شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
حقوق مسافران هوایی در تعلیق

شهروند| دیروز 4 معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل گرد هم آمدند تا در نشستی با عنوان سفرهای نوروزی از تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های خود برای جابه‌جایی مسافران بگویند. داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری کشور، محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه‌آهن کشور، محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چهار معاون آخوندی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی بودند که در جمع خبرنگاران حاضر شده و به ارایه برنامه‌ریزی‌هایشان برای سفرهای نوروزی پرداختند. حرف‌ها، حرف‌های تکراری بود. اعداد و ارقام جهنده که از رشد شاخص‌ها حکایت می‌کند و توصیه‌ها، توصیه‌های تکراری. در این میان اما نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد بي‌توجهی به حقوق مسافران راه‌ها بود. عمده حرف‌های معاونان وزیر راه و شهرسازی به درآمدزایی راه‌ها متمرکز شده بود بي‌آن‌که مباحثی مانند افزایش قیمت بلیت‌ها و کیفیت خدمات‌رسانی و حقوق مسافران جدی گرفته شود و یا پاسخ‌های روشن و صریحی برای آن ارایه شود. در این بین گاه خبرهای تازه‌ای هم رد و بدل شد. خبرهایی که بیشترشان در حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای اتفاق افتاده بود. سعیدنژاد معاون دریایی وزیر راه، کم حرف‌ترین سخنران نشست بود و جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیش از دیگران از پرسش‌های خبرنگاران طفره رفت. او در پاسخ به کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران هوایی، تاخیرهای طولانی ایرلاین‌ها و موضوع تخلف فروش بلیت‌های هواپیما به خبرنگاران گفت که خطوط هوایی تنها 3‌درصد از حمل‌ونقل کشور را انجام می‌دهند و بهتر است خبرنگاران موضوعاتی از این دست را زیاد بزرگ نکنند و سوالاتشان را از سایر معاونان وزیر بپرسند!
خسارت گیری با قانون نداشته
علیرضا جهانگیری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که با وجود سخنرانی در پایان نشست، با حجم انبوهی از پرسش‌های خبرنگاران مواجه شده بود، ایرادهای موجود در صنعت حمل‌ونقل هوایی را عادی دانست و گفت: آمریکا با وجود آن‌که مهد صنعت هوانوردی دنیا محسوب می‌شود 22.6‌درصد از پروازهایش با تأخیر انجام می‌شود و ‌درصد تأخیر پروازی در هیچ کجای دنیا صفر نیست.
او در پاسخ به پرسش خبرنگار شهروند درباره سرانجام آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی نیز گفت: این آیین‌نامه در دست بررسی است و ما به ایرلاین‌ها ابلاغ کرده‌ایم که تسهیلات رفاهی و خدمات مناسب را به مسافران ارایه دهند.
آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی که برای اولین‌بار در کشور در دستورکار قرار می‌گیرد و بنا بود تا قبل از پایان‌ سال 93 ابلاغ شود با کارشکنی و انتقاد ایرلاین‌ها همچنان بلاتکلیف است. ایرلاین‌ها در انتقاد به این آیین‌نامه موضوع تحریم را مهم‌ترین علت تأخیر پروازها دانسته و گفته بودند پرداخت خسارت به مسافران، شرکت‌های هوایی را متضرر می‌کند.
جهانگیریان در رابطه با پرداخت خسارت به مسافران پروازهای تأخیری به «شهروند» گفت: مطابق قانون عمل می‌شود.
او در واکنش به این‌که قانونی وجود ندارد نیز گفت: برای پرداخت خسارت باید هماهنگی‌هایی با سایر نهادها انجام شود که فعلا درحال گفت‌وگو هستیم.
جهانگیریان همچنین در رابطه با بحث ممنوعیت پروازهای چارتری تأکید کرد: آیین‌نامه جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی در طول ماه‌های گذشته در شورای هواپیمایی کشور طراحی و تصویب شد که بر مبنای این قانون جدید، تمامی ایرلاین‌ها تنها اجازه دارند تا سقف 10 تا 15‌درصد از پروازهای خود را در قالب چارتر برنامه‌ریزی کنند که البته سطح قطعی آنها را سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می‌کند. در صورتی که هر یک از این شرکت‌ها بیشتر از این ظرفیت بلیت چارتری به فروش برسانند از حالت ایرلاین‌های معمولی خارج شده و به‌عنوان ایرلاین چارتری شناخته خواهند شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پایان به راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران - ایتالیا و تهران - پرتغال برای اولین‌بار و همچنین راه‌اندازی خط دوم پرواز تهران - آلمان نیز خبر داد.
