شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
در عملیات بامدادی پلیس پایتخت 82 تبهکار دستگیر شدند
دستگیری سارقان پورشه‌سوار
یک باند جعل اسناد و مدارک، باند خفت‌گیرها و اعضای خانوادگی سارقان بین‌الملل در میان متهمان ديده مي‌شد

سیما فراهانی - شهروند| عملیات همزمان پلیسی در پایتخت، خواب بامدادی را از چشمان مردان و زنان خطرناک دزدید. در این اقدام اطلاعاتی و هماهنگ، پلیس آگاهی تهران توانست 82 تبهکار حرفه‌ای و خشن را در مخفیگاه‌های‌شان به محاصره درآورده و گرفتار کند. این چهارمین عملیات پلیسی پایتخت در 45 روز گذشته بود.
صبح ديروز حياط پليس آگاهي تهران بيشتر از هميشه شلوغ بود. دور تا دور حياط پر بود از متهمان دستبند به دستي كه خيلي از آنها چهره‌هاي‌شان نشان از يك غافلگيري بزرگ مي‌داد. متهماني كه از 17‌تا 60‌سال سن داشتند و همگي آنها به‌عنوان سارق و كف‌زن و جاعل دستگير شده بودند. اسلحه‌هاي كشف‌شده، مدارك جعلي، مواد محترقه و خودروهاي سرقتي نيز از ديگر وسايلي بود كه حياط را شلوغ كرده بود. نيمه‌هاي شب شنبه گذشته براي ماموران پليس پايتخت، شب پركاري بود و آنها با غافلگيري سارقان موفق شدند كه 82 متهم را دستگير كنند. ماموران پليس آگاهي اين عمليات حساس را از نيمه‌هاي شب آغاز كرده و تا ساعت 8 صبح پس از دستگيري آخرين باند به پايان رساندند. اين عمليات در طول 45 روز گذشته تاکنون چهارمین عمليات محسوب مي‌شود که پلیس براي طرح دستگیری سارقان انجام می‌دهد. در ميان اين 82 سارق دستگیر شده، یک باند 13‌نفره جعل اسناد و مدارک، باند 7نفره جعل تحت عنوان مامور براي خفت‌گیری، 4 باند زورگیر و 3 باند سرقت منزل و وسایل داخل خودرو ديده مي‌شد.
دستگيري سارق بين‌المللي
در ميان متهمان دستبند به دست حياط پليس آگاهي، پدر، مادر و دختري هستند كه با تشكيل يك باند خانوادگي، دست به سرقت‌هاي بزرگ در ايران و خارج از كشور مي‌زدند. آنها كه به كمك ديگر همدستان‌شان كه آنها هم از بستگان‌شان بودند، كف‌زني، سرقت به شيوه بدل‌اندازي، جعل عنوان مامور و جيب‌بري را در پرونده خود دارند و از 20‌سال پيش سرقت‌هاي‌شان را آغاز كرده و به صورت خانوادگي دست به اين دزدي‌ها مي‌زدند. اين زن و شوهر سارق به همراه دخترشان، در حالي ‌كه پسر خانواده چند ماه پيش به اتهام جعل عنوان مامور و سرقت از اتباع افغاني دستگير و روانه زندان شده بود، در كرج شناسايي و دستگير شدند. بعد از آن هم بقيه اعضاي باندشان بازداشت شدند. آنها بعد از دستگيري به سرقت و كف‌زني در كشورهاي خارجي نيز اعتراف كردند و گفتند كه بيشتر سرقت‌هاي‌شان را در كشورهايي مثل مالزي، تركيه، چين و مصر انجام مي‌دادند. اين باند خانوادگي آن‌قدر از اين راه درآمد خوبي كسب كرده بود كه توانست با خريد خودروهايي مثل پورشه و اسپورتیج و آلفارومئو به سرقت‌هاي خود ادامه دهد.
