شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
ریاست محترم سازمان نظام پزشکی ایران من به اعتراض شما معترضم!
| دکتر علی نصر اصفهانی |

رياست سازمان نظام پزشكي ايران، در خبرها خواندم که به پخش سریال «در حاشیه» به دلیل ترویج بي‌اعتمادی بیماران نسبت به پزشکان اعتراض کرده‌اید و برای تجمع اعتراضی پزشکان فراخوان داده‌اید.
من به‌عنوان عضوی از نظام درمان و سلامت ایران که هم در فضای داخل از ایران تحصیل و کار کرده‌ام و هم در خارج از ایران در محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی مشغول بوده‌ام، با خواندن چنین فراخوانی و چنین نامه اعتراضی، نه‌تنها متاسف شدم بلکه به چنین رویکردی اعتراض دارم.
بدون‌شک اقدام شما در مقام مسئول این سازمان و در راستای صیانت از شأن و جایگاه پزشکان خادمی بوده است که برای سلامت بیماران همواره تلاش کرده‌اند اما ‌ای‌کاش به جای انکار وجود معضلات موجود در نظام درمانی ایران و حذف و نادیده گرفتن انتقادات که می‌تواند به صورت اغراق‌آمیز و طنز عنوان شود، آستانه تحمل خود را بالا می‌بردیم و به فکر پیدا کردن مشکلات موجود در نظام سلامت و درمانی که خود به شدت بیمار است، می‌پرداختیم.
مسلما کسی منکر زحمات و تلاش‌های پرسنل درمانی کشور ازجمله پزشکان عمومی و متخصص نیست و به‌عنوان عضوی از این مجموعه، کاملا واقف به مصائب و دشواری‌های پیمودن مسیر بغرنج تحصیلی و حرفه‌ای پزشکی هستم و بخشی از مشکلات موجود در نوع رابطه پزشک - بیمار را نیز از جانب بیماران و مراجعین به مراکز درمانی می‌دانم.
اما نقدهای بسیاری هم به نحوه نظارت بر عملکرد پزشکان، به نوع برخورد و رعایت اخلاق پزشکی و حقوق شهروندی بیماران، به رویه و رویکرد پدرسالارانه نظام درمانی ایران که پزشک خود را قیم و مالک جان بیمار می‌داند، به نقص‌های موجود در سیستم ارجاع و درمان بیماران، به میزان درآمد و حقوق دریافتی پزشکان در مراکز دولتی و تعرفه‌های پایین که منجر به آفت
«زیر میزی» شده است، به نحوه بسیار غلط پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاه‌ها که صرفا براساس نمره کنکور است و نه ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های بین فردی و رفتاری، به عدم وجود امکانات کافی در شهرهای کوچک، روستاها و ده‌ها مثال دیگر از وجود ناهنجاری‌های متعدد در این مجموعه وجود دارد که می‌توان اشاره کرد.
بدون‌شک نظام سلامت و درمان از مهم‌ترین ارکان هر جامعه‌ای است که تحت‌تأثیر مستقیم شرایط اقتصادی، اجتماعی و همچنین سیاسی آن جامعه شکل می‌گیرد. در نحوه عملکرد و کارآیی نظام سلامت هم عوامل متعددی دخیل هستند که درنهایت این میزان رضایت یا عدم رضایت عمومی است که موفقیت نظام درمانی را معین می‌کند.
واقعیت این است که آنچه باعث بي‌اعتمادی بیماران نسبت به تیم درمانگر می‌شود
پخش شدن یک یا چند سریال از صداوسیما نیست، بلکه آنچه که اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند نوع تجربه‌ای است که پس از مراجعه به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مطب‌های پزشکان به دست می‌آورند.
البته میزان رضایت عمومی مردم از یک سو و از سوی دیگر میزان رضایت شغلی پرسنل شاغل در سیستم بهداشت و درمان یک کشور، دارای رابطه‌ای متعاقب و دوطرفه است.
براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک نظام سلامت با عملکرد مناسب نیاز به یک مکانیسم قدرتمند مالی، نیروی کار مجرب با درآمد خوب، اطلاعات و معلومات قابل اعتماد جهت اخذ تصمیمات بهینه مدیریتی و سیاسی و درنهایت تجهیزات، امکانات و تکنولوژی پیشرفته برای ارایه خدمات درمانی دارد.
قطعا نباید فراموش کرد که اجزای
تشکیل دهنده نظام سلامت و خدمات درمانی محدود به پرسنل پزشکی و پیراپزشکی نیست بلکه می‌توان نظام سلامت را مثلثی دانست که یک ضلعش را پرسنل آن، یک ضلعش را دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی و آموزش دهنده و ضلع سومش را مردم و بیماران تشکیل می‌دهند.
