شماره ۵۲۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد یک آلمان دیگر
66 سال پیش، برابر با نوزدهم مارس 1949 میلادی، جمهوری دموکراتیک آلمان ( DDR) که به طور غیر رسمی «آلمان شرقی» نیز خوانده می‌شد اعلام موجودیت کرد. آلمان شرقی جزو بلوک شرق در طول جنگ سرد بود که از ۱۹۴۹ تا ۱۹۹۰ در منطقه‌ای از آلمان که تحت اشغال اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود حکومت می‌کرد. در سال ۱۹۵۴ این کشور کاملاً مستقل اعلام شد اما بنا به توافقات 4 قدرت جهانی در نشست پستدام نیروهای نظامی شوروی به حضور خود در این کشور ادامه دادند.

آغاز حمله به عراق
12 سال پیش، برابر با نوزدهم مارس 2003 میلادی، با حمله نیروهای ایالات متحده، انگلستان و دیگر کشورهای ائتلاف، جنگ دوم خلیج فارس (اشغال عراق) آغاز شد. نیروهای اصلی حمله کننده به عراق شامل ارتش‌های ایالات متحده آمریکا، انگلستان و لهستان بودند اما ۲۹ کشور دیگر از جمله ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، اسپانیا و... با فرستادن بخشی از نیروهای نظامی و لجستیکی خود به همراهی با نیروهای ائتلاف پرداختند که نتیجه آن خلع صدام حسین از ریاست جمهوری عراق بود. این جنگ با خروج آخرین تیپ رزمی آمریکایی در ۱۹ اوت ۲۰۱۰ به ‌طور رسمی خاتمه یافت.

خاموشی جلال ذوالفنون
3 سال پیش، برابر با بیست و هشتم اسفند 1390 خورشیدی، جلال ذوالفنون، موسیقی‌دان و از نوازندگان بنام سه‌تار، در بیمارستان البرز کرج بر اثر بیماری قلبی درگذشت و به وصیت خودش در قبرستان امامزاده طاهر کرج دفن شد. ذوالفنون متولد آباده بود و ویولن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت و در هنرستان از رهنمودهای موسی معروفی در خصوص ساز سه‌تار برخوردار شد. جلال ذوالفنون آثار نوشتاری و صوتی فراوانی در زمینه موسیقی ایرانی از خود به جای گذاشته که از بین آن‌ها می‌توان آلبوم‌های «گل صدبرگ» و «آتش در نیستان» با صدای شهرام ناظری را نام برد.


تعداد بازدید :  111