شماره ۵۲۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
بازگشایی نماد پالایشگاهی‌ها بورس را به سقوط کشاند
ریزش 3589 واحدی شاخص کل بورس در یک روز

شهروند | نماد پالایشگاه‌ها 9 ماهی است که برای بازار سهام و سهامدارانش حاشیه ساز شده یعنی از زمانی که این شرکت‌ها اعلام کردند که دل خوشی از قیمت‌های مصوب دولت ندارند؛ چه قیمت نفت خام و چه قیمت فرآورده‌ها به این ترتیب ارسال‌ گزارش‌های مالی به بورس را هم متوقف کردند تا تنها راه باقی مانده برای نهاد ناظر بورس بستن نماد آنها روی تابلوی معاملات باشد. ناگفته هم پیداست که دود این تصمیم بیشتر به چشم صاحبان سهام این شرکت‌ها و کل بازار رفت تا پالایشگاه‌ها. در این مدت هم اصرار سهامداران برای بازشدن گره از کار دارایی‌هایشان به هیچ جا نرسید و باز حل مشکلات به دقیقه 90 موکول شد. شنبه گذشته مدیرعامل شرکت بورس جلسه‌ای با شرکت‌های پالایشی برگزار کرد نتیجه مذاکرات هم تعیین روز 25اسفند برای ارایه گزارش‌های مالی بود. بورس برای این شرکت‌ها خط و نشان کشیده بود که اگر به وعده خود عمل نکنند وارد لیست متخلفان خواهند شد و پرونده این تخلف هم به جریان خواهد افتاد. در آخرین ساعات روز موعود هم بالاخره گزارش‌هایی که همه منتظرش بودند به دست بازار رسید تا بورس هم آمادگی خود را برای بازگشایی نمادها اعلام کند. اما بازگشت این نمادها نه‌تنها مشکلی از مشکلات را حل نکرد بلکه یکی از شدیدترین سقوط آزادهای بورس را رقم زد. به این ترتیب با ارایه صورت‌های مالی 5پالایشگاه در روزهای آخر‌سال به بازار سرمایه برگشتند و با افت بیش از 3‌هزار و 500 واحدی؛ نیمه جان باقی مانده برای بازار را هم گرفتند.
ابهام‌هایی که بیشتر شد
کارشناسان می‌گویند بازگشت این شرکت‌ها با چند سناریو موجب افزایش ابهامات آنها و سردرگمی سهامداران شده است. به عبارت دیگر در کنار عدم ارایه اطلاعات پالایشگاه اصفهان، دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان در 4 سناریو، پالایشگاه‌های تبریز، شیراز در دو سناریو و پالایشگاه تهران در یک سناریو پیش‌بینی سود ‌سال آینده خود را به بازار اعلام کردند که همین اقدام منجر به افت شدید قیمت سهام این شرکت‌ها و تشکیل صف‌های میلیونی فروش شد. این بدان معناست که ارایه سناریوهای چندگانه از سوی پالایشگاه‌ها؛ اندک اعتماد سهامداران به بازار و به‌خصوص شرکت‌های صنعت پالایشی را هم سلب کرد و زمینه‌ساز سقوط بزرگ روز سه‌شنبه شد. در نهایت این‌که 26 اسفند‌ سال 93 نه روز سهامداران پالایشگاه‌ها بود نه روز بورس تهران. صف‌های فروش سهام پالایشگاه‌ها در این روز به شدت پرجمعیت به نظر می‌رسید با این همه حرفه‌ای‌ها به صاحبان سهام این شرکت‌ها توصیه می‌کنند که برای فروش عجله نکنند و ارزش سهامشان را بیش از این کاهش ندهند.
مردم عجله   نکنند
اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی هم به مردم توصیه کرد در فروش سهام پالایشگاه‌ها عجله نکنند چون تجربه این گروه نشان داده از ظرفیت‌های سودآوری مناسبی برخوردارند. او ادامه داد: بازگشایی این نمادها اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است چون با بسته بودن نماد، نقدینگی سهامداران، بلوکه شده بود اما با بازگشایی این نماد‌ها اموال مردم از بلوک خارج شده و حال، اجازه فروش اموال خود را دارند. وی ادامه داد: این گروه با اعلام گزارش‌های پیش‌بینی خود نخستین روز معاملاتی را پس از مدت‌ها تجربه خواهند کرد درحالی‌که انتظار افزایش قیمت از این گروه نداریم اما فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این صنایع فراهم شده است. غلامی درخصوص ابهام موجود در این صنایع تأکید کرد: ابهامی که ناشی از پیچیدگی مبنای محاسباتی این شرکت‌ها است موجب شده تا پالایشگاه‌ها گزارش‌های مالی خود را در سناریو‌های مختلف ارایه کنند. وی با اشاره به نگرانی سهامداران در نخستین روز بازگشایی این نمادها خاطرنشان کرد: به سهامداران توصیه می‌کنم هیجانی عمل نکنند و بدون آگاهی در صف‌های فروش تجمع نکنند زیرا پالایشگاه‌ها در بازار سرمایه سابقه خوبی داشته‌اند و سهام بسیار ارزنده‌ای دارند. وی افزود: به نظر می‌رسد سهامداران باید در انتظار گزارش‌های جدید شرکت‌ها باشند و در خرید و فروش تعجیل نکنند به این دلیل که سهامداران حقوقی از سهام این شرکت‌ها حمایت خواهند کرد و از طرف دیگر نیز، هنوز وضع این شرکت‌ها به درستی اعلام نشده است. غلامی درخصوص روند آتی سهام این شرکت‌ها بیان داشت: آینده بسیار روشنی برای سهام این شرکت‌ها متصور است پس سهامداران هیجان کاذب را در روزهای پایانی‌ سال از خود دور کنند. او ادامه داد: صندوق توسعه بازار باید از سهام این شرکت‌ها حمایت کند به این دلیل که سهام این شرکت‌ها مدت‌ها متوقف بوده است و هم‌اکنون نیازمند کمک صندوق توسعه است تا دوباره به روزهای اوج خود بازگردد.


تعداد بازدید :  333