شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های هلال‌احمر در ‌سال ۹۴ عنوان کرد
تو سعه و گسترش پایگاه‌های امداد و نجات در دستو رکار هلال احمر
ماموریت مهم جمعیت در‌ سال جدید، تقویت حوزه امدادونجات است

رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با مهر به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر در‌ سال 94 پرداخت. دکتر سیدامیرمحسن ضیائی گفت: «آنچه باعث شده تا مردم به جمعیت هلال‌احمر بیشتر توجه نشان دهند، موضوع امدادونجات و خدماتی است که جمعیت هلال‌احمر ارایه می‌دهد.» او با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشورمان، گفت: «از اول برنامه این بوده است که خدمات امدادی در زمان وقوع حوادث را تقویت کنیم و بتوانیم، بیشتر از آنچه که مردم انتظار دارند، خدمات ارایه بدهیم. از همین‌رو، توسعه و گسترش پایگاه‌های امدادونجات در دستورکار جمعیت هلال‌احمر قرار دارد.» ضیائی همچنین به موضوع تکمیل پرسنل پایگاه‌های امدادونجات و تجهیز این پایگاه‌ها اشاره کرد و افزود: «همین‌طور با اورژانس وزارت بهداشت که در خیلی از جاها ماموریت مشترک داریم، برای انجام کارهای مشترک، به تعامل و همکاری بیشتری دست پیدا کنیم.» رئیس جمعیت هلال‌احمر، تأکید کرد: «ماموریت مهم این جمعیت در ‌سال جدید، تقویت حوزه امدادونجات است.»
خرید بالگردهای امدادی
ضیائی در ارتباط با خرید بالگردهای امدادی نیز، توضیح داد: «خرید بالگرد کار ساده‌ای نیست و نمی‌شود رفت بازار و بالگرد خرید. اولا، محدودیت‌هایی برای خرید و انتقال پول و اعتبارات داریم ولی درحال رایزنی از کانال‌های مختلف هستیم که بتوانیم مذاکراتی با کشورهای غربی برای خرید این بالگردها داشته باشیم.» او با اعلام این‌که برنامه جمعیت هلال‌احمر در ‌سال ۹۴ این است که هر استان حداقل یک بالگرد امدادی
 داشته باشد، ادامه داد: «در حال حاضر در ۱۷ استان بالگرد داریم و ۱۴ استان نیازمند بالگرد امدادی است. درحالی‌که برخی استان‌های کشور پهناور هستند و نیاز دارند که دو بالگرد داشته باشند.» به گفته ضیائی، ماموریت دیگر هلال‌احمر در ‌سال‌جاری موضوع آمبولانس هوایی است. او در همین ارتباط افزود: «وزارت بهداشت مایل است که اگر هلال‌احمر این ماموریت را برعهده می‌گیرد، به صورت کامل انجام دهد. در این صورت، نیاز جمعیت هلال‌احمر به بالگرد، بیشتر از این تعدادی است که عنوان کرده‌ایم.» ضیائی با اعلام این‌که برای تأمین ۲۸ بالگرد به صورت یکجا مذاکراتی داشته است، تأکید کرد: «همچنین
 ۳ بالگرد را از شرکت پنها تحویل می‌گیریم که تا ۱۵ اردیبهشت انجام می‌شود.» رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه به سایر اولویت‌های هلال‌احمر در ‌سال‌جاری اشاره کرد و افزود: «توسعه فعالیت‌های جوانان و آشنایی آنها با ماموریت‌های هلال احمر، ازجمله ماموریت‌های هلال‌احمر در ‌سال ۹۴ خواهد بود.» ضیائی از تخصصی‌تر شدن آموزش‌های داوطلبان خبر داد و گفت: «در این شرایط، شرط ماندگاری داوطلبان نیز بیشتر خواهد شد.»
واگذاری خدمات توانبخشی به هلال‌احمر
ضیایی همچنین در ارتباط با واگذاری خدمات توانبخشی از سوی وزارت بهداشت به جمعیت هلال‌احمر، اظهار داشت: «با توجه به اینکه توانایی هلال‌احمر بالاست و این‌که جزو ماموریت‌های هلال‌احمر است، وزارت بهداشت آماده است خدمات کامل توانبخشی را در اختیار هلال‌احمر بگذارد. من فکر می‌کنم که باید برای هر استان حداقل یک مجتمع کامل خدمات توانبخشی داشته باشیم به شرطی که تعرفه‌های آنها قابل قبول باشد که بتوانند حداقل خودشان را اداره کنند. چون از نظر اعتبارات در تنگنا هستیم و نمی‌توانیم برای این قبیل مراکز هزینه زیادی کنیم.» رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: « در همین ارتباط مطالعات آغاز شده و تعدادی از صاحب‌نظران را فراخوانده‌ایم که یک الگوی تیپ برای مجتمع‌های کامل توانبخشی در هر استان ارایه دهیم و سپس این مراکز را در سایر شهرستان‌ها توسعه دهیم.»