در مرکز این مثلث نیز نهادهای مدیریتی و سیاست‌گذاری ازجمله سازمان نظام پزشکی ایران قرار گرفته‌اند که می‌توانند مستقیما بر بهبود عملکرد هرکدام از اضلاع فوق اثرگذار باشند.
و البته در تشکیل نظام سلامت با کارآیی بالا و جلب رضایت عمومی تمام اجزای فوق نقشی کلیدی برعهده دارند و نمی‌توان تنها به یک بخش آن، یعنی پرسنل پزشکی تمام نقد را وارد کرد. اما انتظار می‌رود که به جای درخواست حذف یک سریال تلویزیونی، حتی اگر اجحاف و اغراقی هم در آن صورت گرفته باشد، با رویکردی انتقادپذیر به قبول وجود ناهنجاری‌ها بپردازیم و درجهت رفع مشکلات و بهبود وضع نظام سلامت و درمان مطالعه، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. با انکار آنچه منجر به تولید یک بي‌اعتمادی عمومی و بعضا‌ غیرمنصفانه نسبت به جامعه پزشکی ایران شده است نمی‌توان اعتماد را به افکار عمومی بازگرداند.

دیدگاه‌های دیگران

ن
نسرین از ونکوور - کانادا |
مخالف 2 - 28 موافق
عالی بود . آقایونِ پزشک از هر نکتۀ منفی خودشون رو مُبّرا میدونند ، در حالیکه اصلأ اینطور نیست . 31 سال تجربۀ کاری به عنوان نرس دارم و ایمان دارم که حقوقِ بیماران تنها چیزی است که به آن توجه نمیشود . پزشکان ما بیشتر تجارت میکنند تا طبابت !!. همیشه تمام کمی و کاستی ها متوجۀ پرستاران است ؛ در حالیکه حقیقتِ ماجرا چیز دیگری است . بارها در اثر اهمال کاری و دستور غلط و یا دیر رسیدنِ یک پزشک بر بالین بیمار ؛ مُنجر به مرگ بیمار شده اما با حمایت و پُشتیبانیِ همکارانشون که در سِمَتهای بالاتر نشسته اند و در عمل میبایستی اعمال قانون کنند نه حمایت ، تبرئه شده اند .خیلی دردناک هست که در مدت 31 سال ؛ اگر بخواهم دکتر های با وُجدان و غیر پولکی رو بشمارم ، تعدادشان از انگشتان یک دست هم کمتر است !!! با همۀ این آقایونِ مُعترض که الان اون بالا بالاها نشسته اند کار کرده ام ، دکتر زالی ، دکتر منافی ، دکتر عزیزی ، دکتر منافی ، و ...... . هیچکدامشون حاضر نبودن برای یک مریضِ بی بضاعت ؛ یک قدم بردارند . مُتحصصِ قلبی بود که با « سهمیه ... » شده بود دکتر متحصص ، نوار قلب ECG ؛ رو برعکس میگرفت . متخصص گوش و حلق و بینی ENT که با پارتی بازی شده بود رئیس بخش و تخصصش فقط در حدّ « لوزه » بود نه بیشتر !!! ؛ بازم بگم ؟؟؟؟/ کسی نیست بهشون بگه : اگه ریگی تو کفشتون نیست ، چرا ناراحت میشین ؟
ج
جاوید |
مخالف 0 - 18 موافق
موافق صد در صد این معترض عزیزم.
ا
امیر |
مخالف 0 - 0 موافق
یارا سخن از زبان ما میگویی
ا
امیر |
مخالف 0 - 9 موافق
یارا سخن از زبان ما میگویی
ر
رضا |
مخالف 0 - 1 موافق
نوشته بسیار منصفانه وکارشناسانه بود بویژه که نگارنده پزشک است
پ
پدرام |
مخالف 0 - 1 موافق
واقعا دست مریزاد آقای دکتر. مطمئنا در کشورمان پزشکان با شرف و انسان مانند شما کم نیستند، اما هستند برخی به ظاهر سپیدپوشانی هم که به جای مرهم دردهای مردم، چونان تاجری با سلامت مردم معامله می کنند. انگار تا بخواهی بهشان هم بگویی بالای چشمتان ابروست هم ناراحت و دل آزدره می شوند و آسمان ریسمان می کنند و با استدلالهای بی ربطشان می خواهند دهان هر منتقد و راست گویی را ببند. امیدوارم که این مجموعه همچنان پخش شود و رو سیاه شوند آنان که نتوانند دید.
