شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
موافقان و منتقدان بیانیه مطبوعاتی لوزان

قرائت بیانیه مشترک مطبوعاتی که چارچوب‌ها و رئوس توافقات احتمالی در مذاکرات تیرماه 94 را مشخص کرده است در پایان مذاکرات لوزان از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش‌های متفاوتی را در میان شخصیت‌های سیاسی داخل کشور به دنبال داشته است.

حمید روحانی (پژوهشگر و تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی): انتشار این بیانیه نه‌تنها از نگرانی ملت ایران نکاست بلکه نگرانی‌ها را بیشتر کرد، نکند با این مذاکرات و انتشار این‌گونه بیانیه‌ها آرمان ملت ایران پایمال شود، خون شهدا پایمال شود. نکند هدف ملت ایران که شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» از دست برود.  (فارس)
سیدحسین نقوی‌حسینی (سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس): ادعاهای اوباما و محتوای بیانیه کاخ‌سفید درخصوص مسائل هسته‌ای ایران، دارای مسائلی بود که شائبه‌های زیادی را ایجاد می‌کرد.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان: نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشتیم. در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم. (فارس)
اسماعیل کوثری نماینده مجلس: موضوع اختلاف میان متن فارسی و انگلیسی بیانیه ایران و 1+5 باید هرچه زودتر تعیین تکلیف و متن صحیح از سوی وزارت خارجه دراین‌باره منتشر شود. (فارس)
مهدی محمدی چهره نزدیک به تیم مذاکره‌کننده سعید جلیلی: این توافق قطعاً یک تعهد بین‌المللی برای ایران است. این توافق به هیچ‌وجه متوازن نیست و درباره فردو فاجعه رخ داده است. (فارس)
محمدکاظم انبارلویی رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی: صدور بیانیه نوعی دور زدن از چیزی است که قبلاً از آن به نام توافق دو مرحله‌ای یاد می‌شد و پیش از آن هم عزم ایران بر این بود که به چنین سمتی نرود. ما تاکنون امتیازات فراوانی را داده‌ایم درحالی‌که هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و تحریم‌های ظالمانه همچنان به قدرت خود باقی است. (تسنیم)

محمد دهقان عضو هیأت‌رئیسه مجلس: تیم مذاکره‌کننده حاضر نشدند باج دهند زیرا عزت ملی و منافع ملت خواست مردم است که هر دو را با همدیگر می‌خواهند و مردم استدلال منطقی را دوست دارند و مصالح کشور را مورد توجه قرار داده و برای‌شان اهمیت دارد. (فارس)
علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: فکر می‌کنم بخش قابل توجهی از اظهارات اوباما، در توجیه سیاست‌های غلط گذشته آنها بود و مخاطبان او نیز رژیم صهیونیستی، کنگره آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای آمریکا بوده‌اند و بر همین اساس بود که اعلام کرد طی روزها و هفته‌های آینده مشاوران خود را به کشورهای مختلف می‌فرستد تا آنها را نسبت به این تفاهم صورت گرفته قانع کنند. اعتراف اوباما نسبت به حق جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است که صریحا اعلام کرد اگر ایران فعالیت صلح‌آمیز داشته باشد، مشکلی نداریم؛ نباید فراموش کنیم که زمانی آنها حاضر نبودند این را قبول کنند. (مهر)
عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برداشت من این است که آنچه رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده خواسته بودند تا همه موضوعات در یک جلسه و در یک برنامه کلی به توافق برسد، عملیاتی شد و آنچه که در این متن آمده بود به‌طور کامل تمام مسائل حول محور هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود را تحت پوشش قرار داد. به نظر من نتیجه مذاکرات چیزی بیشتر از برد - برد بود. درواقع آنچه که منطق جمهوری اسلامی ایران بود را عملی کرد و غرب بارها تأکید داشت که مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران غیرممکن است اما بیانیه و نتیجه ماه‌ها مذاکرات، نشان داد این موضوع غیرممکن نیست. (خانه ملت)
سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد: دشمن در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر تلاش بسیار کرد که در یک سنگر سیاسی ما را شکست دهد اما مقاومت تیم مذاکره‌کننده ایران باعث شد آنان بیانیه مطبوعاتی صادر کنند. تلاش و مقاومت تیم مذاکره‌کننده ایران قابل تقدیر است . (ایرنا)


تعداد بازدید :  241