شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
کارنامه 18 روزه عملیات امدادگران هلال‌احمر در کشور
4 هزار و 400 مسافر نوروزی از مرگ نجات یافتند
در آغاز ‌سال 94 اعضای بدن عضو جوان کانون هلال‌احمر دانشگاه پرند، به 12 بیمار و 2 قربانی اسیدپاشی اهدا شد

شهروند| 18 روز متوالی عملیات و خدمات امدادگران هلال‌احمر کافی بود تا 4‌هزار و 400 مسافر نوروزی از حوادث جاده‌ای، برف و کولاک، گرفتار شدن در کوه و جاده‌ها نجات پیدا کنند. وقتی اعضای سازمان جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی حوادث ‌سال 94 به صورت آماده‌باش درآمدند هیچ‌کس تصور نمی‌کرد در تعطیلات نوروزی 5‌هزار و 400 عملیات و خدمات سرخپوشان هلال احمر، نجات‌بخش مسافران، شهروندان شهرها و روستا‌های کشور باشد.
پوشش امدادی سازمان هلال‌احمر در تعطيلات عيد امسال نسبت به‌ سال‌گذشته 13‌درصد افزايش داشت این درحالی است که یک‌هزار و 300 پايگاه امدادرساني ثابت و سیار هلال‌احمر در سراسر کشور ایجاد شده بود. 25 اسفندماه ‌سال 93 نخستین روز آغاز طرح امدادرسانی به مسافران نوروزی و آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر در پایگاه‌های ثابت و جاده‌ای سراسر کشور بود. عملیات‌های کوچک و بزرگ زیادی برای نجات گرفتارشدگان و حادثه‌دیدگان در سراسر کشور انجام شد که در همه این عملیات امدادگران هلال‌احمر، نجاتگر جان گرفتارشدگان در حوادث بودند. عملیات‌هایی سخت و نفسگیر که از 4 روز پایانی ‌سال در دستورکار امدادگران هلال‌احمر قرار گرفته بود تا ساعت 9 صبح روز 14 فروردین‌ماه ‌سال 94 به 5‌هزار و 400 عملیات و خدمات رسید که از این آمار 3‌هزار مورد عملیات و 2‌هزار و 400 مورد خدمات انجام شد. نجات از برف و کولاک، رهاسازی خودروها، اسکان اضطراری مسافران گرفتار شده، نجات کوهنوردان از ارتفاعات، امدادرسانی به تصادفات جاده‌ای از عملیات‌های نفسگیر نجاتگران هلال‌احمر در این ایام بود.
سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام گزارش عملیات و خدمات امداد و نجات از آغاز اجرای این طرح در تعطیلات نوروزی به «شهروند» گفت: « از ابتدای اجرای طرح امداد و نجات نوروزی در 25 اسفندماه‌ سال گذشته تا ساعت 9 صبح روز 14 فروردین‌ماه امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر با خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی موفق به نجات و خدمت‌رسانی به 5‌هزار و 400 نفر شدند. در این آمار به 100‌هزار نفر از هموطنان در سراسر کشور امدادرسانی شده و به 71‌هزار نفر نیز در این طرح اسکان داده شده است. 35هزار نفر از مسافران نوروزی از خدمات درمان سرپایی بهره‌مند شدند و 2‌هزار و800 مصدوم هم توسط امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند و همچنین 475خودرو نیز رهاسازی شده است.»
4 روز آغازین ‌سال 94
نجات روزانه ۱۷۷ مسافر نوروزی از مرگ تا چهارمین روز ‌سال جدید عملیات سختی را در تعطیلات نوروزی پیش روی امدادگران قرار داد. این طرح از تاریخ ۲۵ اسفند ماه در پایگاه‌های ثابت و سیار هلال‌احمر به اجرا در آمده بود و تا 4 روز نخست ‌سال یک‌هزار نفر آسیب‌دیده در حوادث مختلف به مراکز درمانی منتقل شدند. حسین درویشی، سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که از ابتدای اجرای طرح امداد و نجات نوروزی و از 25 اسفند تا ساعت 9 صبح 4 فروردین، به 28‌هزار نفر از مسافران نوروزی امدادرسانی شد و 17‌هزار نفر نیز به صورت اضطراری اسکان داده شدند.