ر
رضا سرکشیکیان |
مخالف 2 - 0 موافق
جناب اقای دکتر نصر اصفهانی ظاهرا نوشتار شما نشان از این دارد که خود شما علت اصلی مشکلات جامعه پزشکی ما را از خود پزشکان ندانسته و به زیبایی به اسیب شناسی این موضوع پرداخته اید .بنده نیز به عنوان یک پزشک سالها گرفتار ندانم کاریهای سازمانهای بیمه و وزارت بهداشت و در نتیجه دچار شدن به اسیبهای نهایی ان چه به عنوان پزشک و چه حتی به عنوان بیمار بوده ام. اما در مورد نقد جنابعالی : درست است که رییس محترم نظام پزشکی شاید به اندازه کافی در جهت حل مشکلات سعی ننموده اند یا سعیشان به جایی نرسیده است ولی ایا انتقاد ایشان یه صدا و سیما که با پخش این برنامه سعی در نشان دادن پزشک به عنوان مقصر اصلی به عوض بررسی مقصرین اصلی نظیر وزارت بهداشت ( سیست های غلط در افزایش کمی پزشک و کادر درمان و نه کیفی.ساخت داروهای بعضا بی کیفیت و ورود کالاهای پزشکی نا معتبرو.....) و سازمانهای بیمه ( عدم وجود یک سیستم کارامد بدلایل مالی و مدیریتی) منجر به تخریب بیشتر سیستم پزشکی جامعه و انحراف افکار عمومی از اگاهی به علل اصلی به نتایج سو مدیریتها و بد تر شدن این سیکل منفی میگردد اشکالی دارد؟
ع
علی نصر اصفهانی |
مخالف 0 - 2 موافق
من به عنوان نویسندهٔ این نامه نکته ای را باید توضیح بدم که متاسفانه در متن نامه تاکید چندانی بر آن نشد و علل پیدایش پدیدهٔ زیر میزی است. وقتی دستمزد یک جراحی آپاندیس در بیمارستان دولتی برای پزشک در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۷هزار تومان بوده و الان شده حدود ۲۰ هزار تومان، واقعا نمیشه تمام تقصیر را گردن پزشکان انداخت. جدای از این متاسفانه، از بین رفتن اخلاقیات و عدم رعایت حقوق شهروندی و مراجعین در تمام اصناف جامعه دیده میشه و پزشکان هم بخشی از جامعه ای هستند که در آن زندگی میکنیم. ضمن قبول انتقادات بسیار زیادی که به روشهای درمان و سلامت در ایران وجود داره، امیدوارم با اعتراض به عملکرد سازمان نظام پزشکی به این سریال، به هجمه ها و حمله های نابحق به جامعهء پزشکی دامن نزده باشم.
آ
آمیز هاشم |
مخالف 0 - 0 موافق
من به عنوان بیماری که سال ها ست چون توپ فو تبال لگد خور این طایفة طبیب نام تاجر مآب بوده و هستم و نه تنها دردم درمان نگردیده که هروز بر آن افزوده شده . اکنون خسته و در مانده بیزار از هر چه پزشک و دارو ساز وآزمایشگاه رادیو گرافی و هزار کوفت و زهر مار ودیگر، هم طنز مهران مدیری را مرهم زخم دل بیمار میدانم و هم حقیقت گویی جناب د کتر نصر اصفهانی رامی ستایم وهم به رییس نظام پزشکی هم به دکتر فاضل ( رییس انجمن جراحان، که سال گذشته وضع معیشت پزشکان تیغ به دست [جراحان والا مقام را ]زیر خط فقر می دانستند !!!!! )می گویم . آ ینه گر عیب تو بنمود راست// خود شکن آیینه شکستن خطاست .
م
محسن |
مخالف 0 - 0 موافق
متاسفانه کم نیستند افرادی در جامعه پزشکی ایران که بیش از آنکه پزشک باشند کاسبند.افرادی که خود را نماینده ی خدا در امور درمانی این مردم دانسته و با تفرعنی مشمئز کننده با مردم برخورد می کنند.این پزشکان ( پزشک ؟) علاوه بر دریافت مبالغی غیر قانونی از بیماران , بیمارانی که بعضا در تامین هزینه های پزشکی مشکل دارند , وظیفه ی درمان را نیز مناسب انجام نداده و با حمایت افرادی فاسد تر از خود در ارگان عای ناظر در عمده موارد از اتهام های وارده مبرا می شوند. این موارد است که ایران را به بهشت پزشکان تبدیل کرده است.
ا
امیر |
مخالف 0 - 0 موافق
باید طب ملی بشه و رابطه پولی بین بیمار و پزشک برداشته شود .برای تامین مخارج آن بحد مورد لزوم مالیات ها مخصوصا مالیات سیگار و مواد مضر و پر مصرف و قیمت مکالمه با موبایل و تلفن را بالا ببرند .

تعداد بازدید :  2882