شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
هرآنچه باید درباره دعوای تازه مربی پرتغالی با مسئولان فوتبال بدانید
جدایی کارلوس از تیم‌ملی؛ قسمت‌هزار و یکم!

شهروند| در آخرین روزهای‌ سال 93 وقتی تقریبا تمام رسانه‌ها به استقبال تعطیلی ‌سال جدید رفته بودند، خبری عجیب از عمارت خیابان سئول (فدراسیون فوتبال) به گوش رسید. کارلوس کی‌روش و علی کفاشیان بعد از جلسه‌ای چند ساعته تصمیمشان را برای پایان همکاری 4ساله خود رسما اعلام کردند. خبری که در آستانه رویارویی تیم‌ملی با 2 تیم بزرگ فوتبال جهان شوک بزرگی را به بازیکنان وارد کرد و تبعات زیادی هم داشت، اگرچه خیلی‌ها هنوز جدایی سرمربی پرتغالی را قطعی نمی‌دانند.

دبیرکل؛ نقش اول
بوی جدایی کی‌روش از زمانی به مشام فوتبالی‌ها رسید که اسدی، دبیرکل جدید فدراسیون اولین شخصی در فدراسیون بود که بعد از 4‌سال انتقادهای شدیدی را به کی‌روش وارد کرد. سرمربی پرتغالی که در برابر این انتقادات به شدت واکنش نشان داد، درنهایت وقتی دید که کفاشیان نیز مواضع دبیرکل جدید را دنبال می‌کند، تصمیم به استعفا گرفت و رئیس فدراسیون نیز که بهترین فرصت را برای جدایی بدون هزینه کی‌روش پیدا کرده بود، آن را پذیرفت. جالب این‌که اسدی همچنان به انتقادهایش نسبت به کی‌روش ادامه می‌دهد: «فعلا صلاح فوتبال ایران را کسی مشخص می‌کند که مدعی می‌شود من در تیم‌ملی نمی‌مانم اما ایران را ترک نمی‌کند. امیدوارم آنهایی که امروز انتقادهای تندی را علیه من مطرح می‌کنند روزی پی به واقعیت‌ها ببرند.»

برکناری کی‌روش قانونی است؟
با این‌که در ظاهر کی‌روش استعفا داده اما به نظر می‌رسد او را وادار به این کار کرده‌اند. اما آیا برکناری سرمربی تیم‌ملی توسط دبیرکل قانونی است؟ شهرام دبیری، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون دراین‌باره توضیح می‌دهد: «در آخرین جلسه‌ای که با حضور همه اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون برگزار شد تصمیم گرفتیم با کی‌روش ادامه دهیم و قرار بر این بود تا کفاشیان با او صحبت کرده و شرایط را برای ماندنش مهیا کند. دبیرکل فقط مجری تصمیمات هیات‌رئیسه است که زیر نظر رئیس فدراسیون کار می‌کند.»

تأثیر وزارت ورزش
خیلی از کارشناسان بر این باورند که جدایی کی‌روش خواسته وزارت‌ورزش بوده که کفاشیان برای بهبود رابطه‌اش به وزیر به آن تن داده است. ورود اسدی به فدراسیون و شروع بحث جدایی کی‌روش به نظر می‌رسد از سوی وزارت‌ورزش مدیریت شده است. این دخالت غیرمستقیم وزارتخانه باید دید تا کجا ادامه پیدا می‌کند.

نفر جایگزین کیست؟
حالا که رئیس فدراسیون و کی‌روش جدایی سرمربی پرتغالی را قطعی دانسته‌اند، هنوز هیچ نام و نشانی از جانشین احتمالی کی‌روش به میان نیامده است. در صورت عملی شدن فسخ قرارداد کی‌روش، گزینه بعدی به احتمال فراوان ایرانی خواهد بود و از آن‌جایی که خیلی بعید به نظر می‌رسد فدراسیون به مربیان جوان برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی اعتماد کند، فقط چند گزینه بیشتر باقی نمی‌مانند. مربیانی که قطعا به‌عنوان جایگزین کی‌روش کار بسیار دشواری خواهند داشت. از طرفی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا در دوره آتی از حدود 2 ماه دیگر آغاز خواهد شد و قطعا مسئولان باید هرچه سریع‌تر به فکر باشند تا مثل همیشه کار ما به دقیقه 90 کشیده نشود.

