شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
عدم ضرورت زندان در بسیاری از موارد

به گزارش «ایسنا»، اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی، در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروزه بالا بودن بیکاری و کمبود مکان‌های مورد نیاز در زمینه‌های تخصصی باعث شده که بزه‌هایی همچون سرقت در استان‌های محروم، از سایر جرایم بالاتر باشد. اگر امروز جرم سرقت در این استان به عنوان اولین جرم شناخته می‌شود، نشان‌دهنده کمبودها و محرومیت‌های موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
جهانگیر با برشمردن زندان به عنوان یک ضرورت ثانویه، گفت: «متاسفانه در سال‌های گذشته قانون‌گذاران ما به این موضوع توجه لازم را نکردند و ما امروز با تورم کیفری قانون مواجه هستیم، به‌طوری‌که بیش از 1000 عنوان مجرمانه در قانون داریم که نشان دهنده این است که هر کسی را می‌خواهیم به دلایل مختلف تحویل زندان دهیم.»
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با اعلام این آمار که سالانه نیم میلیون نفر وارد زندان‌های کشور می شوند، گفت: «این آمار بالا است و بیش از 50 درصد از این جمعیت حداکثر زیر یک ماه در زندان می‌مانند که نشان دهنده عدم ضرورت زندان است. زندان جای اشرار و ناامن‌کنندگان امنیت و نوامیس جامعه است. زندان نباید جای افراد بدهکار و بیمار تبدیل شود به طوری‌که امروز 7000 نفر بدهکار دیه، مهریه و نفقه در زندان‌های کشور وجود دارد که در تلاش هستیم این افراد رهایی پیدا کنند.»
نظر به گفته‌های رئیس سازمان زندان ها، و کارشناسان حوزه جرایم و بزه، و همچنین با توجه به تجارب گذشته، باید در مورد وسعت دایره جرایم و تعاریف آن، تجدید نظر صورت گیرد. در این میان می‌توان از تجربه کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند نیز یاری جست. به‌طوری که می‌توان از مجازات‌های جایگزین بهره برد و بسیاری از بزهکاران را با فعالیت‌های عام‌المنفعه، تنبیه کرد.


تعداد بازدید :  174