شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
توقف موقت اعزام حجاج به سفر حج عمره با دستور رئیس‌جمهوری
عمره تا اطلاع ثانوی تعطیل شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تا زمانی که افراد مجرم در حادثه فرودگاه جده مجازات نشده‌اند، عمره متوقف خواهد بود

شهروند| وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابلاغ دستور رئیس‌جمهوری برای توقف موقت سفرهای عمره خبر داد و اعزام حجاج تا زمان مجازات عاملان حادثه جده متوقف خواهد بود. این درحالی است که رئیس سازمان حج و زیارت گفته برای توقف حج عمره منتظر تصمیم نمایندگان مجلس هستیم.
در ادامه حوادث اخیر فرودگاه جده و تعرض دو تن از پلیس‌های عربستان به دو نوجوان ایرانی که واکنش گسترده و اعتراضی مردم ایران را به دنبال داشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در تازه‌ترین اقدام دستور داده است که اعزام زائران برای حج عمره تا اطلاع ثانوی متوقف شود. این خبر را علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده و گفته است که حکم رئیس‌جمهوری به این وزارتخانه، که سازمان حج و زیارت زیرمجموعه آن است، ابلاغ شده است.
به گفته او، روحانی همچنین از این وزارتخانه خواسته تا گزارشی جامع از این حادثه را برای تصمیم‌گیری و اقدام نهایی تهیه کند.  جنتی همچنین از ادامه پیگیری‌ها برای برخورد با پلیس‌‎های متخلف خبر داد و گفت: «در مورد این حادثه تأسف‌بار، از طرق دیپلماتیک با مقامات سعودی صحبت شده و آنها هم قول داده‌اند   افرادی را که تا الان دستگیر شده‌اند، به مجازات برسانند و حتی گفته‌اند که آنها را اعدام می‌کنند.»  او افزود: «البته تا الان این اتفاق نیفتاده ولی به‌هرحال روح مردم ایران و افکار عمومی از این حادثه تاسف‌بار جریحه‌دار شده ‌‌است و بسیاری از مراجع عظام تقلید هم در این خصوص اظهارنظر   و تأکید کرده‌اند که پیش از این هم اتفاقات ناشایستی در برخورد با زائران ایرانی صورت گرفته ‌است.»
آن‌طور که وزیر فرهنگ و ارشاد می‌گوید، پس از ابلاغ دستور رئیس‌جمهوری به سازمان حج و زیارت دستور داده   تا زمانی که افراد مجرم در حادثه فرودگاه جده مجازات نشده‌اند، عمره متوقف شود. در پی توقف اعزام حجاج به حج عمره، همه پروازهای عمره به عربستان هم به حالت تعطیل درآمد.
واکنش عجیب رئیس سازمان حج و زیارت: منتظر نظر مجلس هستیم
همزمان با اظهارات وزیر ارشاد که از دستور قاطع رئیس‌جمهوری برای توقف عمره تا اطلاع ثانوی خبر داد، در اتاق کنفرانس سازمان حج و زیارت، خبرنگاران آمده بودند تا در نشست خبری، رئیس سازمان حج و زیارت شرکت کنند. «سعید اوحدی»، رئیس این سازمان اما حرف‌های دیگری زد که با آنچه وزیر ارشاد گفته بود، همخوانی نداشت. او گفت که قرار است یک طرح دو فوریتی درباره تعلیق عمره این هفته در دستورکار مجلس قرار گیرد و این سازمان براساس نظر مجلس درباره تعلیق سفر عمره تصمیم‌گیری می‌کند.