حمل‌ونقل جاده‌ای توجیه اقتصادی ندارد
داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و معاون حمل‌ونقل جاده‌ای وزیر راه و شهرسازی به شناسایی 460 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور اشاره و اعلام کرد: در ‌سال 93 سازمان راهداری 460 محل پر حادثه را در جاده‌های کشور شناسایی   و نسبت به اصلاح آنها اقدام کرده است.
به گفته کشاورزیان، در‌ سال گذشته 30‌درصد بلیت سفرهای نوروزی جاده‌ای به صورت اینترنتی به فروش رفته است. رئیس سازمان راهداری کشور همچنین تأکید کرد: البته هنوز پیش‌فروش اینترنتی بلیت اتوبوس بین مردم جا نیفتاده است و بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند بلیت خود را در روز سفر و به‌صورت حضوری تهیه کنند. رئیس سازمان راهداری با بیان این‌که در دو‌سال گذشته رشد چندانی در ناوگان عمومی مسافر از نظر کمیت نداشتیم، گفت: درحال حاضر حمل‌ونقل جاده‌ای به اندازه کافی توجیه اقتصادی ندارد.
راه‌اندازی 4 قطار در مسیر مشهد
محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن کشور نیز در این نشست به راه‌اندازی 4 قطار دیگر در مسیر مشهد اشاره کرد و گفت: در ‌سال 93 چهار قطار تهران - مشهد، کرج - مشهد، تبریز - مشهد و قم - مشهد به ناوگان حمل‌ونقل ریلی اضافه شده است. ضمن این‌که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سیستم کنترل اتوماتیک قطار در ایران از نوروز امسال و از مسیر تهران - مشهد کلید خواهد خورد. بر مبنای این طرح از این پس می‌توان تمامی قطارهای مسافرتی را در این مسیر با استفاده از امکانات کنترل از راه دور هدایت کرده و زمان حرکت و سرعت آنها را در حدفاصل ایستگاه‌های مختلف اندازه‌گیری کنیم. او همچنین تأکید کرد: با راه‌اندازی سامانه کنترل اتوماتیک قطار در مسیر تهران - مشهد مسافران این مسیر از‌ سال آینده هیچ‌گونه محدودیتی نخواهند داشت و هر 10 دقیقه یک‌بار، یک دستگاه قطار در اختیار مسافران خواهد بود.
پورسیدآقایی ادامه داد: در ‌سال گذشته با اجرای طرح‌های ایمن‌سازی 23‌درصد از سوانح ریلی کشور کاسته شد. پورسیدآقایی به میانگین تأخیر قطارهای مسافربری در ایران اشاره کرد و گفت: این عدد در کشور ما 21 دقیقه است که با توجه به استانداردهای جهانی و مسافت طی شده توسط قطارها، رقم مطلوبی به شمار می‌آید.
و درباره وضع فروش بلیت‌های نوروزی قطار نیز گفت: تاکنون ۵۰‌درصد از بلیت‌ها به فروش رسیده و مابقی بلیت‌ها هنوز در سیستم وجود دارد.
افزایش تمایل مردم به سفرهای دریایی
محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی دیگر سخنران این نشست بود. او در این نشست اعلام کرد: در‌ سال 93 حدود 7‌میلیون و 553‌هزار مسافر، سفرهای دریایی را به‌عنوان سفر نوروزی خود برگزیدند که خوشبختانه در این‌ سال هیچ سانحه دریایی نداشته‌ایم.
او همچنین ادامه داد: تعداد مسافران دریایی کشور در سایر روزهای‌سال نیز به 17‌میلیون نفر می‌رسد که این میزان افزایش تمایل مردم کشور به سفرهای دریایی را نشان می‌دهد.
او تأکید کرد: در ‌سال نو 75 شناور مسافری فعال خواهند بود که شامل 6‌هزار و 755 صندلی است. علاوه بر این، امسال 31دستگاه لندی کرافت (شناور حمل خودرو) در نوروز به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند که ظرفیت حمل 1750 دستگاه خودرو دارند.


تعداد بازدید :  313