شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

پوتین ممنوعیت تحویل اس 300 به ایران را لغو کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ممنوعیت تحویل موشک‌های اس 300 به ایران را لغو کرده است. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، براساس این حکم ممنوعیت انتقال موشک‌های اس 300 از خاک روسیه به ایران (از جمله از طریق هوا) و تحویل آن به ایران در خارج از خاک روسیه با استفاده از کشتی یا هواپیماهای حامل پرچم روسیه رفع
شده است. به گزارش خبرگزاری تاس، این حکم فورا اجرا می‌شود. براساس قراردادی که ایران و روسیه ‌سال ۲۰۰۷ امضا کرده بودند، مسکو باید پنج سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به تهران تحويل می‌داد. با این حال، مسکو تاکنون به بهانه آن‌که فروش این سامانه برخلاف دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، از تحویل آن به تهران خودداری کرده بود. سامانه موشکی اس۳۰۰ که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است، برای دفاع از تأسیسات مهم در برابر حملات هوایی طراحی شده و می‌تواند تا ۱۰۰ هدف را همزمان در آسمان ردیابی کند. روسیه در ‌سال 2007 قراردادی را برای ارایه پنج سامانه موشکی اس300 به ایران با هزینه 800‌میلیون دلار امضا کرد. ولی در ‌سال 2010، ديمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه تحت فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و به بهانه تحریم‌های ضد ایرانی این قرارداد را لغو کرد.
ایران پس از آن شکایتی بین‌المللی را علیه روسیه مطرح کرد و خواستار اجرای قرارداد شد. ایران معتقد بود سامانه اس300 سامانه دفاعی است و تحت تحریم‌هاي سازمان ملل قرار ندارد.
اس۳۰۰ یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است و می‌تواند تا ۱۰۰ هدف را به‌طور همزمان در آسمان ردیابی کند. جدیدترین نوع این موشک‌ها بین ۱۹۵ تا ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و می‌تواند هواپیما و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع ۲۷ کیلومتری از سطح زمین هدف قرار دهد.

شمخانی در دیدار همتای روس: مواضع غیرسازنده برخی  روند دستیابی به توافق جامع را  کند   می‌کند
دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در دیدار همتای روس خود تصریح کرد: اتخاذ مواضع غیرسازنده و زیاده‌خواهانه از سوی برخی کشورهای طرف مذاکره با ایران، روند دستیابی به توافق جامع را کند می‌کند. به گزارش فارس، علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورایعالی امنیت ملی، بعد از ظهر دیروز با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و رو به گسترش ایران و روسیه، ضرورت تبادل‌نظر نزدیک و موثر دو کشور در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را یادآور شد و اظهار داشت: سیاست اصولی دو کشور در زمینه توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و متوازن‌سازی ظرفیت‌های قابل مبادله در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی، نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت بحران‌های امنیتی در سطح منطقه به دنبال داشته است. دبیر شورایعالی امنیت ملی ضمن قدردانی از نقش سازنده روسیه در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 اتخاذ مواضع غیرسازنده و زیاده‌خواهانه از سوی برخی کشورهای طرف مذاکره با ایران را موجب کند شدن روند دستیابی به توافق جامع عنوان کرد.

بررسی حقوقی اصطلاحات مذاکرات هسته‌ای با حضور امین‌زاده، عراقچی و 40 حقوقدان برجسته
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از برگزاری نشست بررسی ابعاد حقوقی بیانیه لوزان در امروز خبر داد و گفت: در این نشست قرار است علاوه بر ابعاد حقوقی بیانیه سوییس، اصطلاحاتی که می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای استفاده شود نیز از نظر حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: حقوقدانان بین‌المللی قرار شده است که مطالعات خود را در این زمینه انجام دهند. نشست بررسی ابعاد حقوقی توافق لوزان با حضور الهام امین‌زاده، سید عباس عراقچی  عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و 40 حقوقدان برجسته بین‌الملل عصر امروز در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

آمانو خبر داد:  سفر هیأتی از آژانس به تهران
هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه پانزدهم آوریل ( 26 فروردین) به تهران سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری ریانوستی، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد: گروهی از ناظران آژانس پانزدهم آوریل به تهران می‌روند. آمانو در مجمع سالانه صنعت هسته‌ای ژاپن با اشاره به بیانیه مشترک ایران و 1+5 در سوییس گفت:  آژانس از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 استقبال می‌کند. وی اضافه کرد: آژانس یکی از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای نیست، به همین دلیل دشوار است که درباره روند پیشروی مذاکرات اظهارنظر کند. آمانو در گذشته خاطرنشان کرده بود: آژانس یک سازمان فنی و تکنیکی است و سیاسی نیست و کار ما این است که بتوانیم واقعیات را دریابیم و برای انجام این کار تمام توان خود را به کار می‌گیریم.


تعداد بازدید :  257