شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
درباره انجمن حمایت از کودکان بدسرپرست
تشكيل كميته مبارزه و اقدامات قانوني

براساس پیمان‌نامه جهانی حقوق‌کودک که در ‌سال 1989 میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد تصویب قرار گرفت و در‌ سال 1373 شمسی به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسیده است، قوانینی جهت دفاع از حقوق‌کودک در سطح بین‌المللی تدوین شده که صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) موظف است در راستای تحقق آن اهداف به دفاع از حقوق کودکان بپردازد.
با توجه به این‌که امید ملت‌ها با آینده کودکانشان پیوند خورده و و آینده این کودکان نیز به دلسوزی و توجهی که به آنان مبذول می‌داریم بستگی دارد، حمایت و مراقبت از کودکان باید سنگ‌بنا و شالوده تمامی فعالیت‌های توسعه و سازندگی کشور قرار بگیرد.
این امر ضرورت وجود مراکز و سازمان‌هایی را در جهت حمایت از کودکان ایجاب کرده و در این راستا و با توجه به ضرورت امر در بهمن‌ماه ‌سال 1378 انجمن حمایت از کودکان بدسرپرست به‌عنوان یک سازمان غیردولتی در استان اصفهان تأسیس شد و متعاقبا به ثبت وزارت کشور رسیده و از اهداف اصلی و مهم آن پیشگیری از کودک‌آزاری و مبارزه با آن است.
از آن‌جایی که انجام این مهم بدون کمک و همکاری ارگان‌های دولتی ذیربط ابدا میسر نیست، انجمن در موارد نیاز از همکاری ارگان‌های دولتی همچون بهزیستی، استانداری، شورای هماهنگی پیشگیری از اعتیاد و دادگستری بهره‌مند می‌شود.
این موسسه مردمی از طریق کمیته‌های مختلفی ازجمله آموزش، مددکاری، مبارزه(اقدامات‌حقوقی) و روابط‌عمومی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.
 لازم به ذکر است که فعالیت‌ها در این مرکز به‌صورت داوطلبانه و خیرخواهانه است و به هیچ‌یک از اعضای انجمن دستمزد یا سودی تعلق
نخواهد گرفت.
*کمیته آموزش: این کمیته به ارتقای سطح علمی و فرهنگی خانواده‌ها، مربیان و تمامی کسانی که به‌نحوی با کودک در ارتباط هستند، می‌پردازد؛ از طریق ترتیب دادن همایش‌ها، تهیه بروشورهای آموزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سطح شهر اصفهان برای توسعه فرهنگ‌عمومی مراقبت از کودکان و همچنین ارایه خدمات رایگان مشاوره‌ای به خانواده‌ها.
این کمیته متشکل از کارشناسان روانشناسی و مشاوره، علوم‌تربیتی و علوم‌اجتماعی است.
نمونه فعالیت‌ها: همایش آموزشی برای مربیان مهدهای‌کودک، کارگاه‌های آموزش شاد زیستن برای مادران خانه‌دار، اجرای 5عنوان پژوهشی با دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه کودکان، تأسیس مرکز راهنمایی- تربیتی روزنه‌های امید در محله شهیدخلیلی (همت‌آباد) که در آن کلاس‌ها و برنامه‌های مختلف به رایگان برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، تهیه بروشورهای آموزش برخورد صحیح با کودک برای مادران و شرکت در همایش‌های آموزشی مرتبط با حقوق‌کودک.
*کمیته مددکاری: این کمیته به ارتقای سطح کیفی زندگی کودکان می‌پردازد و کودکانی را که قبلا به علل مختلف به انجمن مراجعه کرده‌اند و مشکل اولیه آنها مرتفع شده، همچنان مورد پشتیبانی و حمایت مستمر عاطفی و مالی خود قرار می‌دهد تا شرایط زندگی برای کودکان در کنار خانواده آسان‌تر شود که به آنها کودکان تحت‌پوشش انجمن اطلاق می‌شود.
نمونه فعالیت‌ها: کمک هزینه‌های شروع ‌سال تحصیلی، کمک‌هزینه‌های خرید مایحتاج ‌سال‌نو و کمک‌هزینه ماه رمضان برای آن دسته از کودکان و خانواده‌هایشان و هدایای روز جهانی کودک که بهانه‌ای است جهت بررسی وضع فعلی کودک توسط انجمن.
*کمیته مبارزه(اقدامات‌حقوقی): این کمیته در پرونده‌هایی که کودکی در آن ذینفع است و سرپرست او اطلاعات حقوقی کافی برای احقاق‌حق وی را ندارد، خدمات رایگان حقوقی ارایه می‌دهد. به‌علاوه در مواردی نیز که کودک در برابر سرپرست خود(اعم از قیم یا ولی) قرار می‌گیرد، وی را مورد حمایت قرار می‌دهد. همچنین پیگیری موارد کودک‌آزاری شدید گزارش شده توسط مردم. لازم به ذکر است در صورت گزارش هر مورد کودک‌آزاری مراحل زیر به ترتیب صورت می‌گیرد:
1- تحقیقات لازم درباره صحت و سقم مطالب
 ابراز شده.
 2- انجام مشاوره با والدین کودک موردآزار.
 3- انجام اقدامات مددکاری برای خانواده جهت تسهیل شرایط زندگی کودک در خانواده.
4- انجام مشاوره حقوقی.
 5- ارجاع پرونده به دادستانی دادگستری استان اصفهان.
6- پیگیری پرونده در مراجع قضایی، پزشکی قانونی و ... تا حصول نتیجه و متوقف شدن آزار علیه کودک.
7- پیگیری وضع کودک در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی در صورت دستور قضایی و اعزام کودک به این مراکز.
موارد کودک‌آزاری از خفیف تا شدید در یک پیوستار تعریف شده‌اند، به‌گونه‌ای که موارد خفیف با انجام مشاوره‌های روانشناختی و موارد خیلی شدید با پیگیری پرونده در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 این کارگروه متشکل از کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری است و دراین‌باره می‌توان به پرونده‌هایی که در بایگانی انجمن موجود است،
 اشاره کرد.
 روابط عمومی انجمن نیز وظیفه معرفی انجمن به مردم، شرکت در نمایشگاه‌ها و ترتیب‌دادن همایش‌ها را برعهده دارد.

 ششمین آیین مالی هفت‌سین برکت - 1394

کودکان بسیاری در گوشه‌گوشه این سرزمین هستند که هفت‌سین ندارند. کودکانی که چشم‌امیدشان به برکت سفره هفت‌سینی است که دانشجویان ایران در سراسر این سرزمین به‌دور از نژاد و قومیت و رنگ و مذهب و...  برایشان گسترده‌اند.
امسال در ششمین‌ سال برگزاری آیین هفت‌سین برکت، این آیین به‌صورت ملی و گسترده‌تر از هر ‌سال در سراسر ایران برگزار شد.
کودکان و دانشجویان در هر گوشه ایران، سینی از سفره بزرگترین هفت‌سین ایران‌زمین را مهیا کرده‌اند تا سفره هفت‌سینمان امسال به‌وسعت تمامی سرزمین مادری‌مان باشد...
امسال برای ششمین‌ سال متوالی آیین هفت‌سین برکت توسط جمعیت امام‌علی(ع) در سراسر ایران در شهرهای تهران، بیرجند، کرمانشاه، بوشهر، اصفهان، زنجان، شیراز و...  برگزار شد.

 


تعداد بازدید :  109