شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از نشست خبری ارایه گزارش عملکرد هلال احمر در نوروز 49
آماده‌تر از همیشه
رئیس سازمان جوانان: در طرح ایمنی‌ و‌ سلامت به 7‌میلیون و 570‌هزار تن از مسافران خدمات ارایه شد رئیس سازمان داوطلبان: تاکنون ۱۱۷‌هزار سبد عیدانه تهیه و میان نیازمندان توزیع شده است سرپرست سازمان امداد‌و‌نجات: نسبت به ‌سال گذشته رشد 2.3‌درصدی در میزان عملیات و خدمات داشته ایم

گروه هلال| نشست‌ خبری روسای سازمان‌های جوانان، داوطلبان و امدادونجات جمعیت هلال‌احمر صبح روز گذشته در ساختمان صلح جمعیت هلال‌احمر با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد. در این نشست مدیران این سه سازمان به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته خود در طول ایام نوروز پرداختند. سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر طرح ملی امدادونجات را از 25 اسفندماه ‌سال گذشته تا 15 فروردین ‌سال جاری با هدف امدادرسانی و ارایه خدمات به مسافران نوروزی اجرا کرد. سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز با تشکیل کمپین یک میلیونی جوانان به ارایه خدمات ایمنی در بخش سفر و ارایه آموزش‌های لازم و آگاه‌سازی مسافران پرداخت. سازمان داوطلبان نیز فعالیت خود را از نیمه دوم اسفند با طرح فرشتگان رحمت و طرح نیابت آغاز کرد و در طول ایام نوروز نیز داوطلب‌یار‌های هلال‌احمر در زمینه پزشکی و امدادی به ارایه خدمات پرداختند.
رشد 2.3‌درصدی نسبت به‌ سال گذشته
دکتر ناصر چرخساز، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر اولین سخنران این نشست بود چرخساز به ارایه آمارها و تشریح فعالیت امدادگران این مجموعه پرداخت و گفت: «سازمان امدادونجات نسبت به ‌سال گذشته رشد 2.3‌درصدی در میزان عملیات و خدمات ارایه شده داشته است.» چرخساز میزان کل عملیات و خدمات سازمان امدادونجات را در طول این طرح 5‌هزار و 700 مورد عنوان کرد که از این میزان 55‌درصد عملیات شامل عملیات جاده‌ای، کوهستان، ساحلی، برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی و 45‌درصد شامل مراجعات حضوری و ارایه خدمات به کاروان‌های راهیان نور بوده است. سرپرست سازمان امدادونجات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رشد 13‌درصدی در استقرار پایگاه نسبت به‌ سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: «امسال مجموعا 1350 پایگاه ثابت، سیار و موقت در سراسر کشور برپا شد و پوشش امدادونجات مسافران نوروزی را انجام دادیم.» او در ادامه به توسعه در تجهیزات امدادی در جمعیت هلال‌احمر نیز اشاره کرد و گفت: «از 17 فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در طرح امداد نوروزی بهره برده شد و این 17 فروند بالگرد در مجموع بالغ بر 510 سورتی پرواز انجام دادند که در مقایسه با سال‌های گذشته میزان حمل مصدومانشان افزایش یافت، به‌طوری که حدود 64 مصدوم توسط بالگردهای هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.»
اصفهان رتبه اول در عملیات امدادی
سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درخصوص جزییات عملیات و خدمات صورت گرفته به تفکیک استان نیز گفت: «بیشترین عملیات مربوط به استان‌های اصفهان (8.4‌درصد از کل عملیات‌ها)، مازندران (7.8‌درصد از کل عملیات‌ها) و کرمان (6.8‌درصد از کل عملیات‌ها) بوده است. همچنین بیشترین مراجعات حضوری نیز مربوط به استان‌های همدان (19.4‌درصد از کل مراجعات)، خوزستان (16.4‌درصد از کل مراجعات) و کردستان (10.6‌درصد از کل مراجعات) بود.» ناصر چرخساز در بخش پایانی سخنان خود به ارایه اطلاعات آماری پرداخت و گفت: « ۱۱۶ تن از افراد در طول اجرای طرح امدادرسانی از اسکان و تغذیه اضطراری بهره‌مند شدند و ۳۷‌هزار نفر نیز نجات یافته و از خدمات حضوری و برنامه‌های مناسبتی برخوردار شده‌اند.» به گفته چرخساز از مجموع ۱۱۶‌هزار تن از افراد امدادرسانی شده، ۷۸‌هزار تن اسکان یافتند و ۳۸‌هزار تن نیز از تغذیه و خدمات اضطراری برخوردار شدند. سرپرست سازمان امدادونجات از کاهش ۶۶٫۷‌درصدی فوتی‌های حین انتقال به مراکز درمانی نیز خبر داد و گفت: «این مسأله نشان از تأثیر آموزش‌ها و عملکرد خوب تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر دارد.»
