شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اعلان جنگ به آلمان
98‌ سال پیش، برابر با ششم آوریل 1917 میلادی، ايالات متحده آمریکا در سومين ‌سال از شروع جنگ جهاني اول به امپراتوري آلمان اعلان جنگ داد. وودرو ويلسون، رئيس‌جمهوري وقت آمريكا دوم آوریل اجازه اعلان جنگ به آلمان را از كنگره اين كشور گرفته بود. سناي آمريكا با 90 راي موافق در برابر 6 راي مخالف پيشنهاد ويلسون را تصويب كرد و اين پيشنهاد با 373 راي موافق در برابر 50 راي مخالف به تصويب مجلس نمايندگان آمريكا هم رسيد.
 
حکومت نظامی کلنل
94‌ سال پیش، برابر با هفدهم فروردین 1300 خورشیدی، كلنل محمدتقي خان پسيان كه 13 فروردين همان‌سال قوام‌السلطنه والي وقت خراسان را بازداشت كرده بود، در سراسر خراسان حكومت نظامي اعلام و به بازداشت و خلع سلاح هواداران قوام و عوامل لندن و عزل آنان از مقامات ایالت اقدام کرد. کلنل پسيان، قوام را عامل انگلستان در ایران مي‌دانست و با او سر مخالفت داشت. عمر حکومت کلنل که مردی وطن‌پرست بود 6 ماه بیشتر به طول نینجامید. او دهم مهرماه 1300 خورشیدی در نبرد با نیروهای دولتی کشته شد.

درگذشت نعمت‌ گرجی
15‌ سال پیش، برابر با هفدهم فروردین 1379 خورشیدی، نعمت‌الله گرجی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، در 74 سالگی درگذشت. او در جوانی با گروه‌های سیاری که نمایش‌های سیاه بازی روی صحنه می‌بردند، همکاری داشت و پس از بازگشت به تهران، در تئاترهای «جامعه باربد»، «نصر» و «دهقان» فعالیت کرد. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی در اوایل دهه ۱۳۵۰ از جمله «قصه عشق» و «تلخ و شیرین» موجب شهرت او شد. گرجی طی عمر هنری خود در بیش از 100 فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و پس از پیروزی انقلاب در مجموعه‌های بسیاری از جمله «هزار دستان»، «شاه دزد» و «این خانه دور است» ظاهر شد.


تعداد بازدید :  305