شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
د‌یار

افزایش مصرف قلیان بین دختران ارومیه
فرماندار ارومیه گفت: از بین رفتن قبح استعمال قلیان توسط بانوان و دختران باعث شیوع آن شده است.  
«عباس حسن‌خانی» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که امروزه مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان اپیدمی است، افزود: استفاده از مواد دخانی ابتدا به ظاهر جذاب و تفننی است اما با گذر از جامعه سنتی به سمت صنعتی‌ شدن و برداشته‌شدن برخی موانع، مصرف دخانیات و قلیان که قبلا کاری مردانه تلقی می‌شد، تغییر ماهیت داده است.  
وی با بیان این‌که علل ورود بانوان به مصرف این پدیده زیاد و گاهی متفاوت است، تصریح کرد: از تفریح، فشار همسالان، برابری با پسرها، از بین رفتن مرز میان آقایان و خانم‌ها تا چشم‌وهم‌چشمی و علاقه و استعمال به دلیل سابقه مصرف والدین و نزدیکان از علل استعمال قلیان است.  
فرماندار ارومیه افزود: احساس غرور کاذب در استعمال قلیان در اماکن عمومی و منظر عام، دسترسی ارزان و آسان به مواد دخانی و تنباکو و قلیان، حتی بی‌توجهی والدین و بی‌دقتی در تأمین نیاز‌های روحی و روانی فرزندان از علل دیگر استقبال جوانان به‌ویژه دختران از قلیان است.  
حسن‌خانی تصریح کرد: یافته‌ها حاکی از تأثیر زیاد همسالان و دوستان و نرم‌های اجتماعی و سهولت یا عدم‌تسهیل در دسترسی به مواد دخانی به‌ویژه در سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه بین نوجوانان و جوانان دارد.  
حسن‌خانی با بیان این‌که ما باید اولویتمان این باشد که کاری کنیم جوانان و دختران ما آگاهانه به اماکن استعمال قلیان وارد نشوند، خاطرنشان کرد: وگرنه می‌شود با تدوین قانون مدونی برای منع استعمال قلیان در اماکن عمومی و سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و منع ورود جوانان زیر 18‌سال به این اماکن و رفع برخی تناقضات در اجرا و عدم اجرای ممنوعیت مذکور و وحدت‌رویه باعث کاهش نسبی اقبال آنها شد.  
وی اظهار کرد: اگر تعریف جامعی از اوقات‌فراغت و تفریح برای جوان ارایه نکنیم، جوانان اوقات فراغت خود را با رفتن به قهوه‌خانه و استعمال دخانیات و قلیان می‌گذرانند.  

بهره‌برداری فاز نخست مونوریل قم در دهه فجر
استاندار قم، از راه‌اندازی فاز نخست پروژه مونوریل قم تا دهه‌فجر امسال خبر داد.  
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق صالحی‌منش در مراسم افتتاح پروژه 140واحدی بهزیستی، با دعوت از خیرین و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت فعال در پروژه‌های عمرانی استان، پروژه عظیم مونوریل را موردتوجه قرار داد و گفت: به‌یاری مسئولان کشور به دنبال رفع موانع و مشکلات این پروژه و پیشبرد سریع الاجرای آن هستیم.  
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش با بیان این‌که با جدیت و همدلی می‌توانیم سخت‌ترین کارها را پیش ببریم، تصریح کرد:  پیشرفت و توسعه قم نیازمند این فضای همدلی و جدیت در کار است.  
وی با قدردانی از تلاش خیرین استان، به شرایط خاص بودجه‌ای کشور طی 2سال اخیر اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از توان خیرین در این شرایط سخت توانسته‌ایم پروژه‌های بزرگ ارزشمندی را به سرانجام برسانیم.  

راه‌اندازی بزرگترین بازارچه عرضه آبزیان غرب کشور در اراک
‌مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بزرگترین بازارچه عرضه‌ آبزیان غرب کشور در آینده نزدیک در شهر اراک به بهره‌برداری خواهد رسید.  
حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این بازارچه که با مساحت حدود 2‌هزار مترمربع در مرکز شهر اراک احداث شده دارای 18غرفه عرضه‌ آبزیان شامل ماهیان سردآبی، گرمابی و دریایی به‌صورت تازه، منجمد و همچنین سایر محصولات بسته‌بندی شده‌ آبزیان است.  
وی خاطرنشان کرد: این بازارچه می‌تواند علاوه بر عرضه‌ بهداشتی محصولات شیلاتی که تحت‌نظارت دامپزشکی استان مرکزی انجام می‌شود، نگهداری، انجماد، فرآوری و بسته‌بندی آبزیان را انجام دهد و به افزایش سرانه‌ مصرف آبزیان در شهرستان اراک کمک کند.  
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان، هدف از احداث این بازارچه را افزایش سطح دسترسی زمانی و مکانی به انواع آبزیان، افزایش آگاهی‌ها از خرید ماهی سالم و ساماندهی مراکز خرید و عرضه‌ آبزیان برشمرد. 


تعداد بازدید :  323