شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از بازتاب‌های مردمي تفاهم هسته‌ای
اميد مردم پررنگ شد

شهروند| قرار بود در تعطیلات نوروزی خبر نهایی مذاکرات هسته‌ای از لوزان سوییس برسد و سرانجام در آخرین ساعات آخرین روز تعطیلات این خبر رسید. خبری که ایرانیان را در هر کجا که بودند، پای تلویزیون‌ها میخکوب کرد، آنها منتظر بودند ببینند نتیجه این توافقات چیست و چه تأثیری بر زندگی آنها خواهد گذاشت.
خلاصه‌ای از آنچه به‌عنوان بیانیه‌ای توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دانشگاه لوزان سوییس خوانده شد چند دقیقه پیش از آغاز مراسم رسمی در این دانشگاه توسط تعدادی از خبرگزاری‌های ایران مخابره و از طریق پیامک به‌طور گسترده اطلاع‌رسانی شده بود. وقتی موگرینی متن بیانیه را اعلام می‌کرد احتمالا بسیاری از ایرانیان در پی این بودند که چه تصمیمی برای تحریم‌ها گرفته شده، تحریم‌هایی که اگرچه ایران با تکیه بر سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی از آنها عبور کرده اما تأثیر آنها بر زندگی روزمره مردم آن‌قدر محسوس بوده که خیلی از آنها رسیدن به یک توافق نهایی در مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها را نقطه شروعی یا دست‌کم نقطه عطفی برای عبور از شرایط دشوار پیش‌رو بدانند. انتشار بیانیه لوزان در آخرین ساعات آخرین روز تعطیلات نوروز 94 خبر خوشی بود که واکنش‌های اجتماعی متفاوتی را به دنبال داشت. در دنیای مجازی موجی از تصاویر و طرح‌هایی منتشر شد که پای ثابت آنها چهره محمدجواد ظریف بود. همزمان مجموعه‌ای از پیام‌های نوشتاری تبریک و تحلیل در گروه‌های مختلف وایبری، فیس‌بوک و تلگرام به اشتراک گذاشته شد که نشان می‌داد اعلام این بیانیه چه موج اجتماعی به راه انداخته است. در دنیای واقعی، در تهران مردم در همان نیمه شب اعلام خبر به خیابان‌ها آمدند با چراغ‌های روشن و بوق‌هایی که با ضرب آهنگ شادی خبر از پیروزی داشت. تنها نیم ساعت پس از اعلام خبرهای اولیه این بیانیه، روبه‌روی ساختمان وزارت امور خارجه در کنار سر در باغ ملی، محلی برای تجمع آنهایی شد که آمده بودند تا بگویند: «دکتر ظریف زنده‌‌باد، روحانی پاینده باد» یا سرود ملی و میهنی «ای ایران، ‌ای مرز پر گهر» بخوانند. اعلام اولیه بیانیه توافق نه فقط در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه که در دیگر خیابان‌ها و میدان‌های تهران هم جشن و پایکوبی به راه انداخت. مردم با پرچم‌های ایران، چراغ‌های روشن تا پاسی از شب و ساعاتی از بامداد خیابان‌های تهران را دور زدند و مقصد بسیاری از آنها به فرودگاه مهرآباد ختم شد، بسیاری از آنها در انتظار ورود تیم مذاکره‌کننده و البته وزیر امور خارجه شب را در محوطه و فضای باز فرودگاه مهرآباد به صبح رساندند. قرار بود هواپیمای ظریف و تیم همراهش حدود ساعت 7 و 30 صبح به زمین بنشیند، پرواز بدون تأخیر و رأس ساعت به تهران رسید و وزیر امور خارجه ساعت 8 صبح در نشست خبری‌اش پاسخگوی سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی بود. ورود ظریف به تهران البته حاشیه‌هایی هم داشت از قربانی کردن گوسفند مقابل تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گرفته تا حضور چهره‌هایی مثل سیدحسن خمینی و اکبر ترکان میان استقبال‌کنندگان و البته چشمان اشک‌ریزان ظریف که در میان مردمی که شعار خوشامدگویی سر داده بودند و سرود «سرآمد زمستان» و «یار دبستانی من» می‌خواندند.
