شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
جریانات سیاسی کلید آغاز انتخابات مجلس را زدند
عارف: در محافل خصوصی صحبت‌های خوبی داریم

شهروند| گویا کلید انتخابات رسما زده شده است چراکه محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان، در اولین دیدار نوروزی خود از تعیین برخی راهبرد‌ها برای انتخابات مجلس خبر داده است. از سوی دیگر محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور هم اولین جلسه خود را در‌ سال‌جاری به نشستی با دبیران کل احزاب اختصاص داد که گویا یکی از مهم‌ترین دلایل و محورهای تشکیل این نشست هم دستور جلسه انتخابات و بررسی فضای سیاسی کشور است. تسنیم همچنین خبر داده که در این جلسه درباره انتخابات و ایجاد فضا و فرصت مناسب و حضور احزاب و تشکل‌های سیاسی بحث و بررسی صورت خواهد گرفت و به احتمال زیاد آخرین وضع سیاسی کشور نیز بررسی می‌شود. محمدحسین مقیمی، همچنین از آمادگی بالای وزارت کشور برای برگزاری انتخابات خبر داده و گفته است که سعی می‌کنیم در آرامش خوبی پذیرای‌ درصد بالایی از مشارکت مردم باشیم. به همین سبب شاید‌ سال‌جاری را بتوان سالی پر از نشاط و فعالیت سیاسی پیش‌بینی کرد. برگزاری 2 انتخابات مهم چون انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان هم می‌تواند پشتوانه‌ای برای این پیش‌بینی باشد. از سوی دیگر هم فعالیت‌های آشکار و پنهان جریان‌های سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که از ‌سال گذشته آغاز شد، در ‌سال جاری به اوج خواهد رسید چراکه امسال، ‌سال انتخاب نمایندگان است.
اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هم به‌عنوان دو جریان اصلی کشور در تلاش برای رساندن نیروهای خود به کرسی‌های مجلس هستند. محمد رضا عارف که‌ سال گذشته بیشتر صحبت‌ها و فعالیت‌هایش را به بحث انتخابات معطوف کرده بود، امسال نیز در امتداد همان فعالیت‌های گذشته‌اش در دیدار نوروزی خود در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که مصادیق برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس‌ سال ۹۴ مشخص شده، بیان کرد: «در خصوص راهبرد‌ها برای انتخابات مجلس صحبت‌های خوبی صورت گرفته و در ‌سال ۹۴ باید به تدریج وارد تعیین مصادیق شویم، ولی این مسأله هنوز به جمع‌بندی روشنی نرسیده، هرچند که معیار‌ها و شاخص‌ها به‌طورکلی مشخص شده است.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که عملا کلید انتخابات زده شده، یادآور شد: «ورود قانونی براساس بخشنامه‌های وزارت کشور است. ولی در محافل خصوصی صحبت‌های خوبی داشته‌ایم، هرچند که در مورد هیچ گزینه خاصی به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و هر حوزه خود باید تصمیم‌گیر نهایی باشد.» همچنین عارف در بخش دیگری از صحبت‌هایش علاوه بر پرداختن به بحث انتخابات به توافق در لوزان هم اشاره کرد و گفت که باید از تیم مذاکره‌کننده کشورمان تشکر کرد. آنها خیلی با قدرت در جهت حفظ منافع ملی و رسیدن به نقطه‌ای که ما آن را حق مسلم خود می‌دانیم، تلاش کردند. او همچنین درباره انتقاداتی که از سوی یک جریان خاص به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و وزیر امور خارجه می‌شود، گفت که آنچه می‌توان انتظار داشت این است که واقعیت‌ها را بپذیریم و یادمان باشد در چه شرایطی وارد مذاکره شدیم و چه شرایطی به ما تحمیل شده بود. به نظرم روند، روند خوبی است و انتظارمان از منتقدان این است که در اظهارنظر‌هایشان واقعیت‌ها را نیز در نظر بگیرند و با توجه به شرایط اظهارنظر کنند.
از سوی دیگر اصولگرایان هم در اردوگاه خود از ابتدای‌سال جاری اقدام به تشکیل جلساتی پیرامون موضوع انتخابات کرده‌اند و سعی در رسیدن به وحدت دارند. چراکه آنچه تا پیش از این در رسانه‌ها به نقل از اصولگرایان شنیده می‌شد حاکی از هم گسیختگی در جناح اصولگرایان بود. اما نبی حبیبی، طی مصاحبه‌ای با مهر از نشست‌هایی مستمر در اردوگاه اصولگرایی با محوریت انتخابات خبر داد که این جلسات اصولگرایان حتی با جبهه پایداری هم به صورت مستمر تشکیل می‌شود. با این حال باید دید که خروجی این جلسات آیا وحدت خواهد بود یا نه.


تعداد بازدید :  180