شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
کشاورزی ارگانیک و بنیاد wwoof

مصطفی مهریزی| بسیاری از ما معنای کشاورزی ارگانیک را تجربه کرده‌ایم. یک یا دو نسل پیش از ما، یا کشاورز بوده‌اند یا برای خود باغچه‌ای داشته‌اند که در کنار تولید محصولات اصلی کشاورزی یا باغی که محل گذران زندگی‌شان بوده، فضای کوچکی را هم به کاشت محصولات موردنیاز یا موردعلاقه‌شان اختصاص می‌داده‌‌اند. همین ایده‌ ساده، حالا زیربنای یکی از بزرگترین پروژه‌های کار داوطلبانه در بیش از صد کشور دنیاست. اساس کار بسیار ساده است: کار در مزارع ارگانیک در مقابل غذا و جای خواب.
این پروژه، 40‌سال پیش و توسط یک زن در انگلستان آغاز شد. سو کوپارد در راستای جنبش ارگانیک، پیشنهاد کار آخر هفته در مزارع ارگانیک را مطرح کرد و در این راستا، مزرعه زیست‌پویای1 کالج امرسون در ساسکس انگلستان را درنظر گرفت که به‌صورت آزمایشی و برای چهار داوطلب آغاز به کار کرد. پس از مدت کوتاهی بسیاری از این طرح استقبال کردند و این طرح، ابعاد بزرگتری پیدا کرد به شکلی که امروزه بنیاد wwoof در 60 کشور دنیا به‌طور رسمی دارای مرکز است و در 53 کشور دیگر، برنامه‌‌ها به صورت مستقل انجام می‌گیرد.
برای آغاز باید در سایت ثبت‌نام کرده و مبلغ 15 پوند به حساب واریز کرد. این مبلغ صرف اداره و گسترش بنیاد و برقراری ارتباط میان میزبان‌ها و داوطلبان می‌شود. پس از این کار می‌توان مکان موردنظر خود را یافت و از برنامه‌های کاری آن‌ مرکز و اطلاعات دیگر نظیر جا، کار مورد نیاز و روش ارتباط با آن مطلع شد. اغلب افراد برای کار، کشور خود را انتخاب می‌کنند. مدت زمان معمول از یک هفته شروع شده و می‌تواند چند‌سال طول بکشد. گروهی دیگر که ماجراجوترند، کشورهای دیگر را برای این کار انتخاب می‌کنند. مزایای این کار این است که می‌توانند در کنار کار، با فرهنگ‌ و آداب و رسوم دیگر کشورها نیز آشنا شده و از لذت سفر، کشف چیزهای تازه و همین‌طور کار در سرزمینی دیگر بهره‌مند شوند.
همان‌طور که پیداست، این کار نیز مانند اغلب کارهای داوطلبانه، براساس نفع متقابل دو طرف صاحب کار و داوطلب، طرح‌ریزی شده و از پیچیدگی‌های شغلی مرسوم در دنیای امروزی، گریزان است. هنگام جست‌وجو در میان میزبان‌های این پایگاه، با زوجی ایرانی نیز آشنا خواهید شد که در روستای لوزر از توابع منطقه ارجمند فیروزکوه، به این طرح پیوسته‌اند و دست‌کم برای یک هفته، به کار شما در باغ دو هزار متری خود نیاز دارند. پس درنگ نکنید.
1. biodynamic


تعداد بازدید :  349