 روز سرافرازیه، ملت ازت راضیه
بسیاری از استقبال‌کنندگان در فرودگاه مهرآباد آن‌قدر سراسیمه خودشان را رسانده بودند که تنها توانسته بودند با خودکار روی تکه‌ای مقوا تشکرشان را بنویسند: «عراقچی زنده‌باد، ظریف پاینده‌باد»، «روحانی متشکریم» و «روز سرافرازیه، ملت ازت راضیه» خیلی‌ها هم با دست‌های خالی آمده بودند اما همان‌طور که شعار می‌دادند، موبایل به دست سعی می‌کردند لحظه ورود وزیر خارجه محبوب را ثبت و لحظاتی بعد در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. این‌گونه بود که صبح روز جمعه شبکه اجتماعی اینستاگرام پر شد از تصاویری که ورود ظریف را البته با چهره‌ای خندان و خسته ثبت کرده بودند. در میان افرادی که به استقبال ظریف رفته بودند البته کم نبودند منتقدانی که در مقواها و کاغذهایی که در دست‌هایشان بود، نوشته بودند: «نتیجه مذاکرات چه بود؟» یا این‌که عکس فرزندان شهدای هسته‌ای را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود، «از تیم مذاکره‌کننده بپرسید پدرم کجاست؟» آنها که برای استقبال از ظریف به فرودگاه مهرآباد آمده بودند در برخی از شعارها او را با مصدق، مقایسه کردند، وقتی می‌گفتند: «وزیر اهل منطق، یادآور مصدق». البته این تنها در شعار نبود، در بسیاری از پست‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی تصویر ظریف را در کنار شخصیت‌های تاریخی مثل امیرکبیر قرار داده بودند و از او به‌عنوان یکی از نخبگان و قهرمانان کشور نام برده بودند. زیر بسیاری از این تصاویر جمله «تاریخ به احترام تو خواهد ایستاد» نوشته شده بود، جمله‌ای که همزمان با اعلام بیانیه لوزان توسط بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با تصاویر و طرح‌هایی از محمد جواد ظریف به اشتراک گذاشته شد، آن‌قدر که درنهایت این جمله به یکی از هشتگ‌های اینستاگرام زیر عکس‌های ظریف تبدیل شد. حالا بماند که در این میان خلاقیت همیشگی ایرانیان که آن را در بزنگاه‌های سیاسی برای ساخت انواع جوک و لطیفه به کار می‌گیرند هم به کار افتاد و موجی از انواع شعارها و نوشته‌های فانتزی هم به راه افتاد مثلا اینکه «کی گفته تو ظریفی؟ 6 نفر را حریفی».
 بذر امید کاشتیم، امید برداشتیم
اعلام بیانیه لوزان نه فقط در ساعات اولیه و شب سیزدهم فروردین که دیروز (جمعه) هم ادامه داشت. در فضای مجازی بسیاری از کاربران اینترنت پای خبرهایی که درباره این توافق منتشر شده نوشتند آنچه سیزدهم فروردین در لوزان به نتیجه رسید، محصول بذر امیدی است که آنها 24 خرداد 92 کاشته بودند. «حسین» یکی از کاربران اینترنت، نوشت: « انشاءالله ایران به جایگاه اصلی خود در دنیا باز خواهد گشت و چشم کشورهای منطقه کور خواهد شد، جناب وزیر خسته نباشید.» به نظر یکی دیگر از کاربران «سیاست یعنی رابطه برقرار کردن که اولین قدم مثبت انجام شده تحریم‌ها را هم با همین رابطه‌ها از بین می‌برند.» «مسعود» هم در یکی از نظرات خبرها نوشت: «در عيدي كه همه ما پيش خانواده‌هايمان بوديم اين ابر مرد داشت از حق مسلم ما دفاع مي‌كرد.» یکی دیگر از کاربران هم که به نوشته خودش دوران سربازی‌اش را می‌گذراند، با تشکر از دولت و ظریف و تیم مذاکره‌کننده نوشته: «ممنون که کشور را از جنگ دور کردی.»
