شماره ۵۲۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین برای یونسی

رئیس دادگاه انقلاب از تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین برای یونسی خبر داد.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام محمد موحد رئیس دادگاه انقلاب تهران گفته است: در پی اظهارات آقای یونسی که در روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز پخش شد، گزارش‌های مختلفی از سوی دادستانی عمومی تهران و مراجع امنیتی ارجاع شد. وی ادامه داد: با توجه به وصول این گزارش‌ها، آقای یونسی به دادسرای ویژه روحانیت احضار شدند، تحقیقات لازم انجام و اظهارات ایشان استماع شد. موحد با بیان این‌که قرار تأمین برای وی صادر شده است گفت: هنوز پرونده به دادگاه ارجاع نشده است و بعد از طی فرآیند لازم ارسال می‌شود. رئیس دادگاه انقلاب، اتهام یونسی را اظهارات خلاف امنیت ملی عنوان کرد. علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها پیش از این در همایشی با محتوای هویت ایرانی در اظهاراتی که از سوی برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اصولگرا «جنجال‌برانگیز و تحریک‌آمیز» توصیف شده گفته بود: درحال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست، بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز و هم برای گذشته است. یونسی در پی حملات گسترده رسانه‌های اصولگرا درباره اظهارات خود توضیحاتی ارایه کرده و روز سه‌شنبه در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های دینی و مذهبی گفته است: آنچه گفتم حرف جدیدی نبود. ملت ایران در طول تاریخ با ملت‌های همسایه خود پیوند قومی و فرهنگی داشته است. ملت و جمهوری اسلامی ایران از اتفاقاتی مانند آنچه برای ایزدی‌ها و سایر اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی در عراق و سوریه رخ داد، متأثر شد. به گزارش ایسنا، یونسی در واکنش به تحرکات رسانه‌ای علیه خود گفت: برخی جریانات سیاسی سخنم را به گونه دیگری منعکس کردند به طوری که رسانه‌های خارجی که ضد جمهوری اسلامی ایران هستند و از نفوذ معنوی ایران در منطقه خاورمیانه ناراحتند، سخنانم را تحریف کردند و به فضاسازی رسانه‌ای پرداختند. دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها همچنین گفته است: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مقتدر خود را دوست و حامی کشورها و مردم منطقه خاورمیانه می‌داند و همواره بر تمامیت ارضی و استقلال آن کشورها تأکید می‌کند. دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی برای پیگیری مسائل اقلیت‌های دینی، خواستار توجه و کمک بیشتر دولت در حوزه اجرایی و همچنین رفع مشکلات حقوقی اقلیت‌های دینی شدند. رسانه‌های اصولگرا در هفته اخیر انتقادات فراوانی را نسبت به اظهارات علی یونسی منتشر کردند، در بخشی از این انتقادات برخی از نمایندگان مجلس حتی از رئیس‌جمهوری خواسته بودند یونسی را از سمت خود عزل کند.
تکذیب احضار
درعین‌حال روز گذشته معاون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌ها خبر احضار حجت‌الاسلام یونسی به دادگاه ویژه روحانیت را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا، سعید زارع در واکنش به انتشار خبری مبنی بر احضار حجت‌الاسلام یونسی به دادگاه ویژه روحانیت گفت: چنین خبری صحت ندارد و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌ها به مراجع قضایی احضار نشده است. معاون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌ها مسئول روابط عمومی و ارتباطات دفتر دستیار ویژه رئیس‌جمهوری انتشار چنین اخباری را ادامه فشار به دولت خواند و گفت: برخی گروه‌ها به دنبال حاشیه‌سازی برای دولت هستند و می‌خواهند در روند کاری دولت اخلال ایجاد کنند. زارع، رسانه‌ها را به رعایت اخلاق توصیه کرد و گفت: کار صحیح و حرفه‌ای نیست که برخی رسانه‌ها اخبار خود را بدون منبع و تنها برای حاشیه‌سازی منتشر کنند.
در همین زمینه سایت انتخاب نوشت: رئیس‌جمهوری به علی یونسی درباره اظهاراتش تذکر داده است، سایت انتخاب این مطالب را به نقل از شنیده‌های خبرنگار خود منتشر کرده و نوشته است: رئیس‌جمهوری از یونسی خواسته در بیان سخنان خود، مصالح و منافع ملی را رعایت کند و اساساً از «بیان اظهارنظر در مورد مسائل غیرمرتبط»، خودداری کند.
انتخاب همچنین نوشته است: پیش از این، یونسی در مورد پرچم شیر و خورشید نیز اظهاراتی به زبان آورده بود که مورد اعتراض رئیس‌جمهوری قرار گرفته بود. آن ایام، بسیاری از چهره‌های دلسوز اعتدالگرا، اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز اظهارات وی را مورد نقد جدی قرار داده بودند.


تعداد بازدید :  103