اتهام دزدی و دلالی
شهرام دبیری، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون درباره ملاقاتش با سرمربی تیم‌ملی نیز اظهارنظر جالبی کرده است: «روز دوم فروردین کی‌روش را ملاقات کردم و با او صحبت‌هایی انجام دادم. کی‌روش از بعضی مسائل ناراحت بود و می‌گفت با او رفتار خوبی نشده است. کی‌روش گفت او را متهم به دزدی و دلالی کرده‌اند و با این شرایط نمی‌تواند ادامه دهد. من با کفاشیان هم صحبت کردم قرار است در بازگشت رئیس فدراسیون از سفر هر چه سریعتر وضع سرمربی تیم‌ملی را مشخص کنیم.»

چه کسانی خوشحال می‌شوند؟
شاید به جز برخی منتقدان سرمربی تیم‌ملی که در سال‌های اخیر ثابت کرده‌اند، به همه چیز انتقاد دارند و فقط دوست دارند خودشان یا دوستانشان سر کار باشند، چند نفر دیگر برنده اصلی رفتن کی‌روش از ایران هستند. این افراد کسانی نیستند جز بازیکنانی که در این چند‌سال در لیست سیاه کی‌روش قرار گرفته بودند. بازیکنانی همچون رحمتی، عقیلی، خلعتبری، نوری و.... . البته به این جمع باید علیرضا اسدی و برخی مسئولان ورزش کشور را هم اضافه کرد.

مشکل مالیاتی، تصمیم عجیب بازیکنان
درحالی‌که سرمربی پرتغالی تیم‌ملی هم جدایی‌اش از ایران را قطعی دانسته اما بعد از 2 بازی تدارکاتی در اروپا همراه با بازیکنان به تهران بازگشت. سرمربی تیم‌ملی اما با چالش جدیدی مواجه شده است که حتی باعث شد یک روز دیرتر به اردوی تیم‌ملی در اتریش ملحق شود. کی‌روش با مشکل مالیاتی روبه‌رو شده است و حتی در زمان بازگشت به ایران گذرنامه او به همین دلیل ضبط شد. دراین‌باره جالب است بدانید وقتی در آستانه سفر تیم‌ملی به اتریش خبر جدایی کی‌روش به گوش ملی‌پوشان رسید، بازیکنانی که تقریبا همه آنها از حامیان پروپا قرص سرمربی‌شان هستند، در فرودگاه تهران قصد تحریم اردوی تیم‌ملی را داشتند. این ماجرا که تا 20 دقیقه قبل از پرواز ملی‌پوشان به اتریش ادامه داشت، درنهایت با وساطت تلفنی خود کی‌روش حل شد. کی‌روش که به دلیل مشکل مالیاتی همراه تیم نبود، با یک تماس تلفنی بازیکنان را راضی کرد تا سوار هواپیما شوند. حالا معلوم نیست در صورت جدایی او این ماجرا ادامه‌دار شود یا خیر.

کار به اینستاگرام روحانی کشید
به نظر می‌رسد این‌بار نیز علاقه مردم به کی‌روش یکی از موانع اصلی فدراسیون برای قطع همکاری با این مربی باشد. طرفداران کی‌روش در ایام نوروز هم بیکار ننشستند و در صفحه اینستاگرام رئیس‌جمهوری زیر هر پستی که منتشر می‌شد، از دکتر روحانی درخواست کردند که کی‌روش را نگه دارد و حتی اگر وزیر ورزش با حضور این مربی مخالف است، وزیر را برکنار کند، نه کی‌روش!

این‌بار هم سرکاریم؟
نوروز برای فوتبالی‌ها امسال خیلی خلوت‌تر از سال‌های گذشته و فقط 2 بازی ملی تنها دلخوشی مردم فوتبالدوست ایران بود. دیدار نخست برابر شیلی پایان خوشی برای ایران داشت. برتری 2 بر صفر در این دیدار شاید نتیجه‌ای تاریخی را برای فوتبال ایران رقم زد. شکست 3 بر یک برابر سوئد و تک ستاره‌اش یعنی زلاتان ابراهیموویچ پایانی برای حضور کی‌روش در تیم‌ملی بود اما آیا واقعا همه چیز به برای همکاری ایران و کی‌روش به آخر رسیده است؟ شاید در روزهای آینده اتفاقاتی در ساختمان فدراسیون رخ دهد که باز هم ثابت کند همه در این مدت سرکار بوده‌اند و حضور سرمربی پرتغالی در ایران ادامه‌دار است.

 

 


تعداد بازدید :  100