شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

درخواست سازمان ملل برای توقف حملات به یمن
هشدار‌های پیاپی سازمان ملل درخصوص وخامت اوضاع در یمن همچنان بی‌نتیجه ‌است و تهاجم جنگنده‌های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان همچنان ادامه دارد. روز گذشته «عبدربه منصور‌هادی»، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن، «خالد بحاح»، نخست‌وزیر مستعفی یمن را به‌عنوان معاون جدید خود منصوب کرد، اقدامی که با مخالفت جنبش انصار‌الله یمن مواجه شد. این درحالی است که دبیرکل سازمان ملل متحد در روز گذشته بار دیگر بر ضرورت پایان درگیری‌های نظامی در یمن تأکید کرد.
منصور‌هادی با انتخاب اخیر خود در تلاش است تا از محبوبیت این سیاستمدار یمنی در میان برخی از احزاب متخاصم به سود خود استفاده کند و مواضع خود را در برابر انصارالله تقویت کند. مشاور رئیس‌جمهوری پیشین یمن دراین‌باره گفت: «انتصاب بحاح می‌تواند در یافتن راه‌حل سیاسی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای برقراری روند گفت‌وگو‌ها با حمایت از سازمان ملل مفید واقع شود».
در سوی دیگر «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله گفت: «این جنبش هرگونه تصمیم ‌هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن را به رسمیت نمی‌شناسد و هر برنامه‌ای درخصوص اوضاع سیاسی یمن باید در قالب گفت وگو در داخل کشور مشخص شود».
روز گذشته همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر درخصوص درگیری‌های نظامی یمن ابراز نگرانی کرد و خواستار برگزاری مذاکرات صلح شد. «بان کی‌مون» در ادامه افزود: «نباید اجازه داد تا بحران داخلی یمن به جنگی طولانی مدت در منطقه بدل شود. ما  شدیدا نیازمند خاتمه این درگیری‌ها و بازگشت به مذاکرات صلح‌آمیز هستیم».
در روز گذشته همچنین یک گروه نظارتی تسلیحاتی اعلام کرد عربستان‌سعودی با افزایش 17‌درصدی در بودجه نظامی خود در‌سال 2014، چهارمین بودجه بزرگ نظامی را در جهان دارد. این درحالی است که مقامات سعودی به بهانه جلب کمک‌های نظامی
در تلاشند تا به شمار کشور‌های ائتلاف عربی مهاجمین به یمن بیفزایند تا با افزایش حلقه این کشور‌ها به مداخله نظامی در یمن مشروعیت ببخشند. با این حال سعودی‌ها در جلب حمایت پاکستان، به‌عنوان یکی از شرکای تسلیحاتی مهم خود در منطقه شکست خوردند و با رای مخالف پارلمان این کشور برای مشارکت در مداخله نظامی در یمن مواجه شدند، اقدامی که پس از سفر وزیر خارجه ایران به اسلام‌آباد و دیدارش با مقامات ارشد این کشور رخ داد و موجب نارضایتی عربستان و متحدانش در این ائتلاف شد. به دنبال آن مقامات امارات نیز در اقدامی نامتعارف به پارلمان پاکستان
به خاطر رای‌گیری درخصوص بحران یمن هشدار دادند و پاکستان را به پرداخت بهایی سنگین تهدید کردند. این اقدام ابوظبی با واکنش وزیر کشور پاکستان مواجه شد و ودهری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان روز یکشنبه در بیانیه‌ای از ابوظبی به علت «تهدید کردن» اسلام آباد انتقاد کرد. وی گفت: «اینکه یک وزیر اماراتی پاکستان را تهدید می‌کند نه‌تنها کنایه‌آمیز بلکه تامل برانگیز است. اظهارات این وزیر اماراتی طبق اصول روابط بین‌الملل با تمامی هنجارهای رایج دیپلماتیک به شدت مغایرت دارد.»

حبس ابد برای عاملان حفر تونل در مرز‌ مصر و غزه
رئیس‌جمهوری مصر دستوری مبنی بر محکومیت عاملان حفاری تونل‌های مرز مصر و نوار غزه به حبس ابد صادر کرد. به گزارش تسنیم، السیسی دستور مربوط به قانون شماره 21‌سال 2015 مبنی بر تعدیل برخی احکام قانون مجازات را صادر کرد که براساس آن هر فردی که در حفر تونل در مرز مصر دست دارد به حبس ابد محکوم خواهد شد. براساس این قانون که مشارکت‌کنندگان در حفر تونل در مرز غزه و مصر را هدف قرار داده است، هر فردی که در عملیات حفاری یا هر گونه کمک و مساعدت به حفر تونل در مناطق مرزی مصر با هدف برقراری ارتباط با هر طرف  یا یک دولت بیگانه و اتباع آن یا هر گونه نقل و انتقال کالا و تجهیزات دست داشته باشد به حبس ابد محکوم می‌شود. همچنین کسانی‌که به هر نحوی از وجود تونل‌های زیرزمینی و فعالیت آنها مطلع بوده اما آن را به مسئولان مربوطه گزارش نداده‌اند، به حبس ابد محکوم خواهند شد و همچنین تمامی ساختمان‌ها و تأسیسات موجود در محل وجود تونل‌ها و هر گونه ابزار مورد استفاده در این کار، مصادره خواهد شد.

اعلام آمادگی بشار اسد برای آزادسازی یرموک
معاون رئیس شورای ملی فلسطین اعلام کرد که رئیس جمهوری سوریه در دیدار با وی تأکید کرده است که نیروهای سوری آماده هستند وارد اردوگاه یرموک شده و ظرف 2 روز افراد مسلح را از آن‌جا بیرون کنند. به گزارش ایسنا، یسیر قبعه، معاون رئیس شورای ملی فلسطین در نشست شورای ملی که در عمان برگزار شد، اعلام کرد که او بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به این امر ترغیب کرد که در مسأله یرموک مداخله کرده تا به رنج‌های ساکنان این اردوگاه که مجبور هستند مبالغ مالی بسیاری را برای خروج از این اردوگاه بپردازند، پایان دهد. قبعه به نقل از اسد تصریح کرد که ارتش سوریه آماده مداخله است اما این تصمیم باید از سوی فلسطینی‌ها اتخاذ شود. وی خاطرنشان کرد که اسد خواهان موافقت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با این عملیات شده تا اتهامات جدیدی علیه دولت سوریه مطرح نشود.

 


تعداد بازدید :  268