«مهیار» از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی هم نوشته: «شادمانی همه جا پشت در است، در گشودن هنر است. همین که اوباما سعی می‌کند دل کنگره و نتانیاهو را به دست بیاورد نشان می‌دهد که اتفاق مهمی افتاده است و باید به احترام تیم مذاکره‌کننده کلاه از سر برداشت...»
 هنرمندان چه گفتند؟
همراه با مردم بسیاری از هنرمندان هم در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌‎های اجتماعی با انتشار تصاویری از تیم مذاکره کننده، رسیدن به توافق را اتفاقی خوشحال‌کننده خواندند و این موفقیت را به مردم و دولت تبریک گفتند. ازجمله «حمید گودرزی»، بازیگر تلویزیون و سینما که هم‌اکنون فیلم ایران برگر و روباه با بازی او روی پرده است؛ در اینستاگرام خطاب به ظریف نوشت: «یک مرد دوست‌داشتنی که دیشب یک ملتی را خوشحال کرد. خدا عمرت بدهد.»
«بهاره کیان‌افشار» هم با انتشار پرچم ایران نوشته است: «دور از تو اندیشه بدان پاینده مانی و جاویدان.»
«مهناز افشار»، هم در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام تصویری از ظریف منتشر کرد و زیر آن نوشت: «حتی برای آنان که نمی‌خواهند زحمات شما را ببینند و خوشحالی ماها را تعبیر دلخواه می‌کنند، با احترام به آنها، آقای ظریف شما بار دیگر نام ایران را سربلند کردید و دست مریزاد.»
«صابر ابر»، هم در صفحه شخصی‌اش زیر عکس ظریف نوشت: «مرد جان چه خوب که هستی، جای تو در جان ما خالی بود.»
«امیر جعفری»، بازیگر سینما و تلویزیون هم با انتشار یکی از شعارهای مردمی با این جمله «دکتر ظریف به اندازه هشت‌سال از تو متشکریم.» نسبت به بیانیه لوزان واکنش نشان داد.
«نیوشا ضیغمی» هم جزو هنرمندانی بود که به بیانیه لوزان با انتشار مطلب و عکس زیر واکنش نشان داد: «بي‌شك نام جناب آقاي دكتر ظريف در تاريخ ايران زمين جاودانه خواهد ماند. بزرگترين هديه نوروز امسال رو از زحمات اين بزرگمرد تاريخ ايران گرفتيم.»
«باران کوثری» بازیگر سینما و تئاتر هم از یک ضرب‌المثل قدیمی برای تبریک استفاده کرده است؛ «سالی که نکوست از بهارش پیداست، تبریک.»
«مهدی پاکدل»، بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینما هم نوشته: «سيزده‌اى كه نحس نبود. خسته نباشى مرد بزرگ.»
احمد مهران‌فر هم این جمله را در کنار عکس ظریف نوشته است: «بهترين وزير امور خارجه جهان.»
پرستو صالحی که خودش نوشته تصمیم داشته به دنیای سیاست کاری نداشته باشد هم در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امشب صدای ضربان قلب خودم را شنیدم، خدایا مردم سرزمین من شایسته بهترین‌ها هستند. دکتر ظریف خدا قوت که نور امید را در دل من و مردم سرزمینم روشن کردی...»
تهمینه میلانی، کارگردان هم نوشت: «تبریک برای پایان تحریم‌ها. امیدوارم شکوفایی اقتصادی که در پی آن خواهد آمد، انگیزه حرکت مثبت برای جوانان عزیز کشور باشد و البته ما میانسال‌ها! لب‌هایتان پر از خنده باد و دل‌هایتان پر از شادی.»
رضا یزدانی هم از این توافق بی‌تفاوت عبور نکرد و با این شعر به آن واکنش نشان داد: «وطن یعنى یه ملت مرد دارى/ وطن یعنى خیالت تخت باشه/ وطن یعنى تو می‌تونى بجنگى/ اگه حتى شرایط سخت باشه/ تو حالا برگى از تاریخ هستى/ همون که آرزوشو داشتى باش/ کبوتر کن تموم پرچمارو/ با هرکس روبه‌روته
آشتى باش».

 


تعداد بازدید :  119