شماره ۵۲۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
در آخرین نشست هیأت دولت در ‌سال 93 و در جمع خبرنگاران مطرح شد:
رضایت روحانی از فعالیت‌های دولت در‌ سال 93

روز گذشته در آخرین روز نشست هیأت دولت، رئیس‌جمهوری کشورمان به همراه وزرا در میان خبرنگاران آمدند و ضمن تبریک ‌سال آتی، به سوالات آنها پاسخ دادند. به گزارش «شهروند»، هیات دولت دیروز، پس از مدت‌ها میهمان وزرای دولت و رئیس‌جمهوری در کنار خبرنگاران بود. اگرچه وزرا در پاسخ به خبرنگاران بیشتر سعی در پاسخ به اولویت‌ها و اقدامات دولت در ‌سال 94 و مذاکرات هسته‌ای داشتند اما به سوالات خبرنگاران در موارد دیگر هم
پاسخگو   بودند.
رئیس‌جمهوری پس از این‌که به همراه وزرا، میان خبرنگاران آمد، از موفقیت‌های دولت در‌سال جاری گفت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صحبت‌هایش را با اعلام رقم 50 میلیاردی صادرات غیرنفتی در‌ سال‌جاری آغاز کرد و با بیان این‌که‌ سال گذشته به‌رغم برخی سختی‌ها و مشکلات در مجموع ملت ما و دولت خدمتگزار مشمول الطاف الهی بودند، تصریح کرد: خداوند به ما کمک کرد و در سالی که هنوز سایه تحریم‌ها بالای سر ملت بود و با خشکسالی و مشکلات اقلیمی دست و پنجه نرم کردیم و همچنین قیمت نفت کاهش یافت اما موقعیت‌های بزرگی را در صحنه‌های مختلف به دست آوردیم.
رئیس دولت تدبیر وامید در ادامه به موفقیت‌های عرصه سیاست خارجی هم اشاره کرد و افزود: روابط ما با همسایگان‌مان و کشورهای جهان پیشرفت داشت و در مذاکراتی که با کشورهای مختلف ازجمله 1+5 داشتیم قدم‌هایی به پیش گذاشتیم و موفقیت‌هایی کسب کردیم. همچنین در زمینه رابطه با همسایگان نسبت به‌ سال گذشته وضع بهتری داشتیم و در برنامه‌ریزی اقتصادی حجم تجارت و روابط اقتصادی ما به دو برابر افزایش پیدا کرد.
روحانی با بیان این‌که در زمینه تعامل با جهان توانستیم به لطف خدا، حمایت مردم و هدایت رهبری، قدم‌های خوبی برداریم، خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل اقتصادی هنوز مشکلات پایان نیافته است و مردم در زندگی اقتصادی‌شان با مسائلی روبه‌رو هستند اما آمارها به ما از موفقیت‌های قابل ملاحظه خبر می‌دهد که همه آنها با حمایت حضور، کمک و تلاش مردم بوده است. او همچنین به موفقیت‌های حوزه کشاورزی و صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: در زمینه بودجه عمرانی نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و تا ماه‌های آخر ‌سال فکر نمی‌کردیم بودجه عمرانی در‌ سال 93 به 30‌هزار‌ میلیارد تومان برسد که با حجم‌ سال قبل تفاوت بسیار زیادی دارد. او همچنین از 44 روز هوای پاک بیشتر نسبت به‌ سال گذشته و پوشش بیمه برای 8‌میلیون ایرانی هم خبر داد. روحانی در پایان گفت که مطمئن هستم به لطف خداوند و حضور حمایت‌های مردم و رهبری ‌سال آینده در زمینه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و همچنین سیاسی با وجود دو انتخابات که در پیش‌رو داریم پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم. همچنین روحانی‌نژاد نیز به‌عنوان خبرنگاری باسابقه میهمان ویژه دولت بود که روحانی در پایان صحبت‌هایش ضمن تجلیل از او، گفت که کار شما هرگز
 بازنشستگی ندارد.
