شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
مدرن‌سازی و فروش بیمارستان‌ها با روش تازه تامین مالی آغاز می‌شود
100میلیون دلار سرمایه خارجی به حوزه سلامت می‌آید
نوسازی بخش سلامت کشور از مسیر بازار سرمایه

شهروند| تحریم‌ها هنوز لغو نشده و تا تیرماه ایران و 1+5 فرصت دارند تا به توافقی جامع در مذاکرات هسته‌ای دست یابند. با این همه موج خبرهای خوش از رایزنی و حتی توافق برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران خبر می‌دهد. به این ترتیب در شرایطی که دو روز پیش خبرها حکایت از مذاکراتی با سرمایه‌گذار جدید بورس داشت که 8‌میلیارد دلار هم سرمایه دارد، دیروز اخبار جدیدی از مذاکراتی مخابره شد که از 6 ماه پیش آغاز شده و ظاهرا به نتیجه هم رسیده است.
براساس گزارش «شهروند»، نوع جدیدی از تامین مالی با کمک بازار سرمایه قرار است اجرایی شود که تا کنون در ایران سابقه نداشته و با تحریم هم منافاتی ندارد؛ بدان معنی که در این روش جذب سرمایه‌های خارجی حوزه سلامت انتخاب شده که مشمول تحریم‌های غرب نبوده است.
براساس گزارش‌های دریافتی «شهروند»، در حوزه سلامت این توافق به‌زودی رونمایی خواهد شد تا اتفاقی تازه با همراهی بازار سرمایه در حوزه سلامت رقم بخورد و تحولی شکل بگیرد.
براساس این خبر، هلدينگ بزرگ سرمايه‌گذاري خارجی مذکور از 6 ماه پیش با طرف ایرانی خود مذاکراتی را در دوبی و ایران آغاز کرده بوده و هم‌اکنون در آخرین جلسه‌ها که در ایران و عصر روز دوشنبه برگزار شده است به نتایج مطلوبی رسیده‌اند.
مدل مالی تازه در بخش سلامت خواهدبود و با سرمايه‌گذاري اوليه ١٠٠ ميليون دلاري صورت خواهد گرفت. به گزارش «شهروند»، این طرح با هدف خريد مراکز 4 بخش حوزه سلامت آغاز به کار می‌کند و به دنبال این است که اصلاح ساختار‌های حوزه سلامت را در این مراکز صورت دهد؛ بيمارستان‌ها، پاراكلينيك‌ها، آزمايشگاه‌ها و داروخانه‌ها.
روش کار نیز این‌گونه خواهد بود که سرمایه‌گذار خارجی با تزريق نقدينگي، این مراکز را با الگوها و استانداردهای جهانی می‌سازد و مجموعه‌های تازه را در بورس به فروش می‌گذارد. هرچند این گزارش ابتدایی از جزییات این طرح بزرگ تأمین مالی در ایران است اما آن‌طور که خبرنگار «شهروند» مطلع شده است منابع مطلع بر بازدهی اقتصادی این روش تأکید دارند.
توسعه فعاليت و در پايان عرضه سهام بيمارستان‌ها، پاراكلينيك‌ها و آزمايشگاه‌ها در ايران کار تازه‌ای است که مقرر است با این روش اعمال شود. گزارش‌ها حاکی است که براساس توافق اولیه صورت گرفته بعد از قریب به 6 ماه مذاکره در دوبی و تهران روش تأمین مالی جدیدی در حوزه سلامت تعریف خواهد شد که براساس آن هلدینگ سرمایه‌گذار با تزریق نقدینگی بیمارستان‌ها، پاراکلینیک‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها را خریداری خواهد کرد و پس از اصلاح ساختار و انطباق با الگوی جهانی در بورس به فروش خواهد رسید. به این ترتیب با توجه به این‌که بخش سلامت مشمول تحریم‌های شدید سال‌های اخیر نمی‌شود با چنین سرمایه‌گذاری، راهی جدید در تأمین مالی در بخش سلامت باز خواهد شد که اتفاقا با توجه به پتانسیل‌های این حوزه بازده مناسبی را هم عاید سرمایه‌گذار خواهد کرد.


تعداد بازدید :  88