شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
فاضل‌‌میبدی در گفت‌وگو با «شهروند»:
دوام همدلی بین مردم مدنظر است نه ایجاد آن



نام‌گذاری امسال به ‌سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت»، تفسیرها و تحلیل‌های مختلفی بین برخی اهالی سیاست ایجاد کرد. برخی بر این باورند که دلیل این نام‌گذاری کمک و حمایت بیشتر از دولت است. برخی دیگر هم بر این عقیده‌اند که دلیل این نام‌گذاری، پر کردن شکاف بین مردم و دولت است و برای پر کردن این شکاف، این ‌سال به «همدلی و همزبانی دولت و ملت»، نام‌گذاری شده است. محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم‏‏ْ‏ و مدرس دانشگاه مفید قم، بر این باور است که دلیل این نام‌گذاری، توجه‌دادن بیشتر به برخی جریان‌ها در همراهی و همدلی بیشتر با اکثریت است. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.
آقای میبدی فکر می‌کنید که دلیل انتخاب این نام برای‌ سال‌ جاری چیست؟
این‌که دلیل این نام گذاری چیست را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم که یکی از دلایل مهم این نام‌گذاری دوام ، همدلی و همزبانی است. درواقع به اعتقاد من همدلی و همزبانی قرار نیست که ایجاد شود بلکه قرار است دوام پیدا کند.
شما این تحلیل را قبول دارید که برخی می‌گویند یکی از دلایل نام‌گذاری امسال شکاف بین دولت و مردم است و این نام پیامی برای پر کردن این شکاف است؟
خیر. به اعتقاد من شکافی بین دولت و مردم یا مردم و دولت نیست. دولت منتخب مردم است و عمر زیادی هم از دولت طی نشده است که شکافی به وجود آید. البته مسائلی وجود دارد که شاید دولت نتوانسته باشد به اندازه کافی توقع مردم را برآورده کند، مثل آزادی مطبوعات یا مسأله حل برخی گلایه‌های داخلی، اما اینها دلیلی برای ایجاد شکاف نشده و نمی‌شود چون همان‌طور که گفتم این دولت منتخب مردم است. از طرف دیگر بالاخره مردم نقاط قوت دولت را هم می‌بینند. مثلا دولت در عرصه سیاست خارجی عملکرد خوبی داشته است و شادی و اعلام حمایت مردم از تیم مذاکره‌کننده می‌تواند این مطلب را تأیید کند. بنابراین این‌که می‌گویند بین دولت و مردم شکاف است، حرف درستی نیست و همان‌طور که گفتم هدف اصلی دوام این همدلی و همزبانی است. البته در این بین شاید گروهی باشند که بخواهند اختلاف ایجاد کنند که اغلب هم از گروه‌های افراطی هستند اما به خودی خود شکافی نیست اما همان‌طور که گفتم برخی از ایجاد این شکاف سود می‌برند.
فکر می‌کنید مخاطب این همدلی و همزبانی چه کسانی هستند؟
اینکه چه کسانی مدنظر بوده‌اند را نمی‌دانم اما کسانی که سعی می‌کنند بین مردم و دولت و یا دولت و مردم اختلاف‌افکنی یا شکاف ایجاد کنند، باید بیشتر توجه داشته باشند و فرقی هم نمی‌کند که دلواپسان هستند یا سایر گروه‌های دیگر. متاسفانه برخی به جای انتقاد می‌خواهند انتقام بگیرند و می‌خواهند جامعه را بدبین کنند و به همین دلیل از دایره انصاف خارج می‌شوند. البته اینها منافع‌شان در این است که شکاف وجود داشته باشد به همین دلیل گاهی از رهبر معظم انقلاب هم پیشی می‌گیرند اما به نظرم با این شرایط بهتر است راه‌شان را عوض کنند.

 


تعداد بازدید :  282