شماره ۵۲۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در آستانه‌سال نو
خندیدن، خاصیت من است!
در‌سال 94، حق فوتبال را از صداوسیما می‌گیرم

حسین جمشیدی- شهروند| شاید‌سال 93 حداقل از نظر نتیجه برای فوتبال ایران،‌‌سال خوبی نبود اما رئیس فدراسیون فوتبال همچنان خوش‌خنده است و سعی می‌کند خیلی خوشبینانه به مسائل نگاه کند. البته کسب کرسی نایب‌رئیسی AFC را نباید فراموش کنیم که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران به‌دست آمد و حالا رئیس فدراسیون می‌تواند از آن به‌عنوان یک اهرم قدرت استفاده کند. با شروع‌سال 94 برخی، روزشمار رفتن کفاشیان از فدراسیون را به کار می‌اندازند اما او فعلا نه به انتخابات فکر می‌کند و نه این‌که ممکن است در پایان‌سال 94 از فدراسیون کنار برود. البته چالش‌های رئیس فدراسیون فوتبال شاید از همان روز اول‌سال آغاز می‌شود چون تیم‌ملی باید در اردوهای اروپایی شرکت کرده و کفاشیان به قول خودش با غرغرهای کی‌روش به نوعی کنار بیاید. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با علی کفاشیان در آستانه‌سال نو می‌خوانید:
‌ از اتفاقاتی که برای شما و فوتبال ایران در‌سال 93 رخ داد، شروع کنیم...
ورزش و به‌ویژه فوتبال که همیشه پر از اتفاقات است. امسال برای ما هم اتفاقات خوب داشت و هم اتفاقات تلخ. شاید بدترین اتفاق حذف تیم‌ملی از جام ملت‌های آسیا بود که اصلا فکرش را هم نمی‌کردم. تصور می‌کردم که حداقل تا فینال پیش برویم اما به خاطر اشتباه داوری که رخ داد، ما حذف شدیم. اتفاقات خوب را هم من نباید بگویم و دیگران باید درباره آن قضاوت کنند. البته بازی با آرژانتین را می‌توانم به‌عنوان بهترین خاطره‌ام عنوان کنم؛ فکر می‌کردم زیاد گل بخوریم اما خدا را شکر که اتفاق بدی رخ نداد.
 شاید بهترین اتفاق هم نایب رئیسی شما در AFC بود که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران رخ داد. درست است؟
بالاخره بعد از 7‌سال حضور در فدراسیون به تجاربی رسیدم که توانستم چنین کرسی ای‌ را به‌دست آورم. خوشحالم و امیدوارم که بقیه قدرم را بدانند! این جایگاه برای شخص من نیست و برای فوتبال ایران است. باید از این کرسی به نحو احسن استفاده کنیم تا دیگر ماجرایی مثل دوپینگ عبدالزهرا پیش نیاید و رأی به نفع ما صادر نشود.
‌‌سال 94 هم یک‌سال سرنوشت‌ساز برای شما محسوب می‌شود؛ چون در پایان‌سال انتخابات فدراسیون را در پیش داریم. امیدی به ماندن دارید؟
من موظف هستم که شرایط را فراهم کنم تا تمام کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند،‌ جلو بیایند. سرنوشت همه ما در دست خداست. خیلی وقت است که صحبت از تغییرات می‌شود اما فقط مجمع است که می‌تواند مرا تغییر دهد. اگر دوست دارند که فوتبال ایران مثل‌سال 2006 تعلیق شود،‌ بدون این‌که مجمع اطلاعی داشته باشد،‌ من را تغییر دهند.‌سال آینده نیز هر تصمیمی که مجمع بگیرد،‌ می‌پذیرم. اصلا مشخص نیست که کاندیدا شوم یا خیر. هنوز تصمیمی دراین‌باره نگرفته ام و می‌خواهم به‌عنوان یک سورپرایز این تصمیم در قلب خودم بماند.
