شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
دستور سران قوا برای برخورد با نیروهای خودسر
لاریجانی: کسانی که محل رجوع هستند، مراقب باشند از گفتارشان مباح بودن موضوع استشمام نشود

شهروند| نه‌تنها حسن روحانی که علی لاریجانی و بنا به گفته وی آیت‌الله آملی‌لاریجانی نیز به صف منتقدان حمله به مطهری در شیراز پیوسته‌اند. رئیس مجلس از دستورات اکید رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه برای بررسی موضوع تشکر کرده و گفته است: امیدوارم با پیگیری جدی این‌گونه اقدامات ناصحیح در کشور ریشه‌کن شود. رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته پس از آن‌که در نطق پیش از دستور درباره برخی از مسائل داخلی و خارجی اعلام موضع کرد به سراغ موضوع علی مطهری و حمله به این نماینده مجلس در شهر شیراز رفت و با بیان این‌که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به خاطر اظهارات فردی مخالف منافع نظام است، اظهار کرد: عرض بنده با کسانی است که گاه تصور می‌کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی یا انقلابی دارد. سوال این است که مقصود از نظام چیست؟ نظام علی‌العموم به معنای هویت جمعی است که بر پایه قانون اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون اساسی، آزادی بیان است، مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون اساسی این است که در تمام مسائل داخلی و خارجی می‌توانند اظهارنظر کنند. او گفته است: اقدامی از این صنف که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به خاطر اظهارنظر فردی، آن هم نماینده مجلس صورت گیرد، مخالف نظام است و تصور نشود که این اقدامات به نظام کمک می‌کند بلکه خلاف آن و مخالف منافع نظام است.
به گفته لاریجانی این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که دستور صریح رهبری در قبال این‌گونه اقدامات وجود دارد که فرمودند خلاف است و مسئولان را موظف فرمودند با این اقدامات برخورد شود. رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته این اقدام صرفا تبعات داخلی ندارد، ایران به‌عنوان مهم‌ترین کشور منطقه که دارای ثبات قوی است و نظام دموکراتیک دارد با این روش‌ها لطمه جدی می‌خورد، چرا که برخی ذهن‌های بیمار مترصد هستند که مسائل را برجسته کنند. نظیر برخی اظهارات نادرست در مورد موقعیت ایران که چندی است مطرح شد و دیدید چگونه مستمسک دیگران برای تخریب وجهه ایران قرار گرفت.
لاریجانی تصریح کرد: بحث در درستی عقایدی که مطرح می‌شود نیست، بحث این است که فایده اظهارنظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید نظامی سخت‌گیرانه طراحی کنیم که افراد بتوانند نظرات خود را بیان کنند و شیوه درست در نظامی که آزادی بیان رکن آن است این است که پاسخ نظراتی که تصور می‌شود دقیق نیست ارایه شود؛ یعنی گفت‌وگوهای انتقادی در کشور رایج باشد. رئیس مجلس همچنین به برخی از اظهارنظرها درباره حمله به علی مطهری نیز واکنش نشان داده و گفته است: کسانی که محل رجوع هستند، مراقب باشند از گفتار و کردار آنها مباح بودن این اقدامات استشمام نشود. رئیس مجلس در این زمینه همچنین گفته است: طبعا بیش از 99‌درصد آرای مختلف با این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که مبنای آن جدال احسن است. ممکن است مواردی توهین، افترا  یا شکستن مرزهای امنیت ملی باشد که در این موارد دادگاه‌های صالحه طبق قانون باید رسیدگی کنند نه اقدامات غیرقانونی. چرا که قانون برای رفع همین‌گونه مسائل وضع می‌شود نه این‌که هرکسی سرخود اقدام کند.