توافق دارویی با وزارت بهداشت
ضیائی به موضوع همکاری هلال‌احمر با وزارت بهداشت در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر مثل گذشته در تأمین داروهای موردنیاز بیماران کشور، به وزارت بهداشت کمک می‌کنیم و این وزارتخانه مایل است داروهای تک‌نسخه‌ای و داروهایی که در فارماکوپه دارویی نیست و مورد نیاز کشور است، منحصرا از طریق هلال‌احمر وارد، نگهداری و توزیع شود. این کار هم در ‌سال ۹۴ اتفاق خواهد افتاد و وزارت بهداشت می‌خواهد این مجوز فقط در اختیار هلال‌احمر باشد. زیرا، با توجه به آمادگی و توانایی هلال‌احمر در تامین، نگهداری و توزیع این قبیل داروها و شبکه دارویی که وزارت بهداشت به آن اعتماد دارد، این کار در ‌سال جدید از طریق مجموعه هلال‌احمر انجام خواهد شد.»
اداره بیمارستان‌های جدید
رئیس جمعیت هلال‌احمر به موضوع طرح تحول سلامت و همکاری با وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: «این طرح جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از موارد آن، بحث بهبود در دسترس بودن دارو و تجهیزات پزشکی است که هلال‌احمر در این بخش نقش‌آفرینی می‌کند. همچنین در تکمیل زنجیره درمان، موضوع توانبخشی است که هلال‌احمر در این بخش نیز با وزارت بهداشت همکاری می‌کند. بخش دیگری که ‌باید به آن اشاره کنم، موضوع درمان غیردولتی در مراکز درمانی است که دولت به آنها کمک می‌کند. در همین ارتباط، اداره بیمارستان‌های جدیدی که وزارت بهداشت می‌خواهد افتتاح کند و نمی‌خواهد تصدی‌گری داشته باشد، به هلال‌احمر سپرده شود که البته جمعیت هلال‌احمر سابقه زیادی در این زمینه دارد و این موضوع یکی دیگر از سرفصل‌های همکاری با وزارت بهداشت است. البته برای اجرایی شدن این توافق‌ها و همکاری‌ها، باید کارگروه‌هایی تشکیل شود و روی آنها کار شود.»
بازمهندسی مراکز سلامت خارج از کشور
ضیائی در ارتباط با مراکز ارایه خدمات سلامت در خارج از کشور، بر ضرورت بازمهندسی این قبیل مراکز تأکید کرد و گفت: «مراکز سلامت خارج از کشور، سال‌هاست که خدمات ارایه می‌دهند و استانداردهای کشورهای مقصد تغییر کرده و ممکن است مراکز ما این قبیل استانداردها را نداشته یا به سختی داشته باشند. بنابراین، لازم است که بازنگری درباره خدماتی که این مراکز ارایه می‌دهند، انجام شود.» او ادامه داد: « باید نقش مراکز سلامت خارج از کشور هلال‌احمر در بعضی از کشورها تغییر کند و بدانیم که از این مراکز چه می‌خواهیم. یعنی از یک مرکز درمانی ساده به یک پایگاه جمعیت هلال‌احمر تبديل شوند و بدانیم آن کشورها چه نیازی دارند که متناسب با نیاز آن کشورها، خدمات ارایه دهیم یا این‌که ممکن است لازم شود که پایگاه‌های خودمان را از یک نقطه‌ای به جای دیگری منتقل کنیم. بنابراین، لازم است روی این موضوع کار کنیم و بازمهندسی لازم روی مراکز سلامت خارج از کشور انجام شود.» رئیس جمعیت هلال‌احمر در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص همکاری هلال‌احمر در ماموریت اورژانس هم با اعلام این‌که مقدمات واگذاری این ماموریت از وزارت بهداشت به هلال‌احمر انجام شده، گفت: «انشاءالله در ‌سال‌جاری به نتیجه مشترک خواهیم رسید.»


تعداد بازدید :  169