‌ خیلی‌ها از اسلامیان که به تازگی نایب‌رئیس فدراسیون شده،‌ به‌عنوان رئیس بعدی فدراسیون نام می‌برند. این اتفاق رخ می‌دهد؟
من در همه 7 سالی که در فدراسیون بودم،‌ این حس را داشتم که می‌خواستند مرا عوض کنند. الان هم شاید فکر کنم که می‌خواهند صندلی ریاست را از زیر من بکشند اما مطمئن باشید که از الان مشخص نیست چه‌کسی رئیس فدراسیون می‌شود. 3‌سال قبل هم خیلی‌ها می‌گفتند که قریب رئیس می‌شود اما مجمع مقابل گزینه وزارت ورزش ایستاد و من را انتخاب کرد. البته خودم هم معتقدم که هیچ‌کس به خوبی من نمی‌تواند فدراسیون را اداره کند!(می‌خندد)
‌ شما مدتهاست که نتوانستید وزیر ورزش را ملاقات کنید؛ این مساله، به ضرر فوتبال تمام نمی‌شود؟
من بارها درخواست ملاقات به وزیر ورزش دادم اما بعد از جام‌جهانی دیگر مرا به حضورش نپذیرفت. نمی‌دانم چرا گودرزی با من قهر است اما من با معاونان او در ارتباط هستم و کارم را انجام می‌دهم. این‌طور نیست که چون من با وزیر دیدار نمی‌کنم فوتبال ایران هم بدون صاحب بماند. البته شاید با عوض‌شدن‌سال، نظر وزیر هم درباره من تغییر کند و چشم من به جمال گودرزی روشن شود!(می‌خندد)
‌ یکی از بحث‌های اصلی که در‌سال 93 آن‌را دنبال کردید،‌ حق پخش تلویزیونی بود؛ به نتیجه‌ای هم رسیدید؟
فکر می‌کردیم که اگر دوربین‌ها را راه ندهیم و فوتبال پخش نشود،‌ پول فوتبال را می‌دهند اما بازهم خبری نشد. می‌گویند صداوسیما هم پول ندارد اما ما هم پول نداریم. اگر لازم باشد در‌سال 94 هم این کارها را ادامه می‌دهیم و بار دیگر جلوی حضور دوربین‌ها را می‌گیریم تا حق فوتبال بالاخره پرداخت شود.
 در نوروز 94، تیم‌ملی روزهای شلوغی را پشت سر خواهد گذاشت و 2 بازی تدارکاتی در پیش دارد...
خیلی تلاش کردیم تا 2 بازی خیلی خوب فراهم کنیم که همه از ما راضی باشند. امیدوارم این بازی‌ها به نفع فوتبال ایران باشد و کمک کند که در ادامه با تیم‌های بزرگتر هم بازی کنیم.
‌ پس با این وضع شما در تعطیلات عید هم مشغول به کار هستید؟
من سال‌هاست که چیزی از عید نمی‌فهمم. شاید قبل از این‌که به فدراسیون فوتبال بیایم، برخی سال‌ها سرم خلوت می‌شد اما دیگر این فوتبال به ما اجازه نمی‌دهد که در کنار خانواده باشیم.
‌ به بازیکنان تیم‌ملی عیدی هم خواهید داد؟
پولی نداریم که عیدی بدهیم. آنها خودشان عیدی‌شان را از نفر دیگری می‌گیرند و نیازی به عیدی ما نیست. در ضمن وقتی من از کسی عیدی نمی‌گیرم،‌ چرا باید به آنها عیدی بدهم؟ حتی اگر پول هم داشتیم به آنها عیدی نمی‌دادم چون وضعشان از من بهتر است!(می‌خندد)
‌ به نظر می‌رسد خیلی از بی پولی فدراسیون ناراحت هستید...
(می‌خندد) نه، دیگر به این بی‌پولی‌ها عادت کردیم. به نظرم تنها ضعف فدراسیون در دوره مدیریت من همین بی‌پولی بوده است. اما با این وجود ما روحیه خودمان را حفظ می‌کنیم و کاری به این بی‌پولی‌ها نداریم.
‌ فکر می‌کنید این شوخی و خنده‌های شما تا چه زمانی ادامه دارد؟
مگر نشنیدید که به من می‌گویند مرد همیشه خندان؟!(می‌خندد) این اصلا خاصیت من است که در هر شرایطی بخندم و شوخی کنم! البته هیچ‌وقت مثل افشارزاده با خبرنگاران شوخی نمی‌کنم. فیلم شوخی افشارزاده با خبرنگاران را دیدم،‌ برایم زیاد عجیب نبود چون او چند بار با من نیز این شوخی را انجام داده است و به شکمم مشت زده است.
 به‌عنوان سوال آخر، فکر می‌کنید کی‌روش تا چه زمانی در ایران بماند؟
زمانی که 4‌سال قبل ما کی‌روش را به ایران آوردیم،‌ همه گفتند که چه کار بزرگی کرده‌ایم اما حالا همه مخالف او شده‌اند. مردم کی‌روش را دوست دارند و ما هم برای موفقیت تیم‌ملی به برنامه‌های او گوش فرا می‌دهیم. البته اینطور هم نیست که کی‌روش هر چیزی بگوید،‌ ما بگوییم چشم. شاید کی‌روش بخواهد به مریخ برود،‌ دیگر من سفینه ندارم که بخواهم او را به آن‌جا بفرستم. فعلا که این مربی با ما قرارداد 4 ساله دارد و فکر می‌کنم که تا پایان قراردادش که جام‌جهانی 2018 است،‌ در ایران بماند.


تعداد بازدید :  170