شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از تصادف‌هاي جاده‌اي در آغاز‌ سال 94
تصادف‌هاي نوروزي 12درصد كاهش يافت

شهروند| آمار تصادف‌هاي نوروزی نسبت به سال‌های گذشته ١٢درصد کاهش داشت. این خبری است که مقام‌هاي پلیس راهور اعلام کرده‌‌اند البته هنوز از تعداد دقیق کشته‌شدگان خبری منتشر نشده است. در مدت 6ساله گذشته، بیشترین آمار تلفات تصادف‌هاي نوروزی با ‌هزار و ٣٩١مورد در نوروز ‌سال ١٣٨٩ و کمترین آن با یک‌هزار و ١٤١‌نفر در نوروز‌ سال ١٣٩١ ثبت شده بود و اکنون به گفته سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، تصادفات رانندگی حدود ١٢‌درصد و تلفات ناشی از تصادفات در نوروز سال ‌94 معادل 11‌درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش آمار تصادفات و تلفات درحالی است که به گفته این مقام انتظامی، سفرهای نوروزی در ‌سال‌جاری 3‌درصد افزایش یافت.  به نظر مي‌رسد مثلث پلیس، رسانه و مردم در نوروز امسال موجب کاهش تصادف‌ها شده است. توجه مردم به پیام‌های پلیس باعث شد پرحجم‌ترین عملیات ترافیکی‌سال با موفقیت انجام شود.  بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد بی‌توجهی به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی، سبقت غیرمجاز و سرعت غیرمجاز دو علت اصلی در تصادفات، بوده است.
5 استان پرتصادف در نوروز
رئیس پلیس راهور ناجا همچنين به استان‌های پرتصادف در نوروز امسال اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کرمان پرتصادف‌ترین استان‌ها در طرح نوروزی بودند. واژگونی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و سرعت و سبقت غیرمجاز مهم‌ترین علت بروز حوادث نوروزی بوده است. از سوی دیگر مهم‌ترین نوع تصادفات نوروزی واژگونی بوده است.»
کاهش 12‌درصدی تصادفات نوروز امسال
رئیس پلیس راهور ناجا بیشترین تصادفات را به هفته اول نوروز اختصاص مي‌دهد و اعلام مي‌كند كه در هفته دوم شاهد کاهش تصادفات بودیم. او مي‌گويد: «شمار کشته‌های سر صحنه تصادفات نوروزی نیز 11‌درصد کاهش داشته است و با همکاری رسانه‌ها به‌خصوص اطلاع‌رسانی رسانه ملی و رعایت قوانین و مقررات توسط مردم در نوروز شاهد افزایش ایمنی و نظم و انضباط ترافیکی بهتری بودیم. همچنين با توجه به آمارهای موجود استان‌های مازندران، قم، گیلان، اصفهان، فارس و خراسان رضوی پرترددترین استان‌های کشور در نوروز بودند.» رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که در نوروز امسال تصادف زنجيره‌اي نداشتیم، مي‌گويد: بیشتر تصادفات در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی و خوزستان رخ داده است. همچنين استان‌های اصفهان، گلستان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و تهران بیشترین کاهش تصادفات را در نوروز امسال نسبت به ‌سال گذشته داشتند. همچنين بیشترین ساعت رخداد تصادفات در نوروز امسال در بازه زمانی 16 تا 20 بوده و بالاترین میزان تخلفات رانندگی ثبت شده در استان‌های زنجان و خراسان جنوبی بوده است. درعین‌حال نيز استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و اردبیل کم‌حادثه‌ترین استان‌های کشور در سفرهای نوروزی بوده‌اند.» رئیس پلیس راهور ناجا در پايان از همراهی مردم با پلیس و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌ها ازجمله راهداری، هلال احمر، اورژانس، امداد خودروها، آتش‌نشانی، ستاد تسهیلات خدمات سفر، سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور، آموزش و پرورش، همیاران پلیس و راهوران محله و تلاش و حضور میدانی همکاران پلیس راه و راهور و همکاری خانواده‌های آنها برای دستیابی به این موفقیت تقدیر و تشکر کرد.
مهم‌ترین تصادفات نوروزی
در آخرین روز از ‌سال 1393 و درحالی‌که هنوز مسافرت‌های مردم به‌طور جدی آغاز نشده بود، 4 تصادف خونین تنها در آزادراه کرج – قزوین به وقوع پیوست که حاصل آن 49 مجروح بود. نخستین حادثه، مربوط به واژگونی یک مینی‌بوس در اتوبان کرج ـ قزوین بود که بر اثر آن 16 مسافر مصدوم شدند. این حادثه حدود ساعت 9 صبح روز 29 اسفند ‌سال گذشته به وقوع پیوست که با حضور به موقع نیروهای امداد و نجات 14 نفر از مصدومان برای طی کردن مراحل درمانی به بیمارستان‌های البرز منتقل شده و دو نفر دیگر نیز به صورت سرپایی معالجه شدند.
حادثه بعدی مربوط به تصادف دو اتوبوس در این آزادراه بود که حدود ساعت 11 و 45 دقیقه گزارش آن به ماموران امداد و نجات اعلام شد. بر اثر این حادثه نیز 21 نفر مصدوم شدند. چند دقیقه بعد در نزدیکی این تصادف یک اتوبوس دیگر از مسیر منحرف و نیمه واژگون شد که در این حادثه نیز 6 نفر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند. چهارمین حادثه نیز مربوط به واژگونی یک خودروی پراید بود که عصر روز 29 اسفند و در همین آزادراه کرج – قزوین اتفاق افتاد و منجر به مصدومیت 6 مسافر دیگر شد.
اشتباه مرگبار پسر 28ساله
همچنین برخورد یك زانتیا با سه خودرو به صورت زنجیره‌ای در محور «بیجار – زنجان» سه كشته و هفت مجروح برجاي گذاشت. این حادثه در محور «بیجار – زنجان» به وقوع پیوست و بلافاصله ماموران امدادی و پلیس راه به محل اعزام شدند. در این حادثه یك سواری زانتیا به رانندگی «بهزاد» 28ساله به علت انحراف به چپ به صورت زنجیره‌ای با سه خودرو از نوع پراید، پیكان و وانت پیكان برخورد كرده بود. علت این حادثه از نظر كارشناسان انحراف به چپ سواری زانتیا اعلام شده است.
14 كشته در تصادفات روز سيزده به در
روز سيزدهم فروردین‌‌ماه 94 جاده‌هاي كشور شاهد تصافات مرگباري بود كه آمار كشته‌شدگان در ايام نوروز را افزايش داد. هنوز آمار کشته‌های روز سيزده فروردين در جاده‌های کشور رسما اعلام نشده است. مرگ 14 مسافر نوروزی در روز طبیعت را پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرده است. انحراف خودروی پیکان در محور زنجان - قزوین و برخورد با یک تریلی يكي از اين سوانح در اين روز است. اين حادثه دو کشته و سه زخمی بر جای گذاشت. ساعت 14 بعدازظهر روز سيزدهم یک پیکان با یک تریلی در محور ترانزیت زنجان ـ قزوین «سه‌راهی طارم» برخورد کرد. در این حادثه خودرو سواری پیکان با انحراف خود از لاین جنوبی جاده به لاین شمالی کشیده شده و در لاین مخالف با یک تریلی برخورد کرده است. بلافاصله پس از اعلام این حادثه عوامل راهداری و ماموران پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند و در این حادثه دو نفر جان باختند و 3 نفر مجروح که به بیمارستان اعزام شدند.

 


تعداد بازدید :  156