مهم‌ترین عملیات‌های جاده‌ای نجاتگران
عملیات‌های سخت و نفسگیر امدادگران هلال‌احمر در جاده‌های کشور یکی از مهم‌ترین بخش‌های امدادرسانی این سازمان به حادثه‌دیدگان تصادفات بود. واژگونی اتوبوس در محور سرخه -آرادان موجب مصدومیت ۲۱ سرنشین شد. با اعلام این خبر به پایگاه هلال‌احمر جاده‌ای بلافاصله تیمی از امدادگران به محل حادثه اعزام شدند. مرادی‌پور، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در رابطه با این خبر گفت: «با اعلام خبر واژگونی اتوبوس12 امدادگر در قالب 5 تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران با رهاسازی و نجات ۵ مصدوم که میان آهن پاره‌های اتوبوس گرفتار شده بودند عملیات نفسگیری را کلید زدند. 2 مصدوم به علت وخامت حال به بیمارستان امام‌خمینی(ره) گرمسار منتقل شدند.» واژگونی اتوبوس زائران ایرانی در کاظمین عراق 24 مجروح برجای گذاشت و 17 زن و مرد را راهی بیمارستان کرد. رضایی، نماينده مرکز پزشکي حج و زيارت هلال‌احمر در عراق در رابطه با این خبر گفت: «ساعت 7 صبح اتوبوس حامل زائران ایرانی بعد از خروج از کاظمین به علت لغزندگی زمین واژگون و 24 نفر از زائران مجروح شدند. 17 نفر از این مجروحان در بیمارستان کاظمین و 6 نفر نیز در بیمارستان یرموک بغداد بستری شدند.» این اتوبوس حامل زائران ایرانی از استان خراسان‌جنوبی بود.
اهدای اعضای امدادگر هلال‌احمر
با اهدای اعضای بدن یکی از اعضای فعال کانون دانشجویی هلال‌احمر پس از مرگ مغزی به ۱۴ بیمار زندگی دوباره بخشیده شد. خانواده نسترن علیجان‌طرقی یکی از جوان‌ترین اعضای سازمان هلال‌احمر وقتی فرزندشان را در بستر مرگ مغزی دیدند به 14 خانواده امید زندگی عزیزانشان را هدیه کردند. غلامی، داماد این خانواده در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «4 فروردین‌ماه بود که نسترن با سردرد شدید روبه‌رو شد. بلافاصله او را به بیمارستان حضرت رسول منتقل کردیم. پزشکان بعد از معاینه او اعلام کردند که یکی از رگ‌های سرش خونریزی کرده و به همین خاطر باید تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت، اما‌ آی‌سی‌یو بیمارستان تخت خالی نداشت و ما مجبور به انتقال او به یک بیمارستان خصوصی شدیم. در این زمان نسترن به کما رفت و چون سطح هوشیاری‌اش پایین بود قابلیت عمل جراحی را نداشت و بعد از چند ساعت دچار مرگ مغزی شد. پزشکان اعلام کردند که تا 12 ساعت فرصت داریم تا اعضای بدن او را اهدا کنیم، اما 10 دقیقه بیشتر طول نکشید که پدر، مادر و خواهرش تصمیم گرفتند اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کنند. هدف نسترن هم برای عضو شدن در سازمان هلال‌احمر نجات جان انسان‌ها بود و با این اهدا او حتی پس از مرگش هم به هدف و خواسته‌اش رسید. یک تیم پزشکی از بیمارستان نمازی شیراز این پیوند عضو را انجام دادند و اعضای بدن نسترن به 14 بیمار نیازمند اهدا شد. حتی بافت پوست بدن او به 2 قربانی اسیدپاشی پیوند زده شد.  حسنی، دبیر کانون دانشجویی پرند در رابطه با این عضو جوان سازمان هلال‌احمر به «شهروند» گفت: «نسترن علیجان‌طرقی از 8 ماه پیش به عضویت سازمان هلال‌احمر درآمده بود. او در این مدت در اولین همایش دبیران کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر استان شرکت کرده بود و همچنین در نمایشگاه اثرات بلایای طبیعی حضور داشت. این عضو جوان که دوره‌های کمک‌های اولیه را طی کرده بود در مراسم و همایش‌های مختلف فرم‌های اهدای عضو را به متقاضیان معرفی می‌کرد.» به گزارش اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، دکتر سیدامیرمحسن ضیائی، رئیس جمعیت در پیامی درگذشت عضو فعال کانون دانشجویی هلال‌احمر که به دلیل مرگ مغزی جان سپرد را به خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر و بازماندگان این عضو جوان سازمان هلال‌احمر تسلیت گفت.
عملیات امدادگران در 4 روز پایانی تعطیلات نوروزی
صبح روز پنجشنبه با ریزش کوه در جاده فشم عملیات نفسگیری پیش‌روی امدادگران هلال‌احمر قرار گرفت. امدادگران جمعیت هلال‌احمر شمیرانات به همراه عوامل راهداری از دقایق ابتدایی وقوع حادثه در محل حضور پیدا کردند و مشغول جست‌وجو و بازگشایی مسیر شدند و خوشبختانه در این حادثه تلفات جانی گزارش نشده است. مهم‌ترین عملیات کوهستان در سیزدهم فروردین‌ماه سقوط کوهنورد ۳۵ ساله به نام مسلم از ارتفاعات بیستون، منطقه چالابه، کوه پراو از طریق تماس با ندای امداد اطلاع داده شد. با اعلام این خبر به پایگاه‌های هلال‌احمر ۲ تیم عملیات امداد کوهستان به محل حادثه اعزام شدند. تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر پس از ۴ ساعت عملیات، مصدوم نجات داده شده را برای انتقال به مراکز درمانی تحویل عوامل اورژانس دادند.»


تعداد بازدید :  100