شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
هجوم ریزگردها به آسمان خوزستان، لرستان، ایلام و جنوب آذربایجان‌غربی


شهروند| فروردین با آرامش به پایان نرسید. گرد و غبار آسمان خوزستان، لرستان، ایلام، بخش‌هایی از فارس و برخی شهرهای آذربایجان‌غربی را تیره و تار کرد. دیروز، غلظت گرد و غبار در آسمان اهواز به بیش از دو برابر حد مجاز رسید. این در حالی بود که لرستان شرایط نابسامان‌تری را تجربه کرد. غلظت ریزگردها در برخی شهرهای این استان تا 6.5 برابر حد مجاز افزایش یافت و نفس لرستانی‌ها را تنگ کرد.
به گفته رئیس روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست خوزستان، میزان غلظت ریزگردها در آسمان اهواز در روز شنبه 344 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است. این در حالی است که میزان طبیعی ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است.
به گزارش خوزنیوز، شهریار عسکری دراین‌باره می‌گوید:  «بیشترین میزان ریزگردها صبح شنبه در دشت آزادگان با 596 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.»
موج جدید ورود ریزگردها به لرستان از جمعه آغاز شد و در بدو ورود غوغایی در این استان به پا کرد. مدیرکل محیط‌زیست لرستان، با اشاره به این‌که موج جدید ریزگردها از روزهای گذشته وارد لرستان شد، می‌گوید: «در این روز میزان ذرات گرد و غبار در لرستان حدود 10 برابر حد مجاز بود.»
مهرداد فتحی بیرانوند، غلظت ذرات معلق در هوای دیروز لرستان را 250 میکروگرم بر مترمکعب اعلام ‌کرد و به تسنیم گفت:  «ذرات معلق هوا 2.5 میکرون و میزان ذرات گرد و غبار موجود در هوای لرستان 6.5 برابر حد استاندارد است.»
او ادامه داد: «با توجه به شرایط ناپایدار هوای استان در صورت بارندگی، وضع آلودگی هوا کاسته می‌شود.»
گرد و غبار مدارس مهران را تعطیل کرد
گرد و غبار و آلودگی هوا در مهران افزون بر اخلال در فعالیت‌های عادی و روزانه مردم منجر به تعطیلی نوبت ظهر روز شنبه مدارس این شهرستان مرزی شد.  به گزارش ایرنا، پدیده گرد و غبار میهمان ناخوانده سال‌های اخیر شهر مرزی مهران که به دنبال وقوع طوفان در بیابان‌های کشور عراق از طریق باد وارد این شهر شده، ضمن تهدید سلامت مردم، مشکلاتی را نیز برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است. علی محمدیان، مسئول اداره هواشناسی مهران دراین‌باره گفت:  در اثر پدیده گرد و غبار، میزان دید در این شهرستان به 5‌هزار متر رسیده است. بروز این پدیده از ظهر روز جمعه آغاز شده  و پیش‌بینی می‌شود تا فردا ادامه داشته باشد.
تندبادی 72 کیلومتری مهاباد را درنوردید
دیروز همچنین، باد شدیدی با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی را در نوردید و باعث بروز پاره‌ای مشکلات برای مردم این شهرستان شد.  وزش این تندباد که از عصر روز جمعه در این شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تردد شهروندان را در سطح گذرگاه‌ها و معابر عمومی با مشکل مواجه کرده است. وزش باد شدید که با بارش‌های پراکنده و رعد و برق نیز همراه است در برخی نقاط شهر موجب شکسته شدن شاخه‌های درختان و شیشه برخی منازل مسکونی شد. کارشناس اداره هواشناسی مهاباد روز شنبه به ایرنا گفت: وزش این تندباد که سرعت آن به 72 کیلومتر در ساعت رسیده است، علاوه بر شهرستان مهاباد دیگر مناطق جنوبی استان را نیز تحت‌تأثیر خود قرار داده است.  حمید باریکان ادامه داد: استقرار امواج ناپایدار در این منطقه و عدم وجود رطوبت کافی موجب بروز این پدیده در منطقه شده است که در نواحی‌ای که با رطوبت کافی همراه است، موجب بارش پراکنده باران نیز می‌شود.


تعداد بازدید :  315