شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از وضع ناگوار انسانی در یمن
نگرانی از بحران روبه گسترش
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ: وضع انسانی در یمن بسیار بحرانی و اسفناک است جمعیت هلال‌احمر ایران: شاهد نقض اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه در یمن هستیم

گروه هلال| 19روز گذشت. میزان کشته‌ها و زخمی‌ها مشخص نیست. هر لحظه آمارهای جدیدی از کشته شدن تعدادی کودک، زن و افراد سالخورده اعلام می‌شود. سرخط خبرهای بنگاه‌های خبری «نگرانی» است. نگرانی سازمان‌های بین‌المللی از کمبود مواد غذایی و شیوع بیماری‌های واگیردار در یمن. سازمان یونیسف از کشته شدن کودکان در یمن خبر داده و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ هم مدام درباره فاجعه انسانی در این کشور هشدار می‌دهد. همه اینها درحالی است که از زمان آغاز درگیری‌ها تاکنون، بیش از 74 کودک کشته و 44 کودک آسیب جسمی جدی دیده‌اند. البته یونیسف معتقد است شمار قربانیان کودک بسیار بیشتر از این رقم‌ها است. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در چند روز گذشته بیانیه‌های مختلفی منتشر کرده است. در آخرین بیانیه منتشر شده از سوی این کمیته در صنعا، اعلام شده که هم اکنون وضع انسانی در یمن بسیار اسفناک است؛ به‌ویژه آن‌که این کشور ۹۰‌درصد از مایحتاج غذایی خود را از خارج از کشور وارد می‌کند و هم اکنون تمامی مسیرهای هوایی، دریایی و زمینی به این کشور بسته شده است.
هشدار سخنگوی سازمان ملل
استفان دوگاریت، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار داده و تأکید کرده آمارهای واقعی شمار تلفات در یمن ممکن است بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده باشد. دوگاریت گفته: «سازمان ملل درباره وقوع فاجعه انسانی در یمن به‌ویژه باتوجه به ادامه هدف قرار گرفتن غیرنظامیان هشدار می‌دهد.» بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواهان توقف عملیات نظامی در سریع‌ترین زمان ممکن و آغاز مذاکرات و از سرگیری روند مسالمت‌آمیز در این کشور شده است. دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر گفته:  «بحران داخلی در یمن نباید وخیم شده و به بحرانی تبدیل شود که منطقه را در بر بگیرد. ما نیازمند این امر هستیم که آتش درگیری‌ها را خاموش ساخته و به میز مذاکرات برگردیم.»
کودکان زخمی و آواره
سازمان بین‌المللی یونیسف نیز در بیانیه‌ای نسبت به نبود بهداشت در یمن هشدار داده است. این سازمان تعداد کودکان کشته شده را بیشتر از آمارهای رسمی دانسته است. این درحالی است که کودکان بی‌شماری هم زخمی یا از خانه‌هایشان آواره شده‌اند. سازمان پزشکان بدون مرز نیز ارایه خدمات درمانی در یمن را سخت و دشوار اعلام کرده است.
توزیع 4 محموله دارویی-  بهداشتی
با وجود شرایط سخت امنیتی، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تاکنون 4 محموله امدادی به ارزش 2‌میلیارد تومان به این کشور ارسال کرده و این محموله‌ها در میان مردم جنگ‌زده یمن توزیع شده است. دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امدادونجات هم از ارسال پنجمین محموله هلال‌احمر به یمن در روزهای آتی خبر داده است. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نیز از ارسال دومین محموله امدادی خود به یمن حامل ۶. ۳۵ تن کمک پزشکی و تجهیزات امدادی به منظور کمک‌رسانی به قربانیان مناقشه خبر داده است. ماری کلر فگالی، سخنگوی صلیب‌سرخ در یمن گفته: «این محموله شامل ۳۵ تن و ۶۰۰‌ کیلوگرم کمک پزشکی است. این محموله همچنین شامل تجهیزات تصفیه آب، موتور برق و چادر است.» روز جمعه هم یک هواپیمای کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ حامل ۱۶ تن کمک پزشکی و تجهیزات جراحی در صنعاء به زمین نشسته بود که نخستین محموله کمک صلیب‌سرخ به یمن از زمان آغاز عملیات نظامی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان (۲۶ مارس) در این کشور به حساب می‌آید.
بیانیه جمعیت هلال‌احمر ایران
رئیس جمعیت هلال‌احمر و رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای حملات نظامی علیه غیرنظامیان در یمن را محکوم کرد. دکتر سید امیرمحسن ضیایی در این بیانیه با اشاره به گزارش‌های موثق و معتبر درباره این‌که وضع بشردوستانه در یمن هر لحظه وخیم‌تر شده و افزایش درگیری‌ها موجب به خطر افتادن جان میلیون‌ها تن شده، آورده است: «متأسفانه شاهد نقض قابل توجه برخی قواعد و اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه در روزهای اخیر هستیم. در این حملات، اصول ضرورت و تفکیک که در کنوانسیون‌های ژنو تصریح شده‌اند، نقض شده و رعایت‌نکردن چنین اصولی از سوی نیروهای نظامی منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان شده است. مدارس، تجهیزات آب و تأسیسات مربوط به بخش سلامت و همچنین انبارهای غذایی به واسطه حملات کور تخریب شده و از بین رفته‌اند. حملات هوایی علیه مناطق غیرنظامی و غیرنظامیان، نقض صریح قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که در ماده سه مشترک کنوانسیون‌های ژنو به آنها اشاره شده است، بدتر از همه آنکه، فعالیت‌های بشردوستانه بازیگران این عرصه در ارایه کمک به نیازمندان و مجروحان به واسطه این‌گونه حملات هوایی کاملا به حالت تعلیق درآمده و کمک‌های انسان‌دوستانه بسیاری در انتظار تامین حداقل شرایط امنیتی برای ارسال به این کشور است.» در ادامه این بیانیه تأکید شده است: «بدیهی است نقض قواعد حقوق بشردوستانه از دید جامعه بشردوستانه قویا ‌محکوم می‌شود و جمعیت هلال‌احمر ایران به‌عنوان یکی از اعضای جامعه بشردوستانه و کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به شدیدترین الفاظ، این حملات علیه کودکان و زنان بی‌گناه را محکوم می‌کند. از این‌رو جمعیت هلال‌احمر ایران نگرانی شدید خود نسبت به نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه در یمن و تبعات ناگوار آن بر غیرنظامیان این کشور را اعلام داشته و آمادگی خود را برای حمایت از آسیب‌دیدگان این شرایط ناگوار بیان می‌کند.»

 


تعداد بازدید :  177