پس از اتمام صحبت‌های روحانی، خبرنگاران سوالی نپرسیدند و از همین رو عکس یادگاری اعضای هیأت دولت توسط عکاسان با حضور رئیس‌جمهوری و وزرا گرفته شد. البته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم پس از عکس دسته‌جمعی در قامت عکاس حاضر شد و از عکاسانی که در عکس نبودند، عکسی یادگاری گرفت. اگرچه همه وزرا در هیات دولت حضور داشتند اما در میانه صحبت‌های روحانی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، از پشت خبرنگاران بی سر و صدا بیرون رفت . با این حال محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، به‌عنوان اولین نفر از دولت، سوژه دوربین‌ها و خبرنگاران برای پرسش شد. او گفت: «هر دو محوری که دولت در ‌سال 93 دنبال کرد یعنی مهار تورم و پیشبرد مذاکرات با هدف حراست از عزت ملت و رفع تحریم‌ها برآیندش رونق و اشتغال‌زایی بوده است.» نهاوندیان با بیان این‌که در‌ سال 93 گام‌های خوبی برداشتیم و از رکود خارج شدیم، خاطرنشان کرد: باید گام‌های بلند و محکم‌تری برداریم تا به شرایطی برسیم تا خانواده‌ها ایجاد فرصت شغلی را احساس کنند و امید به آینده جوانان افزایش یابد که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری است که از ظرفیت‌های معطل‌مانده استفاده شود و همچنین سرمایه‌گذاری جدید اتفاق بیفتد. نهاوندیان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: در بحث سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای، منطق، عزت و حکمت مردم به خوبی به نمایش گذاشته شد و جامعه جهانی در مسیری، فکر و ابراز امیدواری می‌کند که ملت ایران فکر می‌کند.
او همچنین در پاسخ به خبرنگاران درباره پیگیری برخی وعده‌های رئیس‌جمهوری در ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش ازجمله مسأله حصر گفت: در تمام زمینه‌ها دولت، سعی در حل مشکلات دارد و اولویت‌بندی هم کرده است. امسال بیشتر روی مسائل اقتصادی و سیاست خارجی تمرکز داشت و حالا نوبت حل مسائل در عرصه سیاست
 داخلی است.»
پایداری امنیت،  اولویت وزارت اطلاعات است
وزیر اطلاعات، هم پایدار کردن امنیت و ایجاد امنیت اقتصادی، فرهنگی و علمی را از اولویت‌های‌ سال 94 این وزارتخانه بیان کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی ضمن تقدیر از تلاش‌های سربازان گمنام اظهار کرد: سربازان گمنام امام‌زمان(عج) با مجاهدت خاموش و گذشت از جان خود امان دشمن را در‌ سال 93 بریدند. آنها با به کارگرفتن تمام هوش و توان خود، امنیت و افتخار را به مردم ایران هدیه دادند. وزیر اطلاعات با بیان این‌که یکی از اهداف این وزارتخانه، ایجاد امنیت اقتصادی است، گفت: با پایدار کردن امنیت و ایجاد امنیت اقتصادی باید تلاش کنیم تا فعالان اقتصادی بتوانند با روح آرام و در فضایی پر از امنیت کار خود را با شکوفایی و بالندگی هرچه بیشتر ادامه دهند و کشور شاهد شکوفایی در تمامی عرصه‌ها باشد.
نوبخت: وزیر کشور، ما را در جریان گزارش‌های شیراز گذاشته است
محمدباقر نوبخت هم در پاسخ به خبرنگار «شهروند» که درباره حادثه‌ای که برای مطهری در شیراز اتفاق افتاد و واکنش استاندار پرسید، گفت: دولت از ابتدا این اتفاق را تقبیح کرده است. سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: « پیگیری‌ها ادامه دارد و همان‌طور هم که دیدید چند نفری شناسایی شدند. وزیر کشور ما را در جریان تمام گزارش‌هایی که به او می‌رسد، قرار می‌دهد.» او در ادامه از پرداخت 5200‌میلیارد تومان یارانه به بخش تولید در‌ سال آینده خبر داد. نوبخت همچنین، تأکید کرد: ما حدود 30‌هزار‌میلیارد تومان اعتبارات عمرانی را در این بخش سرمایه‌گذاری کردیم و علاقه‌مند بودیم این رقم به 40‌هزار‌ میلیارد تومان می‌رسید.
