شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تأسیس ناتو
66‌سال پیش، برابر با چهارم آوریل 1949 میلادی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با هدف دفاع جمعی، در واشنگتن پایه‌گذاری شد. این پیمان هم‌اکنون ۲۸ عضو دارد. قلب پیمان ناتو ماده ۵ آن است که در آن کشورهای امضا‌کننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به‌عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کرده و به مقابله با آن برخیزند. پیمان ناتو اصولا برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم به وجود آمد اما پس از فروپاشی شوروی همچنان به حیات خود ادامه داد تا بدان جا که از‌ سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ میلادی، ۱۰ کشور کمونیستی سابق به عضویت آن در آمدند.

تولد موبایل
42‌سال پیش، برابر با چهارم آوریل 1973 میلادی، اولین تلفن همراه جهان
 (cell phone) توسط دكتر مارتين كوپر در شرکت آمریکایی موتورولا، با وزنی نزدیک به یک کیلوگرم تولید شد و در شهر نيويورك در معرض ديد عموم قرار گرفت. روند اختراع تلفن‌همراه از ‌سال 1947 آغاز شده بود و 26‌سال طول كشيد تا اين اختراع تکميل و مورد استفاده قرار گيرد. براساس یک تحقیق دانشگاهی، سودآورترين كمپاني‌هاي جهان در سال‌هاي اخير، كمپاني‌هاي تولید گوشی تلفن‌همراه بوده‌اند.

اعدام بوتو
36‌سال پیش، برابر با چهارم آوریل 1979 میلادی، ذوالفقار علی بوتو، سیاستمدار و نخست‌وزیر سابق پاکستان که با کودتای ژنرال ضیاءالحق از قدرت کنار رفته بود، پس از محاکمه در دادگاه، به جرم قتل پدر یکی از رقبای سیاسی‌اش اعدام شد. بوتو بنیانگذار حزب مردم پاکستان است. ضياءالحق پس از سرنگونی بوتو، سمت‏هاي نخست‌وزيري و رياست‌جمهوري پاکستان را برعهده گرفت. او بيش از 11‌‌سال بر پاكستان حكومت كرد تا اين ‏كه در هفدهم آگوست 1988 به همراه چند تن از سران ارتش پاكستان در انفجار يك هواپيماي نظامي كشته شد.

 


تعداد بازدید :  287