امام جمعه شیراز:
درباره حمله به مطهری زیاد سروصدا می‌کنند
در همین زمینه امام جمعه شیراز که روز شنبه مورد خطاب نامه انتقادآمیز علی مطهری قرار گرفت، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس درباره این نامه گفته است: بنده به نامه علی مطهری جواب و پاسخی نمی‌دهم زیرا اینها در شأن جواب و پاسخ دادن نیستند. به گزارش انتخاب، اسدالله ایمانی همچنین یادآور شده: ما اعلام کردیم که حادثه اتفاق افتاده برای علی مطهری باید بررسی شود اما افراد باید این را هم بدانند که هر عملی یک عکس‌العملی دارد و اگر حریم را نگه ندارید، حریم شما را نگه نمی‌دارند و این مسأله‌ای طبیعی است. امام جمعه شیراز همچنین در واکنش به بازتاب‌های گسترده حمله به علی مطهری در شیراز گفته است: عده‌ای این حادثه در استان فارس را به یک جریان پر سروصدا تبدیل کرده‌اند و این در حالی است که در مکان دیگری رئیس مجلس شورای اسلامی مورد هجوم قرار گرفت اما اینچنین در بوق و کرنا نشد، در حالی ‌که هجوم به یک نماینده مجلس که از آن اتفاق مهم‌تر نیست، در استان‌های دیگر حوادث بدتر و بیشتری رخ داده اما این‌طور بزرگ‌نمایی نشد.
حمله به اتومبیل وکیل مطهری با آجر
در حالی ‌که دستورات مسئولان حاکی از بسیج شدن دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان فارس برای برخورد با عاملان حمله به آقای مطهری است، مصطفی ترک‌همدانی وکیل‌مدافع این نماینده مجلس روز گذشته از حمله به خودروی شخصی‌اش در شیراز با آجر خبر داد. به گزارش ایلنا، آقای ترک‌همدانی در این ‌باره گفته است: از روز جمعه برای پیگیری پرونده به شیراز سفر کردم، شنبه‌شب برای زیارت به حرم سیدعلاالدین حسین رفتم که در بازگشت مشاهده کردم خودروی من با آجر تخریب شده و شیشه‌های آن کاملا شکسته شده بود و با یک اسپری روی اتومبیل من نوشته بودند: «اخطار اول». این وکیل‌مدافع با بیان این‌که برای پیگیری موضوع فعلاً در شیراز خواهد ماند، گفته است: پس از اعلام این موضوع به مسئولان امنیتی استان، استاندار از من خواسته است که محل سکونت خود را ترک کنم و اکنون در محل استانداری ساکن شده‌ام.
افزایش انتقادات از استاندار فارس
در حالی‌ که استاندار فارس روز گذشته از شناسایی عوامل حمله به نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد، حمید انصاری قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) در واکنش به حادثه شیراز گفته است: آنچه که از نامه دکتر مطهری بر می‌آید، شبهات در مورد همکاری استانداری با حمله‌کنندگان را تقویت می‌کند. پیش از این نیز محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌های رئیس‌جمهوری گفته بود: با اطلاعاتی که از مبادی مسئول دریافت کرده‌ام، استاندار فارس به‌عنوان رئيس شورای تأمین استان با تدبیر عمل نکرده است و چنانچه نتواند به‌زودی براساس اختیارات قانونی خود با خاطیان و مسببین این موضوع برخورد قانونی کند از باب مسئولیت‌پذیری باید استعفا دهد. استاندار فارس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: در لحظات پایانی روز شنبه به فضل الهی عوامل اصلی حمله به خودروی دکتر مطهری شناسایی و به مقامات قضایی استان معرفی شدند.
اما در همین حال که خبرگزاری ایسنا از قول حسین امیری‌خامکانی نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی از نامه 112 نماینده مجلس به رئیس قوه قضائیه برای برخورد با عوامل حمله به علی مطهری خبر داده است، سایت خبری تابناک نیز به نقل از فرمانده سپاه استان فارس، موضوع حمله به این نماینده مجلس را سخیف دانسته و آن را محکوم کرده است. سردار غلامحسین غیب‌پرور با اشاره به قضایای اخیر در رابطه با علی مطهری گفته است: ما با این‌گونه برخوردهای سخیف مثل سنگ‌پراکنی مخالفیم و شدیدا محکوم می‌کنیم و مردم بصیر و ولایت‌مدار، سناریوی پشت پرده این‌گونه اتفاقات را به خوبی می‌دانند.
آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز گذشته در جمع دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در واکنش به ماجرای شیراز، برخورد با آقای علی مطهری در شیراز را حادثه‌ای ننگین و کاملاً برخلاف مصالح دانست و گفت: متاسفانه کسانی دست به چنین اقدامی زده‌اند که ادعاهای دینی و انقلابی دارند. وی با اشاره به شخصیت حقیقی و حقوقی آقای مطهری، گفت: ایشان به‌عنوان یک شهروند و نماینده مجلس حق اظهارنظر دارد و اصلاً زیبنده نظام اسلامی نیست که با فرزند شهید مطهری چنین برخوردی شود.
دیدار دستیار ویژه رئیس‌جمهوری
 با مطهری
روز گذشته حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری نیز از سوی وی برای دلجویی به منزل علی مطهری رفت و با این نماینده مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. آقای فریدون در این دیدار مراتب تأسف و انزجار رئیس‌جمهوری از این حادثه را به اطلاع مطهری رساند و از دستور اکید و صریح رئیس‌جمهوری به وزرای کشور و اطلاعات برای پیگیری سریع این موضوع و ارایه گزارش به وی و هیأت وزیران خبر داد. برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری همچنین این حادثه را به ضرر عاملان آن و فرصتی برای ریشه‌کن کردن این‌گونه حرکات جاهلانه ارزیابی کرد.
متن دستور رئیس‌جمهوری
 به وزیر اطلاعات و کشور
در نامه‌ای که علی مطهری آن را در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده، رئیس‌جمهوری در پاسخ نامه محمد نهاوندیان درباره حمله به علی مطهری و لغو سخنرانی وی در شیراز نوشته است: «گزارش پیوست از طرف جناب آقای دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در دلسوزی، آزادی بیان و دفاع از منافع و مصالح کشور یکی از نمایندگان نمونه و مورد علاقه و حمایت شدید مردم است و ماجرای حمله به ایشان توسط اوباش آن هم در شهر شیراز که شهر ادب و فرهنگ و تمدن است، تکان‌دهنده و مایه تاسف شدید اینجانب گردید. این ماجرا نشان از برنامه‌ریزی جدید افراطیون منحرف و منفور علیه امنیت، آزادی، اخلاق محمدی و فرهنگ اسلامی است که برای ملت بزرگ ایران و دولت خدمتگزار قابل تحمل نیست. فورا دستور دهید هر دو وزارتخانه، عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن‌شادکن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده را شناسایی کنند و جهت اجرای عدالت به قوه قضائیه بسپارند. ضمنا مسئولان امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته‌اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند و هرچه سریع‌تر گزارش امر به اینجانب و هیأت وزیران ارایه گردد.» رونوشت این نامه که خطاب به عبدالرضا رحمانی‌فضلی و سیدمحمود علوی وزرای کشور و اطلاعات نوشته شده، به علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی، ‌علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، حسام‌الدین آشنا سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک، اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌سانی، معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، معاونت امور سیاسی و معاونت هماهنگی‌، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت نیز ارسال شده است.
آیت‌الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در پیامی درباره حوادث اخیر این شهر با بیان این‌که آنها که در شیراز آن کردند که کردند، اراذل و اوباش نبود[ند]، جوانان نماز‌خوان ولایتی جان بر کف برای اسلام بودند. گمان می‌کردند با این کار راه رخنه را بر دشمنان اسلام می‌بندند. نوشته است: آنچه در شیراز اتفاق افتاد، جای 2 درس است. گویندگان مراقب باشند و مردمی که نسبت به شیشه عمرشان حساس هستند، بیشتر حساس باشند اما این ارزش بزرگ را با روش حکیمانه توأم کنند، اگر با زدن و داد و بیداد کاری ساخته می‌شد، نظام سابق ساقط نشده بود. چیزی که ما یفسده اکثر مما یصلحه باشد، عمل جاهلان است.


تعداد بازدید :  184