شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
زن، سلامت، شادابی و امید

معصومه قربانی‌برزگر مشاور رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر

امروز، یعنی 25 فروردین از سوی معاونت محترم ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده به‌عنوان روز زن، سلامت، شادابی، امید نام گرفته است. ولی چرا به زن، سلامت، شادابی، امید بسنده شده است، مگر در خانواده مرد و فرزندان هم وجود ندارند. حقیقت موضوع این است که اگر این سه مولفه برای زن وجود داشته باشد این نتایج مثبت به سایر افراد خانواده منتقل خواهد شد و در نتیجه ما خانواده‌ای سالم، شاداب و امیدوار داریم و از آن‌جا که خانواده کوچکترین هسته جامعه است بنابراین جامعه‌ای سالم، شاداب و امیدوار خواهیم داشت.
آیا زنان ایرانی در سلامت به سر می‌برند؟ همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد زنان ایرانی طول عمر بیشتری از مردان دارند، ولی همه می‌دانیم بیشتر بانوان از دردهای مزمن استخوانی و عضلانی رنج می‌برند. گزارش‌هاي رسمي اعلام مي‌كند كه شيوع آرتروز، سرطان سينه، اختلالات اضطرابي، اضافه وزن و كم‌تحركي، پوكي استخوان، ‌ام‌اس، ديابت، بيماري‌هاي قلبي، عروقي و كمبود ويتامين‌هاي موثر در سلامت زنان همچون ويتامين A و D مهم‌ترين مشكلاتي است كه امروز جامعه پزشكي كشور نسبت به افزايش آن در زنان ايراني ابراز نگراني مي‌كند. هرچند كه بخشي از اين مشكلات به علت ناكافي بودن آگاهي زنان از اهميت توجه به روش‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين معضلات ايجاد شده اما كارشناسان هشدار مي‌دهند كه تغيير سبك زندگي و عادات غذايي، تنزل وضعيت اقتصادي و اجتماعي خانوارهاي ايراني، شهرنشيني در شيوع بيشتر بيماري‌هاي غيرواگير در جامعه زنان ايراني تاثير مستقيم داشته است.
خواننده گرامی این اطلاعات برای ایجاد نگرانی ارایه نمی‌شود اما برای پیشرو بودن همواره باید مراقب بود و وضع فعلی را پایش کرد؛ همان‌طور که ایران در سه دهه گذشته گام‌های مثبت و ارزنده‌ای را در جهت بهبود شاخص‌های سلامت در سطح کشور و منطقه برداشته است.
زنان علاوه بر سلامت جسمانی باید به اهمیت سلامت روح و روان خود نیز واقف باشند. مادرانی که دید مثبتی نسبت به آینده دارند، این امیدواری و مثبت‌اندیشی را به خانواده و فرزندان خود منتقل می‌کنند. حزن و ناامیدی در آثار دینی و مذهبی ما مذموم و مورد نکوهش واقع شده تا جایی که یأس و ناامیدی، کفر معرفی شده‌اند (یوسف/87). زنان بانشاط و شاداب هر روز استعداد‌های بیشتری را در خود کشف و شکوفا می‌کنند و رفاه و امنیت را برای خانواده خود به ارمغان می‌آورند. در مقابل زنان افسرده، ناراحت و غمگین هر روز بر مشکلات‌شان افزوده شده و با شتاب بیشتری خانواده خود را به تاریکی نزدیک می‌کنند.
بدیهی است فرزندانی که در آغوش مادرانی سالم و شاداب پرورش یافته‌اند، نسلی پویا و با اعتمادبه‌نفس بوده که به مشکلات و مسائل خود واقف بوده و با سعه صدر و دید روشن به دنبال راه‌حل مناسب خواهند بود.
علاوه بر نقش بی‌بدیل زنان به‌عنوان مادر در خانواده از آن‌جایی که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بنابراین حضور شاداب و فعال آنان در فعالیت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهادی همچون هلال‌احمر و عضویت آنها می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های جامعه باشد. به‌عنوان مثال در حال حاضر 48‌درصد اعضای سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر را زنان تشکیل می‌دهند و در تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر با عنوان تیم‌های توانا حضور فعال دارند و انجام عملیات راپل توسط زنان امدادگر هلال‌احمر از افتخارات زنان این مرز و بوم است.
همچنین لازم به توضیح است، بیشتر خدمات حضوری و مشارکتی جمعیت هلال‌احمر توسط زنان انجام می‌گیرد و این امر بیانگر این است که در مدیریت بحران، زنان نقش بسیار کلیدی و ارزنده‌ای می‌توانند داشته باشند.

 

 


تعداد بازدید :  307