شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
بنا بر گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ:
جنگ، کم آبی در خاورمیانه را به مرحله بحرانی رسانده است

|  ستاره ساعدی  |   مترجم|

بر اساس گزارش جدیدی که از سوی کمیته بینالمللی صلیب‌سرخ منتشر شده، به دلیل ادامه نبردهای سنگینی که موجب از هم‌پاشی سوریه و عراق شده است و نیز نظر به اینکه مردم بسیاری کماکان در حال دست و پنجه نرم کردن با آثار درگیری‌های لبنان، اسرائیل و سرزمینهای اشغالی هستند، وضع منابع آبی و سیستم‌های انتقال آب فرسوده این منطقه به نقطه بحرانی رسیده است. حتی بدون در نظر گرفتن آثار مخرب خشکسالی‌ها و نبردهای اخیر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه و خلیج‌فارس در تلاشند تا پاسخگوی نیازهای آبی جمعیت رو به رشد شهری و تقاضای فزاینده به محصولات غذایی باشند.
اکنون با حدود 6/7‌میلیون آواره در سوریه و حدود 8/3‌میلیون سوری دیگر که در جست‌وجوی امنیت به کشورهای همسایه گریخته‌اند، در کنار 5/2‌میلیون آواره در عراق، شرایط از این هم وخیمتر شده است. آقای پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ گفته: «سیستمهای آبرسانی منطقه تحت فشار زیادی هستند. منابع آبی به سرعت در حال اتمام هستند و زیرساختهای آبی در مناطقی که مقامات محلی از قبل نیز برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت رو به رشد خود تحت فشار بوده‌اند، به شدت صدمه دیده اند. آوارگی گسترده به دلیل درگیری فقط باعث تشدید مشکل شده است. اگر اقدامی فوری اتخاذ نشود، به‌زودی به نقطه بحرانی می‌رسیم. به همین دلیل باید هم‌اکنون اقدامات لازم را انجام داد تا این منبع بسیار ضروری و حیاتی را حفظ و حراست کنیم.»
اما کاهش بی سابقه بارش، اضمحلال مخازن طبیعی آب، استفاده بیش از حد از منابع کمیاب آب و آثار مخرب درگیری، همگی دسترسی به آب سالم را مشکل کرده اند. طرفهای درگیر نیز با حمله به زیرساختهای آب و برق  یا با ایجاد وقفه عمدی در روند تأمین آب به دلایل نظامی یا سیاسی، مشکل را حادتر کرده اند. آقای روبرت ماردینی، رئیس عملیات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در خاورمیانه معتقد است: «سوءاستفاده از دسترسی به آب به‌عنوان یک شیوه یا سلاح جنگی یا هدف گرفتن تأسیسات آب و انرژی، نه‌تنها به‌عنوان نقض قوانین ناظر بر درگیری مسلحانه قلمداد می‌شوند؛ بلکه آثار زیانباری بر سلامت کسانی دارند که خود از قبل به شدت آسیب پذیر بوده‌اند.»  ماردینی در ادامه گفته: «چنین حملاتی به‌خصوص به این دلیل زیانبار هستند که منابع آبی، بهداشتی، برقی و انرژی رابطهای تنگاتنگ با هم دارند. مثلاً حمله به یک ایستگاه برق‌رسانی می‌تواند تأثیری جدی بر روند تصفیه فاضلاب، تأمین آب، کیفیت آب یا عملکرد تأسیسات بهداشتی درمانی داشته باشد. سازمانهای بشردوست هم برای برآورده کردن نیازهای مردم از طریق جایگزین کردن خدمات مشابه  یا تعمیرات فوری، ظرفیت کافی در اختیار ندارند.»
در بسیاری از موارد فاضلاب و دیگر هرزآبها به نحوی مناسب تصفیه نمی شوند که این خود خطری جدی را برای سلامت مردمی که خود از قبل آسیبپذیر بودهاند رقم میزند. شبکه‌های آب‌رسانی هم به دلیل عدم رسیدگی مناسب که معمولاً نتیجه مستقیم درگیری است، مقادیر قابل توجهی از آب را هدر می‌دهند. فقط در سوریه مقامات محلی تخمین می‌زنند که در ‌سال 2014، به دلیل وجود درز و شکاف در شبکه آبرسانی که خود میراث جنگ است چیزی حدود 60‌درصد از آب تلمبه شده هدر رفته است.
درحالی‌که راه‌حل آسانی برای مشکلات آب در منطقه متصور نیست، کمیته بین المللی صلیب‌سرخ و شرکای ملی آن تاکنون تأثیر بسزایی بر ارتقای کیفیت زندگی میلیونها انسانی داشته‌اند که تحت‌تأثیر درگیری هستند. این سازمان در کنار جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و نیز مقامات محلی آب و انرژی توانسته است کارکرد خدمات حیاتی را حفظ کند. حتی در جریان جنگهای شدید، کمیته توانسته به روند تأمین آب سالم برای میلیونها نفر در کشورهای جنگزده کمک کند. ماردینی گفت: «دلایلی هست که امیدوارمان می‌کند. این مشکل بیشتر توسط انسان‌ها ایجاد شده و از همین‌رو باید توسط انسانها حل‌وفصل شود. با این حال، این امر منوط است به حمایت و تلاش هماهنگ تمامی طرف‌های مربوطه، از جامعه جهانی گرفته تا جوامع محلی. مشکل و راه حل هر دو به همه طرفها تعلق دارند و ما باید اطمینان حاصل کنیم که آب به دست همه میرسد.»
عملکرد صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سطح خاورمیانه در سال 2014:
  5/9‌میلیون نفر از طریق عملیات اضطراری تعمیر یا بازسازیِ سیستمهای آبرسانی به آب دست یافتند.
  600هزار نفر از طریق تانکر یا بطری، آب دریافت کردند.
  1/1‌میلیون نفر از ارتقای تأسیسات ذخیره یا توزیع آب بهره مند شدند.

 


تعداد بازدید :  246