حضور یک‌میلیون جوان در کمپین پیشگیری از تصادفات
رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر نیز در این نشست خبری به ارایه گزارشی درخصوص فعالیت‌های طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی پرداخت. دکتر وحید قبادی‌دانا با بیان این‌که در این طرح به 7‌میلیون و 570‌هزار تن از مسافران خدمات لازم ارایه شد، از ادامه اجرای این طرح در طول‌ سال‌ جاری خبر داد. قبادی‌دانا درخصوص جزییات این طرح گفت: «در کمپین پیشگیری از تصادفات که با حضور یک ‌میلیون جوان هلال احمری و همچنین هنرمندان و ورزشکاران و چهره‌های شاخص در عرصه‌های مختلف صورت پذیرفت تلاش شد با تولید نشریه، تیزر و کلیپ‌ها و انیمیشن‌های متنوع پیام‌های آموزشی به مردم ارایه شود.» به گفته او در نوروز امسال همچنین از فناوری‌های نوین همانند شبکه‌های ارتباطی مختلف، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن سفر سالم به منظور اطلاع‌رسانی به مسافران محترم استفاده شد. او در ادامه این نشست خبری گفت: «طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی امسال از ۲ جنبه اهمیت داشت. نخست خدمت‌رسانی به مردم و پیشگیری از وقوع تصادفات و جنبه دوم حضور داوطلبانه و ایثارگرانه جوانان در این طرح بود.»
آمار و ارقام طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی
قبادی‌دانا در بخش دیگری از سخنان خود به ارایه اطلاعات آماری درخصوص طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی پرداخت و گفت: «در نوروز امسال ۵۴‌هزار نفر روز جوان داوطلب در یک‌هزار و ۵۷ پایگاه ثابت و سیار به مسافران نوروزی خدمات ارایه دادند.» او ادامه داد: «همچنین ۴۲۲‌هزار تن در خیمه‌های نماز به اقامه نماز پرداختند و از فضاهای معنوی سازمان جوانان هلال‌احمر بهره بردند.» رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به برگزاری جشنواره آشتی در طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی درخصوص خدمات ارایه شده در فضاهای دوستدار کودک گفت: «در طول طرح، ۴۹۴‌هزار کودک از خدمات سازمان جوانان هلال‌احمر در فضاهای دوستدار کودک بهره بردند و با حضور در پست‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی در موضوعات مختلف امدادی، بشردوستی و دوستی و... نقاشی کشیدند.»
اجرای طرح فرشتگان رحمت
فرحناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز در این نشست خبری به ارایه گزارش عملکرد سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در نوروز ۹۴ پرداخت. او گفت: «امیدوارم بتوانیم با همدلی و همزبانی در‌ سال‌ جاری کارهای بزرگی انجام دهیم و قدم‌های بزرگی برداریم.» رافع با اشاره به فعالیت‌های سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر که از ایام پایانی ‌سال ۹۳ آغاز شده، گفت: «طرح فرشتگان رحمت در سراسر کشور فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد تا بتواند دل خانواده‌های نیازمند را شاد کند.» رئیس سازمان داوطلبان با بیان این‌که هنوز آمار کلی توزیع سبدهای عیدانه در قالب طرح فرشتگان رحمت جمع‌آوری نشده، ادامه داد: «تاکنون ۱۱۷‌هزار سبد عیدانه تهیه و میان نیازمندان توزیع شده است.» رافع ضمن تشکر از همراهی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر و همچنین همکاری داوطلبان و خیرین در زمینه تهیه و توزیع سبدهای عیدانه گفت: «تاکنون ۴۷‌درصد از برنامه‌هایمان در این طرح محقق شده است.»
همکاری بیش از ۵‌هزار و ۴۰۰ نفر در طرح نیابت
رئیس سازمان داوطلبان با بیان این‌که طرح نیابت با دو شعار «داوطلبان همنشین سالمندان» و «هیچ سالمندی تنها نیست» اجرایی شده است، گفت: «این طرح با همت و مشارکت داوطلبان و پرسنل هلال‌احمر از روزهای پایانی‌ سال ۹۳ آغاز شد؛ به‌طوری که «سالمندان تنها» در موارد خانه‌تکانی، گستردن سفرهای عید و دید و بازدیدها حمایت شدند. در این حین دید و بازدیدهایی نیز از سرای سالمندان انجام شد.» او دراین‌باره افزود: «در طرح نیابت بیش از پنج‌هزار و ۴۰۰ نفر اعم از داوطلبان و پرسنل همکار، ما را همراهی کردند. همچنین بیش از ۱۰‌هزار سالمند تحت حمایت داوطلبان قرار گرفتند که ۱۲‌درصد از آنها را خانواده‌های شهدا و جانبازان، ۶۸‌درصد را خانواده‌های سالمندان بی‌سرپرست و همچنین ۲۰‌درصد نیز سالمندان بدون فرزند شامل می‌شوند. با توجه به سالمند شدن جمعیت کشور، امیدواریم به زمانی برسیم که هیچ سالمندی تنها نباشد.» رئیس سازمان داوطلبان در ادامه صحبت‌هایش به طرح داوطلب‌یار امدادونجات با مشارکت سازمان امدادونجات هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «در این طرح نیز پزشکان و پیراپزشکان در ساعتی از روز در مکان‌های تعیین شده حضور داشتند. مجموعا بیش از ۵۴۰۰ نفر روز پزشک در این طرح با ما همکاری داشتند. ۱۲۱۰ پزشک و پیراپزشک در این طرح فعال بودند که ۱۷‌درصد آنان را زنان و ۸۳‌درصد را مردان تشکیل می‌دادند.» به گفته رافع در مجموع ۱۵ روز نوروز، ۶۶‌هزار و ۷۸۱ نفر از خدمات پزشکان و پیراپزشکان این طرح بهره‌مند شدند.


تعداد بازدید :  171