اوحدی گفت: «در صورت تصویب این طرح در مجلس، عمره مفرده لغو می‌شود.» آنچه رئیس حج و زیارت گفته درحالی است که علی‌القاعده با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری باید اعزام زائران به حج عمره متوقف شود. این تناقض‌گویی بین وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت آن هم در یک روز و به فاصله چند ساعت را می‌توان نشانه عملکرد دوگانه نظام اطلاع‌رسانی دولت در اطلاع‌رسانی درباره موضوع حساسی مثل حادثه فرودگاه جده دانست يا نشانه‌ای از مقاومت سازمان حج و زیارت برای توقف سفرهای عمره. سازمانی که به نظر می‌رسد به‌رغم گستردگی اعتراضات مردمی و جریحه‌دار شدن افکار عمومی هنوز نمی‌تواند از سود بالایی که از اعزام زائران به حج عمره نصیبش می‌شود، چشم‌پوشی‌کند و به همین دلیل است که در شرایطی که همگان بر ضرورت توقف عمره تا مجازات عاملان تعرض به نوجوانان ایرانی تأکید دارند، مسئولان این سازمان اصرار دارند که تا می‌توانند موضوع تعلیق اعزام حجاج به عمره را پیشنهادی قطعی نشده اعلام کنند.
سازمانی که از ابتدای وقوع این حادثه نه‌تنها اطلاعات دقیقی درباره آنچه گذشته را در اختیار افکارعمومی قرار نداد بلکه همواره از رسانه‌ها انتقاد کرده که چرا نسبت به پوشش خبری این حادثه و دادخواهی برای قربانیان این ماجرا اقدام کرده‌اند.
اوحدی دیروز گفت: در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده قصد تعرض به دو نوجوان را داشتند و در همین رابطه روز گذشته در کمیسیون‌های امنیت ملی، فرهنگی و اصل ۹۰ مجلس جلسه‌ای برگزار  و اعلام شد که به‌طور قطع از عنوان تجاوز خودداری شود و با روحیه این دو نوجوان بازی نشود چون آنها مقاومت کرده و با هوشیاری و شجاعت و همچنین صداقت توانستند دو پلیس خاطی را شناسایی کنند.
وی گفت: در همان زمان حادثه از ساعت ۱۲ نیمه‌شب مدیرکل حراست و کنسولگری ایران و همچنین سازمان حج در جریان جزییات حادثه قرار گرفته و صورت جلسات قانونی تنظیم شد به‌طوری که در روز بعد آن کاردار و کنسول عربستان احضار و با شدیدترین لحن با آنها صحبت شد که بیش از چهار بار عذرخواهی کرده است.  به گفته رئیس سازمان حج و زیارت در روز سه‌شنبه اولین ملاقات رسمی توسط معاون بین‌الملل سازمان حج با معاون وزیر کشور عربستان برگزار شد که در آن جلسه، این مقام رسمی کشور عربستان ضمن اعلام انزجار از این رفتار حیوانی گفت که دو پلیس خاطی به اشد مجازات می‌رسند و در روز مجازات حتی خانواده دو نوجوان را نیز دعوت خواهیم کرد که از نزدیک در جریان مجازات قرار گیرند. خلاف آنچه که رئیس سازمان حج و زیارت گفته و این‌که مسئولان این سازمان منتظر تصمیم نمایندگان مجلسند تا درباره تعلیق حج تصمیم بگیرند. دستور  رئیس‌جمهوری کار خود را کرد و سازمان حج و زیارت ساعاتی پس‌از سخنان وزیر ارشاد یک اطلاعیه رسمی درباره تعلیق عمره مفرده منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:
  نظر به این‌که حادثه تلخ و ناگوار فرودگاه جده موجی از نگرانی مردمی را درخصوص تأمین امنیت زائرین عزیز ایرانی توسط کشور عربستان‌سعودی فراهم نموده و احساسات پاک اقشار گوناگون جامعه را به شدت جریحه دار کرده است و از آن‌جا که با وجود اعلام ابراز تنفر و انزجار مسئولان ارشد کشور عربستان از این جسارت و وعده محکومیت مجرمین به اشد مجازات که امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، تاکنون اقدام عملی در این مورد صورت نگرفته است.  در ادامه اطلاعیه آمده است، تا حصول اطمینان از تأمین امنیت زائرین عزیز ایرانی، عملیات اعزام زائرین عمره‌گزار از تاریخ 24 فروردین تعلیق می‌شود. انتظار است با پیگیری مجدانه دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور عربستان سعودی، مجرمان این حادثه به اشد مجازات محکوم شوند.

 


تعداد بازدید :  298