شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
درهجدهمین دوره حراج موسسه کریستی صورت گرفت
فروش تمامی آثار هنرمندان ایرانی

شهروند| هجدهمین حراجی کریستی درحالی در دوبی برگزار شد که تمامی آثار هنرمندان ایرانی به فروش رفت، اين در حالى است كه از ميان ١٣١ اثر هنرمندان عرب و ترك، دست‌كم ٣٠ اثر به فروش نرسيدند. این اتفاق حتى در سال‌هاى پررونق ٢٠٠٧ و ٢٠٠٨ ميلادى هم مسبوق به سابقه نبود و درعین‌حال سبب شد تا ‌سال ١٣٩٤ به بهترين شكل ممكن براى هنرهاى تجسمى ايران آغاز شود.
علاوه‌بر فروش صددرصدى، كسب ركوردهاى سوم و چهارم اين شب نیز برای هنرمندان ایرانی بود و علاوه‌بر آن چند اثر ايرانى به‌خصوص مجسمه بهمن دادخواه 4 برابر تخمين اوليه و نقاشى حامد صدرارحامى جوان‌ترين هنرمند ايرانى حاضر در اين دوره، 3 برابر قيمت اوليه به فروش رفتند. از دیگر اتفاقات این شب می‌توان به فروش قابل ملاحظه آثار بهمن محصص، سونيا بالاسانيان، فرهاد مشيرى و دیگران اشاره کرد. عنوان گران‌ترين اثر فروخته شده اين دوره به يك نقاشى از هنرمند فقيد مصرى «تاهيا حليم» رسيد كه ٧٤٩‌هزار دلار چكش خورد؛ عنوان دوم به‌طور مشترك به دو اثر «نيم كره» عبدالنصير قرام عربستانى ٤٨٥ هزار دلار و نقاشى با عنوان «بابل» ايمن بعلبكى لبنانى اختصاص يافت؛ اما ركورد سوم به بانوى هنرمند ايرانى تعلق گرفت: اثر آيينه كارى از منير فرمانفرمايان بانوى ٩١ساله با عنوان «تصوير زهرا» كه با رقم خيره كننده ٣٩٥‌هزار دلار به فروش رسيد؛ اثرى از دوره سقاخانه‌اى حسين زنده‌رودى با فروش ٢٩٣‌هزار دلارى حایز رتبه چهارم شد؛ شماره 2 از مجموعه جمل‌المحامل اثرى با مضمون مظلوميت فلسطينى‌ها كار «سليمان منصور» هنرمند ٦٨ساله لبنانى كه توجهات بسيارى به خود جلب كرد و حتى روى جلد اين دوره كاتالوگ كريستي بود ٢٥٧‌هزار دلار چكش خورد و حایز ركورد پنجم شد؛ 3 اثر از فرهاد مشيرى هنرمند ٥٢ساله كشورمان در اين حراجى عرضه شد كه همگى آنها با قيمت‌هاى خوبى به فروش رسيدند: يك نقاشى از مجموعه كوزه‌ها ٢٢١‌هزار دلار، نقاشى ديگرى از همين مجموعه ١٢٥‌هزار دلار و يك پرتره ١٠٦‌هزار دلار چكش خورد؛ اثر شاخص ديگر به فروش رسيده در اين حراجى به نقاشى دفرمه‌اى از زنده‌ياد بهمن محصص اختصاص داشت كه ١٧٣‌هزار دلار چكش خورد. نقاشى انتزاعى از سهراب سپهرى و يك نقاشى خط از سيدمحمد احصايى هر يك ١٦١‌هزار دلار، اثرى زيبا از كوروش شيشه‌گران ١٣٧‌هزار دلار، نقاشى از مجموعه «شب‌و روز» رضا درخشانى ١٢٥‌هزار دلار، نقاشى از سرى آلومينيومى‌هاى مسعود عربشاهى ١٠٠‌هزار دلار، نقاشى‌هايى از منوچهر يكتايى، حسين زنده‌رودى و بهجت صدر هر يك ٦٩‌هزار دلار، نقاشى انتزاعى از سونيا بالاسانيان، بانوى ٧٣ساله ايرانى ارمنى تبار در اولين حضورش در اين حراجى ٥٣‌هزار دلار و 3 كتيبه كوچك از پرويز تناولى كه در قالب يك اثر ارایه شده بود و نيز يك نقاشى از قاسم حاجى‌زاده هر يك ٥٠‌هزار دلار چكش خوردند.
اما اثر جوان‌ترين هنرمند ايرانى حاضر در هجدهمين حراج كريستي، حامد صدرارحامى، بيش از 3 برابر تخمين اوليه، ٣٨‌هزار دلار فروخته شد؛ این اثر 3 لته‌اى از مجموعه «ایران‌بانو» است كه با عنوان «چرا نه؟» عرضه شد؛ آثار «پسته» ماركو گريگوريان و اثر ديگرى از زنده‌رودى هم به همين قيمت به فروش رسيدند. اثر ديگرى از زنده‌رودى و نقاشى اردشير محصص ٣٣‌هزار دلار، مجسمه فيگوراتيو و خاص بهمن دادخواه هنرمند ٧٤ساله ايرانى مقيم فرانسه بيش از 4 برابر تخمين اوليه ٣٠‌هزار دلار، نقاشى از زنده‌ياد حسين كاظمى هم به همين قيمت به فروش رسيدند...
هجدهمین دوره کریستی خاورمیانه با ارایه ١۵٨ اثر هنرى مدرن و معاصر از كشورهاى ایران، ترکيه، لبنان، عراق، سوریه، فلسطین، مراکش، مصر، الجزایر، لیبى، عربستان و امارات شامگاه چهارشنبه ٢٧ اسفند ٩٣ در هتل امارات تاورز دوبى برپا شد.


تعداد بازدید :  136