شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
لیست بلند بالا

کورش تهامی بازیگر

وقتی در مقابل این پرسش قرار می‌گیریم که در ترافیک به چه موضوعاتی فکر می‌کنیم، سوالی سهل و ممتنع است. پاسخ به این پرسش از این‌رو سهل است که می‌توان رشته افکار پشت ترافیک سرسام‌آور خیابان‌های تهران را گرفت و همان‌طور که در زمان واقعه (هنگامی که در متن ترافیک قرار داریم) هم به موضوعات مختلف فکر می‌کنیم، آسمان و ریسمان بافت و فهرستی از موضوعات ریز و درشت و موضوعات بااهمیت و بی‌اهمیت را کنار  هم قرار داد و آن را گفت‌ونوشت. اما موضوع به همین سادگی هم نیست. لیست موضوعاتی که هرکدام از ما پشت ترافیک سنگین و اعصاب خردکن خیابان‌های تهران به آنها فکر می‌کنیم، بسیار بلند و بالاست. حداقل برای من که اینطور است.  
آغاز موضوع از فکر به موضوعات اقتصادی شروع می‌شود. گمانم برای بسیاری از ما اینطور باشد. کشور ما طی چند‌ سال‌گذشته با موضوعات اقتصادی مختلفی دست و پنجه نرم کرده و مردم هم با این موضوع دست به گریبانند. شاید به همین دلیل باشد که فکر کردن به موضوعات اقتصادی و تنگناهای اقتصادی به شدت پررنگ است و نگرانی‌های زیادی درباره آن وجود دارد و فضا طوری است که این موضوع بخشی از دغدغه‌های همه ما است. به گمان من امروز جامعه ایرانی از موضوع دیگری هم رنج می‌برد. من همیشه در سال‌های اخیر نگران محبت بین آدم‌ها بوده‌ام و به گمانم دیگر خیلی محبت برای اکثریت غریب به اتفاق ما، اهمیتی ندارد. برای بسیاری از ما رعایت حقوق شهروندی دیگر دغدغه نیست و این موضوع نگران‌کننده‌ای است. چنین رفتاری در وجوه مختلف روزمره، نمود پیدا کرده است از رانندگی‌کردن گرفته تا ریز‌ترین موضوعات دیگر. گمان نمی‌کنم رعایت‌نکردن برخی از حقوق سایر شهروندان در رانندگی چیز سختی باشد. این موضوع از اولین نکاتی است که هر عضو جامعه باید بیاموزد. یک جوان وقتی وارد اجتماع می‌شود، از همان 18 سالگی باید بیاموزد که به دیگران احترام بگذارد. همه ما باید بیاموزیم اما در واقعیت جامعه، به عینه می‌‌بینیم این موضوعات رعایت نمی‌شود و شهروندان توقعات عجیب و غریبی از هم دارند. اکنون وضعی پیش آمده که نمی‌توان تصور کرد یک، دو یا سه ‌سال آینده از این منظر، چگونه خواهیم بود.
من در این مواقع همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که سعی کنم توقعات زیادی از آدم‌های دور و اطراف نداشته باشم البته این بحثی دوطرفه است و دیگران هم باید این اصل را رعایت کنند. این‌که دروغ نگوییم، تهمت نزنیم و باعث آزار و اذیت دیگران نشویم، موضوعی نیست که رعایت آن باعث شود منت بر دیگران بگذاریم، رعایت این موارد، منتی ندارد و هر شهروند باید رعایت آنها را به یاد داشته باشد. غیر از این‌که رعایت این موارد، از آموزه‌های دینی ما است.
در هنگامه ترافیک گاهی اتفاقاتی می‌افتد که باعث دلخوری شهروندان از یکدیگر نیز می‌شود. خود من در این زمینه اشتباهاتی انجام داده‌ام. اما سعی‌ام همیشه این بوده تا اگر اشتباهی هم انجام دادم، برطرف شود. یعنی این‌که هم خودم بفهمم عملی که انجام داده‌ام، اشتباه بوده و دیگر تکرارش نکنم و هم دلخوری در اطرافیان به وجود نیاید.

 


تعداد بازدید :  207