همچنین حجت‌الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری هم در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مهم‌ترین وظیفه ‌سال آینده وزارت دادگستری، اجرای طرح تشکیلاتی جدید است. وی افزود: ما کار به‌روزرسانی و تحول در ساختار وزارت دادگستری را آغاز کرده‌ایم و در‌ سال آینده نیز آن را تکمیل خواهیم کرد. پورمحمدی خاطرنشان کرد: سازمان تعزیرات را به‌عنوان سازمان چابک برای محیط کسب و کار و تولید در راستای کمک به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارتقا خواهیم داد. او همچنین درباره حقوق زندانیان هم اظهار کرد: ما در قوه قضائیه تلاش می‌کنیم که حقوق شهروندان به‌خصوص در زندان‌ها حفظ شود و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد صرفا مشکل محدودیت جاست که این کمبود جا و تعداد زیاد زندانیان خواه ناخواه شرایط زندگی را برای زندانیان سخت  می‌کند.
وزیر دادگستری با بیان این‌که با اشرافی که من درخصوص معیشت زندانیان و گزارش‌هایی که در این زمینه ارایه شده دارم، با قاطعیت می‌گویم که امکانات و تسهیلات خوبی در اختیار آنان قرار می‌گیرد. وی اظهار داشت: تعداد زیاد زندانیان باعث می‌شود که برنامه‌های ما در جهت رفاه آنان عقیم و ناکام بماند، اما قطعا تسهیلات و امکانات خوبی در اختیار آنان قرار می‌گیرد که بعضا نیز غیرمتعارف است. همچنین پورمحمدی با اشاره به برخی وعده‌های رئیس‌جمهوری درخصوص حل مسأله حصر هم گفت: «برخی مسائل با رسانه‌ای کردن حل نمی‌شود و رسانه‌ای کردن هم کمکی به حل مسأله نمی‌کند. بنابراین فقط باعث ایجاد برخی اختلاف نظر‌ها می‌شود ولی پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.»
استیضاح اتفاق تلخی بود
حجت‌الاسلام انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هم در پاسخ به «شهروند» درباره رابطه دولت و مجلس در سالی که گذشت، اظهار کرد: سالی که گذشت، مجلس رابطه نسبتا خوبی با دولت داشت و در تصویب چندین لایحه مهم که از سوی دولت ارایه شده بود همکاری داشت. انصاری ادامه داد: با توجه به این‌که ‌سال جدیدی پیش رو داریم، بهتر است نقاط ضعف را فراموش کنیم و بیشتر بر روی اشتراکات تکیه کنیم از این جهت من فکر می‌کنم که این تعامل در ‌سال آینده بیشتر و بهتر خواهد شد. او ادامه داد: البته در سالی که گذشت ما استیضاح آقای فرجی‌دانا را هم داشتیم که تلخ بود ولی در ‌سال آینده ان‌شاءالله شاهد اتفاقات شیرین خواهیم بود. اتفاقاتی که قطعا در جهت تعامل با دولت و پیشرفت کشور خواهد بود. علاوه بر مجلس، دولت هم در راستای تعامل با مجلس حرکت خواهد کرد. همچنین الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری هم به «شهروند» درباره منشور حقوق شهروندی گفت: ما کارهای این منشور را به اتمام رسانده‌ایم و فقط منتظر دستور رئیس‌جمهوری هستیم و امیدواریم که‌ سال آینده این دستور درباره ابلاغ این منشور به صورت لایحه یا طرح یا مصوبه ارایه شود.» او تأکید کرد: «ما در پیگیری این منشور بسیار جدی هستیم. این‌طور نیست که فقط کاری انجام داده باشیم و بخواهیم کاری نمادین کنیم و اتفاقا شخص رئیس‌جمهوری هم از ابتدا به این مسأله تأکید داشت.»


تعداد بازدید :  86