رشد 5‌درصدی اقتصاد دوبی خواهد شد. شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی که 49‌درصد شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل را در اختیار دارد، اعلام کرده که یک‌میلیارد دلار دارایی شامل سود سهام دارد که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته آن را از ایران خارج کند. دیوید لرچه، تحلیلگر موسسه آویور در ژوهانسبورگ گفت: «آنها این سود را (از توافق) خواهند برد که قادر خواهند بود پولی را که نمی‌توانستند از ایران خارج کنند، از این کشور خارج سازند. لغو تحریم‌ها احتمالا برای اقتصاد ایران در کل مثبت خواهد بود و موجب افزایش میزان مصرف و در نتیجه رشد فعالیت‌های ام‌تی‌ان در ایران خواهد شد.»
ارزش سهام شرکت کشتیرانی ام‌ای‌اس‌سی مالزی به دنبال انتشار تفاهم مشترک ایران و قدرت‌های جهانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به گفته ریموند یاپ، تحلیلگر موسسه کیمب در کوالالامپور، بازار تانکرهای حمل نفت با لغو تحریم‌های ایران منتفع خواهد شد، زیرا این کشور شروع به افزایش صادرات نفت خود خواهد کرد. برایان پلاموندون، اقتصاددان موسسه‌ای اچ اس گلوبل اینسایت در ماساچوست گفت: «به محض این‌که این محدودیت‌ها برداشته شود، من احتمال می‌دهم دوبی برای تجارت به یک قطب تجارت با ایران تبدیل شود.» وی افزود: «بندر جبل علی یک تسهیل‌کننده مبادلات تجاری است.» سایر شرکت‌هایی که پیش‌بینی می‌شود نفع قابل توجهی از توافق هسته‌ای ایران و غرب ببرند عبارتند از: شرکت تولید‌کننده کودهای شیمیایی گوبره فابریکالاری ترکیه که 49‌درصد سهام شرکت پتروشیمی رازی را در اختیار دارد، شرکت نفتی توپراس ترکیه که از ایران نفت وارد می‌کند، شرکت هواپیمایی ایر عربیا که پروازهایی به شهرهای تهران، آبادان، مشهد و شیراز دارد، شرکت پستی آرامکس که دارای شعبی در تهران و دوبی است، شرکت غذایی ساولای عربستان که در ایران فعالیت دارد، شرکت عمان تله کامیونیکیشن و بانک مسقط.

 


تعداد بازدید :  329