شماره ۵۲۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت امورخارجه:
مذاکرات هسته‌ای سوییس در مرحله‌ای حساس قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با گفت‌وگوهای انجام شده در لوزان بین ایران و اعضای گروه 1+5 و احتمال ایجاد تفاهم، گفت: گفت‌وگوها بسیار فشرده و حساس در جریان است. مذاکراتی که بین دکتر صالحی و وزیر انرژی آمریکا انجام شد، گفت‌وگوها و مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آمریکایی را هم به‌طور فشرده داریم که امروز هم برنامه‌هایی برای مذاکرات وجود دارد. همچنین مدیران سیاسی امروز در سطح گروه 1+5 در لوزان حاضر می‌شوند و برنامه‌هایی را برای گفت‌وگو و ادامه مذاکرات دارند.
مرضیه افخم در آخرین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در رابطه با بخش فنی مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز خاطرنشان کرد: در حوزه فنی پیشرفت‌های خوبی رخ داده است و تقریباً همان‌طور که صالحی هم اشاره داشت بخش زیادی از مسائل فنی حل شده است و درعین‌حال در حوزه مباحث تحریم‌ها همچنان گفت‌وگوها ادامه دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مذاکرات در لوزان، تصریح کرد: مسائل فنی، ابعاد حقوقی و پیچیده‌ای دارد که تیم کار بر روی آن را دنبال می‌کند. در روزهای آینده باید دید در خلال مذاکرات این مسائل چگونه پیگیری می‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی اظهارات مبنی بر این‌که توافق ایران و 1+5 ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌گیرد، گفت: به‌هرحال مباحث حقوقی و حساس بسیار پیچیده‌ای در مذاکرات درحال انجام است. تیم مذاکره‌کننده با اشراف کامل همه مسائل حقوقی و سیاسی را بررسی می‌کند و تمام زوایا و نکاتی که می‌تواند از نظر حقوقی و فنی برای بعدها مشکلی ایجاد کند را مورد بررسی و گفت‌وگو قرار می‌دهد. بر همین اساس گفت‌وگوهای حقوقی و سیاسی بسیار پیچیده‌ای در جریان است. سطح تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به گونه‌ای است که هیچ جای نگرانی ندارد و دراین‌باره نگران نباشید.
افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که به نظر می‌رسد ایران به نحوی در مذاکرات تعهدات فراپادمانی را قبول کرده است، گفت: همان‌طور که خودتان گفتید این اظهارات شایعه است. همه موضوعات درحال مذاکره است. شایعات و گمانه‌زنی‌هایی در برخی رسانه‌ها درباره مندرجات توافق منتشر می‌شود. همان‌طور که اعضای مذاکره‌کننده هر دو طرف بارها تأکید کرده‌اند تا زمانی که همه موضوعات تأیید نشود توافقی انجام نمی‌گیرد. همه ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی مورد توجه است. برخی از این گمانه‌زنی‌ها و شایعات رسانه‌ای بوده، مرسوم است و نکته جدی محسوب نمی‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان دستیابی به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس به‌عنوان ضرب‌الاجل تعیین شده، گفت: در پایان مذاکرات ماه نوامبر یکی از مباحثی که در سطح وزرا مطرح شد این موضوع بود. با توجه به تمدید برنامه اقدام مشترک و توافق موقت تا پایان ماه ژوئن قرار شد یک جدول زمانی تعیین شود تا بر این اساس تا پایان ماه مارس به راه‌حل‌ها دست پیدا کنند. باید راه‌حل‌ها پیدا شود و طرفین بگویند که راه‌حل‌ها چیست و بر این اساس به نگارش و برخی مباحث دیگر توافق تا ماه ژوئن بپردازند لذا بحث ماه مارس چیزی بیشتر از این نیست.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که الجزیره در گزارشی اعلام کرده است که مذاکرات تا روز شنبه تمدید شده است، گفت: مستندی برای این خبر ندارم و هیچ مرجع رسمی این خبر را تأیید نکرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که آیا وزرای خارجه 1+5 روز جمعه در لوزان سوییس گرد هم می‌آیند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که ایران علاوه بر کمک‌های انساندوستانه و دارویی، کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به این کشور داده است، گفت: این مباحث فرافکنی است و به هیچ‌وجه درست نیست. کمک‌های ایران، انسانی و دارویی بوده است. توافقاتی در گذشته انجام گرفته که در آن زمان امکان اجرایی کردن آنها وجود نداشت اما امروز با توجه به تحولات و تقویت روابط فی مابین این امکان به وجود آمده است و این کمک‌ها دارویی و انسانی است. این مباحث مطرح شده کاملا مغرضانه و بی‌اساس است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره سفر هیأت پارلمانی ایران به انگلیس، گفت: این هیأت ایرانی به دعوت پارلمان انگلیس به این کشور سفر کرده است، ملاقات‌های خوب و متعددی انجام گرفته است و برنامه‌های خوبی برگزار شده است. گفت‌وگوها سازنده و مفید بوده است که این موضوع گفت‌وگوها درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و همکاری‌های پارلمانی بوده است. به‌هرحال گفت‌وگوهای پارلمانی نیز یکی از مباحث کمک‌کننده برای گسترش روابط دوجانبه است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره انتخاب بنیامین نتانیاهو در انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، گفت: برای ما هیچ‌کدام از احزاب و گروه‌های رژیم صهیونیستی با یکدیگر تفاوتی ندارند. همه آنها ماهیت تجاوزکارانه داشته و در تجاوزگری‌ها برابر و شریک هستند.
افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح ساختار سازمان ملل بار دیگر تأکید کرد: کشورهای عضو چند سالی است که این روند را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند تا کارآیی سازمان ملل را افزایش دهند درواقع این مسأله یکی از دغدغه‌های اصلی اعضا است چرا که چالش‌های جهانی گسترش پیدا کرده است لذا بحث ساختار سازمان ملل به‌عنوان یک دغدغه چندین‌ سال است که مطرح شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، گفت: تفسیرهای نادرستی درباره این اظهارات انجام گرفت. برخی رسانه‌های منطقه تلاش کردند که ابهام و سوء‌برداشت در اذهان مردم منطقه ایجاد کنند و سخنان ایشان را تحریف کردند. سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است و ما براساس موازین بین‌المللی به حاکمیت‌ها و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم. روابط خوب ما با همه کشورهای منطقه بنا شده و ادامه دارد. در منطقه و برخی نقاط بعضی تلاش داشتند که از این سخنان سوءاستفاده کنند. مواضع ما روشن است، دوران امپراتوری‌ها به سر آمده است.


تعداد بازدید :  54