شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از برگزاری طرح‌های نوروزی جمعیت هلال‌احمر
بهار خدمت‌رسانی، بهار داوطلبی
رئیس‌جمهور با حضور در پایگاه‌های هلال‌احمر در شهرستان‌های آرادان و پاکدشت از امدادگران قدردانی کرد

گروه هلال| داوطلبی، تعطیلی ندارد. بهار یا تابستان فرقی نمی‌کند؛ هر فصل، هر روز، برای داوطلبان بهار خدمت‌رسانی و داوطلبی است. ایام نوروز هر کجای کشور که رفته باشید، حتما با سرخ‌پوشانی مواجه شده‌اید که دور از خانواده‌های خود مشغول خدمت‌رسانی هستند. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگترین ارگان مردم‌نهاد در کشور یکی از پرکارترین سازمان‌ها در ایام نوروز است و داوطلبان و کارکنان این مجموعه، نوروزی پرکار را می‌گذرانند. یک‌میلیون داوطلب‌ جوان، پنج‌هزار و 800 امدادگر و 1500 پزشک داوطلب نوروز ‌سال 94 را با داوطلبی آغاز کردند. طرح‌های امداد و سلامت جمعیت هلال‌احمر که از 25 اسفندماه آغاز شده بود، در طول ایام نوروز به همت سه سازمان داوطلبان، جوانان و امدادونجات با همکاری دیگر معاونت‌های جمعیت به بیش از 4‌هزار تن در حوزه امداد و بیش از 400هزار نفر در حوزه ایمنی و سلامت خدمات ارایه کرد. گروه هلال روزنامه شهروند به ارایه گزارشی از این خدمات پرداخته که شرح این گزارش به تفکیک سازمان‌ها در ادامه آورده شده است.
سازمان امدادونجات
مهم‌ترین بخش خدمت‌رسانی جمعیت هلال‌احمر در ایام نوروز امدادرسانی به مسافران بود که متولی این امر، سازمان امدادونجات با 5800 امدادگر در 1300 پایگاه کشور به همراه 3200 خودرو و 1150 آمبولانس بود. از ابتدای اجرای طرح امداد و نجات نوروزی تا صبح روز گذشته، امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر ۴‌هزار و ۴۰۰ تن را نجات دادند. در این مدت از میان ۵‌هزار و ۴۰۰ مورد عملیات و خدمات، ۳‌هزار مورد عملیات و ۲هزار و ۴۰۰ مورد خدمات بوده است. امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر همچنین به ۱۱۰‌هزار تن از مسافران نوروزی امدادرسانی کردند و ۷۵‌هزار تن نیز به صورت اضطراری اسکان داده شدند. همچنین ۴‌هزار و ۴۰۰ تن نیز از نخستین روز اجرای طرح امدادونجات نوروزی تاکنون نجات داده شده‌اند. 35هزار نفر از مسافران نوروزی از خدمات درمان سرپایی بهره‌مند شدند و ۲‌هزار و ۸۰۰مصدوم نیز توسط امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی انتقال داده شدند و همچنین ۴۷۵خودرو نیز رهاسازی شده است. دکتر ناصر چرخساز، سرپرست سازمان امدادونجات در مورد برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر کشور بعد از ایام نوروز گفته: «یکی از برنامه‌ها، تحلیل آماری حوادث است؛ باید تک‌تک محور‌ها را تحلیل کرده تا بتوانیم در آینده تلفات را کاهش داده و نیروها را قوی‌تر کنیم.»
سازمان داوطلبان
استقرار پزشکان و پیراپزشکان داوطلب جمعیت هلال‌احمر در قالب طرح امدادیار داوطلب، اجرای طرح نیابت توسط داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و توزیع اقلام و بسته نوروزی در طرح فرشتگان رحمت ازجمله برنامه‌های نوروزی سازمان داوطلبان بوده است. داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در طرح نیابت از سالمندان مختلف کشور تقدیر کردند. فرحناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان گفته: «در ایامی که تمام مردم به تفریح یا گذران اوقات خود با خانواده می‌پردازند، برخی قشرها برای تأمین آسایش، سلامت و امنیت دیگران از تفریح خود می‌گذرند که پزشکان و پیراپزشکان داوطلب هلال‌احمر نیز ازجمله این اقشار به شمار می‌روند و به صورت رایگان به مردم خدمت می‌کنند.» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خدمت به مردم را موجب جلب رضایت خدا و خلق دانست و خواستار تلاش برای افزایش بیش از پیش این خدمات به منظور جلب رضای الهی و نیز تحقق اهداف بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر شد. او در مورد طرح فرشتگان رحمت گفته: «برنامه فرشتگان رحمت برای ششمین‌ سال اجرا شد و به تهیه سبدهای غذایی با کمک نیکوکاران و خیران و توزیع آن در بین نیازمندان و زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار پرداخته شد.»
