شماره ۵۳۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ فروردين
صفحه را ببند
روي خط خبر

زاینده‌رود سایه کوچ را از سر روستانشینان شرق اصفهان دور کرد
شهروند| جاری شدن دوباره آب در زاینده‌رود، سایه کوچ را از سر روستاهای شرق اصفهان دور کرد. اسفندماه ‌سال گذشته بود که پس از ماه‌ها خشکی و بستر
ترک‌خورده، زاینده‌رود زنده شد و شادی را به میان اصفهانی‌ها آورد. اصفهانی‌ها شبی که قرار بود آب در زاینده‌رود جاری شود و اصفهان را طی کند، کنار زنده‌رود ماندند تا از لحظه لحظه جاری بودن زندگی در رودخانه‌شان لذت ببرند. این شادی برای روستانشینان شرق اصفهان دلیل دیگری داشت. برای آنها جاری‌شدن آب در زاینده‌رود واقعا به معنای
جاری‌شدن زندگی بود، چرا که سایه کوچ و نگرانی از ترک خانه و کاشانه را از سرشان دور می‌کرد و آرامش به همراه می‌آورد.
این شادی زمان زیادی دوام نیاورد. شدت آب کاهش یافت و در بستر رودخانه راکد ماند. نگرانی باز هم بازگشت. نگرانی از درو کردن خار و خاشاک در فصل برداشت و تن دادن به کوچ اجباری. نگاه‌ها نگران شد که مبادا، وعده جاری شدن آب در فصل کاشت، محقق نشود و آنها را مجبور به کوچ کند. نوروز آمد، ‌سال نو شد و به یمن حضور گردشگران در اصفهان، مسئولان به فکر زاینده‌رود و پرآب کردن رودخانه‌ای شدند که همیشه بهانه خوبی برای کشاندن گردشگران به اصفهان بوده است. دریچه‌های سد، نیمه‌باز شد، تا جریان زندگی از میان دریچه‌های نیمه‌باز در مسیر زاینده‌رود جاری شود و بار دیگر آرامش و رضایت را روی لبان روستاییان اصفهانی بیاورد. رئیس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با اشاره به دو بار بازگشایی زاینده‌رود در‌ سال گذشته، به ایسنا گفت:  اگر‌ سال گذشته حقابه شرق اعطا نمی‌شد، تمام مردم ورزنه از شدت فقر و فلاکت مجبور به کوچ از این شهر می‌شدند.
مجید جابر، درباره تأثیر باز شدن زاینده‌رود بر کشت شرق در ‌سال گذشته، ادامه داد: حدود 30‌درصد اراضی بخش بن‌رود به مرکزیت شهر تاریخی ورزنه زیر کشت غله رفت که اگر این مقدار آب داده نمی‌شد، تمام مردم این شهر از شدت فقر و فلاکت مجبور به کوچ می‌شدند.
او با بیان این‌که از مسئولان مربوطه برای اجرای این امر تشکر می‌کنیم، افزود:  کشت و کارهای انجام شده در مزارع وضع روحی و روانی مردم را بسیار بهتر از قبل کرده است و امیدواریم آب کافی برای 5 تا 6 بار آبیاری تا خردادماه اختصاص داده شود.
این عضو شورای شهر ورزنه اضافه کرد: حدود 10‌درصد زمین‌های زیر کشت رفته به دلیل تنش‌های آبی درست آبیاری نشده و دچار زیان شده است که باید بیمه محصولات کشاورزی در مورد آن اعمال شود.
جابر خاطر نشان کرد: حدود 70‌درصد اراضی کشت نشده نیز مطابق مصوبات 9 ماده‌ای صندوق خسارت باید خسارت خشکسالی دریافت کنند، هر چند نمی‌دانیم چرا هنوز این صندوق تشکیل نشده است؟!
تصویب 400‌میلیون مترمکعب پساب برای گاوخونی
جابر در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضع تالاب بین‌المللی گاوخونی هم گفت:  در ‌سال گذشته دو بار زاینده‌رود باز شد اما حتی یک لیتر آب به گاوخونی نرسید چرا که آب مورد نیاز زارعان در بند رودشتین متوقف و از طریق کانال‌ها به ورزنه رسیده است.
او با بیان این‌که فاصله بند یاد شده تا تالاب گاوخونی حدود 140 کیلومتر است، تصریح کرد: محیط‌زیست رودخانه در این قسمت تا تالاب هیچ بهره‌ای از آب زنده‌رود نبرده است.
این عضو شورای شهر ورزنه با اشاره به سفر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به ورزنه در روزهای اخیر گفت: خانم ابتکار از تالاب بازدید کرده و خشکی آن را به چشم دیدند و وعده تأمین 400‌میلیون مترمکعب پساب‌های شهری و صنعتی برای احیای آن را داده‌اند.
جابر خاطر نشان کرد: طبق مصوبات قانونی حقابه سالانه تالاب حدود 186‌میلیون مترمکعب از آب کوهرنگ است اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز انتقال پساب وجود ندارد.
او با بیان این‌که این تالاب 64‌هزار هکتاری در حال خشکی کامل است، تأکید کرد: «البته یکی از ویژگی‌های تالاب‌ها پالایش مواد سمی موجود پساب‌هاست که وجود پرندگان در سال‌های اخیر گاوخونی موید این امر است.»

معاون ساماندهی امور جوانان:  شورای‌عالی جوانان خردادماه تشکیل می‌شود
ایسنا| معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تشکیل شورای‌عالی جوانان در خردادماه خبر داد.  محمود گلزاری با اشاره به ضرورت حضور رئیس‌جمهوری یا معاون‌اول رئیس‌جمهور ی
در شورای‌عالی جوانان گفت: «دفتر آقای جهانگیری به ما قول داده است که امکان برگزاری این شورا در خردادماه وجود دارد. آیین‌نامه مشارکت اجتماعی جوانان و مجلس جوانان نیز در شورای‌عالی جوانان مطرح می‌شود.»


تعداد بازدید :  233