شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
دكتر ‌هاشمي، سردار نقدي و مهندس چمران

سعید‌‌   اصغرزاد‌‌ه

تعطيلات هم تمام شد. پيش خودم فكر مي‌كردم كه ما مي‌توانستيم داوطلب چه كارهاي داوطلبانه‌اي در تعطيلات شويم؟ ديدم كه خوب است نمونه‌هاي جالبی از فعاليت‌هاي داوطلبانه و افرادي كه در اين فعاليت‌ها شاخص بوده‌اند را معرفي كنم.  داشتن الگو در هر سطحي مي‌تواند نوعي نشانه و چراغ راه باشد.  بي‌راه نروم.  
لابد شنيده‌ايد كه وزیر بهداشت تعطیلات آخر نوروز ‌سال ۹۴ را در روستاهای محروم استان خوزستان و در جمع جهادگران و مردم این منطقه گذراند و گزارش‌هایی نیز درخصوص وضع بهداشتی و درمانی موجود در این خطه دریافت کرد. 15 سالی می‌شود که برخی از جوانان که عموما پایتخت‌نشین بودند درقالب گروه‌های جهادی و به‌صورت خودجوش و مردمی به مناطق و روستاهای محروم می‌رفتند که شاید تاکنون هیچ مسئولی اعم از محلی و دولتی آن‌جا را ندیده باشد. مناطقی که تا کسی نبیند نمی‌تواند حتی حدس بزند که ممکن است در نقطه‌ای محرومیت از امکانات تا این حد وجود داشته باشد. این جوانان جهادی که دانش‌آموز، دانشجو و طلبه نیز بین آنها کم دیده نمی‌شود، تعطیلات عید یا زمانی که درس و بحث‌شان تعطیل می‌شود، بار سفر می‌بندند و به دیار هموطنانی می‌روند که چشم به کمک آنها دوخته‌اند.
گروه‌های جهادی که هر ساله بر تعدادشان افزوده و سطح علمی‌شان نیز بیشتر شده است، حالا به جز تهران از شهرهای دیگر مانند اصفهان، قم و کرج نیز اعزام می‌شوند. این گروه‌ها تاکنون در استان‌هایی چون کردستان، خراسان‌جنوبی، گلستان، کرمان، بوشهر و... حضور داشته‌اند. استان دیگری که گروه جهادی قرارگاه نجف برای خدمت‌رسانی در تعطیلات نوروز امسال انتخاب کرد، استان خوزستان بود. این گروه‌ها در روستاهای شهرهایی چون خرمشهر، دشت آزادگان و شادگان حضور داشتند و به کارهای عمرانی، فرهنگی و درمانی پرداختند.
بیش از 500 پروژه عمرانی در این استان و روستاهایی چون مصلاوی 1، 2 و 3، سویچی 1 و 2، پل نو، معمره، رحمانیه، کعبی، احمد عمران، قانمیه، مقامسیه، سوره، ابجده، جدیده، دربند غربی، جبار عبدالامام، جزیره مینو که خود شامل 17 روستا بود، منطقه غرب کارون، محرزی، شنه، حفار غربی که شامل 5 روستا بود، منطقه ذوالفقاری آبادان و... درحال انجام بود که گروه‌های جهادی بی‌وقفه روي آنها کار می‌کردند. همچنین تعدادی از پزشکان به درمان رایگان بیماران می‌پرداختند و مردم هم استقبال خوبی از آنها داشتند. اگرچه فقر در برخی نقاط به شدت پررنگ بود اما مردم بسیار میهمان‌نواز و خونگرمی داشت که صمیمانه با این گروه‌ها برخورد می‌کردند.
دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت ، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و سردار عزیزی رئیس بسیج سازندگی نیز خود را به جمع این جهادگران رساندند و چند روز آخر تعطیلات را کنار آنها بودند و ضمن بازدید‌هایی که از مناطق محروم این استان داشتند گزارش‌هایی را نیز از طرف این گروه‌ها دریافت کردند.
مي‌بينيد! شايد فعاليت داوطلبانه و گرايش انسان‌دوستانه و خدمت به مردم يكي از تنها نقاطي باشد كه فكر و سليقه سياسي در آن حاكم نیست. يادم مي‌آيد دو ‌سال پيش كه كميته بين‌المللي صليب‌سرخ صدوپنجاهمين سالگرد تأسيس اين سازمان را جشن گرفته بود، پيتر مائورر، رئيس كميته بين‌المللي صليب‌سرخ گفته بود كه اكنون بايد بيش از هميشه، هم به اصول خود پايبند بمانيم و هم راه‌هاي جديدي را براي خدمت بهتر به نيازمندان جست‌وجو كنيم. بايد تلاش خود را مضاعف کنیم تا اطمينان حاصل شود كه ماهيت بي‌طرف، بي‌غرض و مستقل فعاليت‌هاي بشردوستانه توسط همه درك شده است. ما فعاليت‌هاي خود را در فضايي انجام مي‌دهيم كه در آن انواع جديدي از تسليحات و فناوري‌ها به‌كار مي‌روند، گروه‌هاي مسلح تكثير مي‌شوند، دسترسي به كساني كه نيازمند كمك هستند مشكل‌تر شده است، و تعداد سازمان‌هاي مردم‌نهاد و ديگر سازمان‌هاي بشردوستانه‌اي كه در تلاشند با رهيافت‌هاي رقابتي به جوامع خود كمك کنند به شكلي افراطي رو به تزايد است. ما به همراه شركاي كاري خود در نهضت بين‌المللي صليب‌سرخ و هلال‌احمر و جامعه بشردوست به‌طور كل، بايد تلاش کنیم تا راه‌هايي را براي مقابله با اين قبيل چالش‌ها بيابيم. ما بايد هماهنگي بيشتري در روند ارایه خدمات بشردوستانه ايجاد کنیم و توجه مخصوصي به نقطه نظرات كساني كه مي‌خواهند كمكي كرده باشند، داشته باشيم و به آنان فرصت دهيم تا در اين زمينه نقش فعالي را ايفا کنند تا در نهايت افراد نيازمند به بهبودي كامل برسند.  
بله فراغت از هر نوع گرايشي در كمك‌هاي بشردوستانه يك امر جهاني است. من در اين‌جا به احترام دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و سردار عزیزی رئیس بسیج سازندگی و ساير عزيزاني كه نوروز خود را همراه محرومان زيستند تا مددرسان آنان باشند، مي‌ايستم و قدردان آنان مي‌شوم. 


تعداد بازدید :  257