شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
جنس فرنگی

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

امروز می‌خواهیم به شما ثابت کنیم ما ایرانی‌ها همیشه به گرمی و با شور از فرنگی‌ها حمایت و پذیرایی کرده‌ایم و هیچ قومی در تاریخ به اندازه ما ایرانی‌ها ذوب در میهمان و به‌ویژه میهمان خارجی نبوده است. این علاقه به‌حدی است که اگر لغو تحریم‌ها باعث ورود بیشتر گردشگران خارجی به اینجا شود بعد از بازگشت دسته اول به کشورشان و تعریف از خصوصیات اخلاقی ما، گردشگر خارجی است که مثل مور و ملخ از سر و کول‌مان بالا می‌رود. حتی ممکن است خارجی‌هایی که نمی‌توانند بچه‌شان را نگه دارند بیایند ایران فرزندشان را بگذارند پشت در خانه یک ایرانی، چون می‌دانند ایرانی جماعت به Made in Farang نه نمی‌گوید. دنبال دلیل و برهان هستید؟ این هم چند دلیل قرص و قایم:
- شما می‌روید بازار شلوار بخرید. (البته اگر با این خرید شلوارتان دو تا می‌شود فورا منصرف شوید و برگردید خانه که این دو تا شدن شلوار بد چیزی است و هم کار دست زندگی زناشویی‌تان می‌دهد و هم آخر و عاقبت ندارد و خودتان هم ضرر می‌کنید) فروشنده یک شلوار ایرانی می‌گذارد جلوی‌تان می‌گوید این قیمتش چهل‌هزار تومانه. بعد یک شلوار دیگر می‌گذارد روی پیشخوان می‌گوید این پارچه‌اش ترکه دوختش ایران. قیمتش هست شصت‌هزار تومان. بعد یک شلوار ایرانی دیگر که مارک یک برند خارجی خورده می‌گذارد جلوی‌تان و می‌گوید این پارچه و دوخت کار ایتالیاست. قابل شما را نداره سیصد‌هزار تومان. شما کدام شلوار را می‌خرید؟ سوال کردن ندارد. شلوار مثلا ایتالیایی را. (یعنی ما می‌گوییم ایتالیایی بود شما هم همین را بگویید) فوق فوقش پولتان نرسد شلوار ترک را می‌خرید. غیر از این است که معتقدید مرغ همسایه غاز است و دگردوستی کار دستتان می‌دهد؟ مرسی!
- همین مرسی خودش یک نمونه دیگر از دگردوستی و علاقه ایرانیان به خارجی جماعت است. از هر صد نفر ایرانی، هشتاد و پنج نفرشان تعداد کلمه‌های غیرفارسی‌ای که بلدند از تعداد کلمه‌های فارسی‌ای که یاد گرفته‌اند، بیشتر است. به این می‌گویند دگردوستی زبانی. برای نمونه به این جمله کاملا فارسی دقت کنید: «قارداش کام آن، این اس‌ام‌اس را ببین. مرحبا افندی... مرسی. میس یو‌هانی. بای بای»
- بعضی موارد 18+ هم هست که زبان از بیانش قاصر است و قلم ناتوان و در صورت نوشتن اسباب دردسر مهیا. البته گرایش غربی این موارد طرفدار دارد وگرنه شرق و جنوب‌شرقی‌اش خیلی باعث برانگیخته شدن حس دگردوستی مرد ایرانی نمی‌شود.
- چه کسی است که نداند کنفرانس خارجی خیلی بهتر و نامدارتر و مشهورتر از کنفرانس داخلی است؟ حتی مهم‌ترین و معروف‌ترین کنفرانس‌های ما هم در همان فرنگ برگزار شده. مثلا کنفرانس برلین که حتما برخی دوستان میانسال خاطرشان هست.
- گوجه. بله همین گوجه ساده. کدام گوجه بین تمام گوجه‌های موجود در بازار ایران پرفروش‌تر است و طالب بیشتری دارد؟ گوجه‌فرنگی. فقط همین است؟ نخیر در بین خاندان توت‌ها هم توت‌فرنگی طالب بیشتری دارد. با افزایش دردهای مفاصل و زانو و کمردردهای مزمن و سیاتیک در جامعه شهری به‌زودی توالت فرنگی هم گوی سبقت را از توالت ایرانی می‌رباید.
- این علاقه‌مندی به بیماری‌های ما هم کشیده شده و آنفولانزای چینی و افغانی و... خیلی بیشتر از آنفولانزاهای وطنی نابودت می‌کند.
- شما بیشتر دوست دارید بازی‌های لیگ ایران را دنبال کنید یا لالیگا یا سری A یا لیگ برتر جزیره را؟ پس شما هم جزو دگردوستان محسوب می‌شوید.


تعداد بازدید :  239