سازمان جوانان
از ابتدای اجرای طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی تا 12 فروردین، 6میلیون و ۴۶۴‌هزار و ۳۵۶ تن از مسافران از خدمات متنوع سازمان جوانان بهره‌مند شدند. طرح سازمان جوانان با شعار «بی‌گدار به جاده نزنیم؛ ظریف برانیم» از 27 اسفند با هدف پیشگیری از تصادفات رانندگی و کاهش آن اجرا شده است. این سازمان در ارتقای فرهنگ ترافیکی نقش ویژه‌ای داشته و 20‌هزار نفر از جوانان عضو آن در قالب 1000 پایگاه در سراسر کشور حضور پیدا کردند. همچنین یک‌میلیون از جوانان داوطلب کمپین پیشگیری از حوادث رانندگی را تشکیل دادند. دکتر وحید قبادی‌دانا درخصوص این طرح گفته: «راهنمایی مسافران، برپایی خیمه‌های نماز و تشکیل چادرهای دوستدار کودکان ازجمله خدمات ارایه شده در این طرح بوده است.» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تعداد اقلام توزیع شده در این مدت شامل نقشه، بروشور و سایر محصولات فرهنگی مرتبط با مقوله سفر اذعان کرد: «از ابتدای اجرای طرح تا ۱۲ فروردین‌ماه، ۲‌میلیون و ۳۴۵‌هزار و ۱۷۸ نقشه، ۳‌میلیون و ۲۸۵‌هزار و ۸۱۸ بروشور و یک‌میلیون و ۸۱۲‌هزار و ۹۱۰ عدد از سایر محصولات میان مسافران نوروزی توزیع شده است.» به گفته او در این مدت ۳۹۴‌هزار و ۹۸۰ تن از مسافران نوروزی از فضای دوستدار کودک استفاده کردند و اقامه نماز توسط ۳۵۸‌هزار و ۷۱۵ تن از مسافران نیز در خیمه‌های نماز صورت پذیرفت. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که تمامی پایگاه‌های ثابت سازمان جوانان که در بوستان‌ها و مراکز پرتردد مسافران قرار دارند و همچنین پایگاه‌های سیار و تیم‌های سحاب آماده خدمت‌رسانی به هموطنان هستند، بیان کرد: «جوانان جمعیت هلال‌احمر در قالب تیم‌های سحاب به صورت پیاده یا به همراه دوچرخه اقدام به خدمات‌رسانی می‌کنند؛ البته تیم‌های سحاب همگی به کیف کمک‌های اولیه مجهز بوده و خدمات درمان سرپایی را به مردم ارایه می‌دهند.»
حضور مسئولان
جوانان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در طول اجرای طرح نوروزی تنها نبودند، مسئولان مختلف دولتی و لشکری با حضور در پایگاه‌های مختلف جمعیت هلال‌احمر موجب دلگرمی آنها می‌شدند. دکتر حسن روحانی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس جمعیت هلال‌احمر و روسای سازمان‌های وابسته به جمعیت، فرماندهان نیروی انتظامی کشور، نمایندگان مجلس و استاندار‌های مناطق مختلف در پایگاه‌های هلال‌احمر حاضر شدند. رئیس‌جمهوری دوم فروردین‌ماه از پایگاه‌های هلال‌احمر در شهرستان‌های آرادان و پاکدشت به صورت سرزده بازدید و در یادداشتی در دفتر یادبود این پایگاه‌ها از خدمات جمعیت هلال‌احمر قدردانی کرد. رئیس‌جمهوری در این بازدید در جریان روند اجرای طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی قرار گرفت و از تلاش‌های جوانان هلال‌احمر در پیشگیری و کاهش تصادفات و همچنین خدمت‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به مسافران نوروزی قدردانی کرد.


تعداد بازدید :  185