مجيد 57ساله كه 20‌سال است سردستگي اين باند بزرگ را بر عهده دارد و به خانواده‌اش هم تعليم دزدي داده است، در گفت‌وگو با «شهروند»، ماجراي دزدي‌هايش را اين‌گونه بيان مي‌كند: «از وقتي يادم مي‌آيد، سرقت مي‌كردم. خرج زندگي‌ام هميشه از راه دزدي تأمين مي‌شده و در اين كار، حرفه‌اي شده‌ام. اوايل با جيب‌بري شروع كردم ولي بعد از آن كارم را ارتقا دادم و شروع به كف‌زني و بعد از آن هم بدل‌اندازي در طلافروشي‌ها كردم. دزدي را هم از عمه‌ام ياد گرفتم، چون او هم كارش كف‌زني بود.»
اين مرد درخصوص شگردهاي سرقتش مي‌گويد: «من و اعضاي باندم با كشيك دادن جلوي هتل‌ها و سفارتخانه‌ها، طعمه‌هاي‌مان كه همه از اتباع خارجي بودند را شناسايي مي‌كرديم. بيشتر آنها تركيه‌اي، مالزيايي، چيني يا مصري بودند. بعد از اين‌كه طعمه را شناسايي مي‌كرديم، با معرفي خود به‌عنوان مامور پليس در حالي ‌كه ظاهر خود را كاملا شبيه ماموران مي‌كرديم، از آنها مي‌خواستيم هرچه وسیله دارند، بدهند تا آنها را بازرسي كنيم. بعد از آن در يك فرصت مناسب از ميان پول و دلارهاي‌شان، كف مي‌رفتيم و باقيمانده آن را داخل كيف گذاشته و پس مي‌داديم. گاهي اوقات هم يك كيسه پلاستيكي تهيه مي‌كرديم و وقتي وسايل طعمه را مي‌گشتيم، تمام پول و وسايل گرانقيمت را داخل آن كيسه مي‌ريختيم. بعد در حالي ‌كه ته كيسه را سوراخ كرده بوديم، بعضي از اين وسايل و پول‌ها را از كيسه بيرون كشيده، بقيه آن را گره مي‌زديم و به صاحبش برمي‌گردانديم.»
مجيد درخصوص نحوه اعتماد طعمه‌ها نيز ادامه مي‌دهد: «هميشه با خودروي مدل بالا مثل اسپورتیج، آلفا و پورشه به سراغ طعمه‌هاي‌مان مي‌رفتيم و ظاهر خود را كاملا شبيه به ماموران مي‌كرديم. از طرفي همه ما مسلط به زبان انگليسي بوديم و خيلي راحت مي‌توانستيم با طعمه‌هاي‌مان ارتباط برقرار كنيم. اصلا يكي از شرط‌هاي من براي كار كردن در اين باند همين بود كه به زبان انگليسي تسلط داشته باشند، چون ما بيشتر كارمان با خارجي‌ها بود. همسر و دخترم هم اين كار را بلد بودند و بيشتر سرقت‌ها را آنها انجام مي‌دادند. در اين سال‌هاي اخير آنها در ايران كار مي‌كردند و من هم بيشتر سرقت‌ها و كف‌زني‌هايم را در كشورهاي خارجي انجام مي‌دادم. در كشورهاي خارجي هم به شيوه كف‌زني و سرقت از طلافروشي‌ها با شگرد بدل‌اندازي دست به دزدي مي‌زدم. در هر سفرم حدود 5 تا 6‌هزار دلار پول گيرم مي‌آمد. به طوري كه در ايران شاكي زيادي ندارم و اين اواخر بيشتر در خارج از كشور دست به دزدي مي‌زدم. خودروهايي را هم که با آن به سرقت مي‌رفتيم، با پول همين دزدي‌ها خريدم.»
در ادامه همسر اين متهم نيز به «شهروند»  مي‌گويد: «من دزدي را از شوهرم ياد گرفتم و او به من تعليم مي‌داد. كم‌كم دختر 20ساله‌ام هم داشت، وارد كارمان مي‌شد كه با اسلحه دستگير شديم.»
یک ‌درصد سهم زن جاعل
در ميان ديگر متهماني كه دور تا دور حياط پليس آگاهي نشسته بودند، زن جوان ديگري بود كه با فعاليت در يك باند جعل با سند‌هاي جعلي دست به آزادي زندانيان مي‌زدند. زن جوان كه در ازاي یک‌درصد سهم در باند كار مي‌كرد، به خبرنگار «شهروند» مي‌گويد: «اين اولين‌بار است كه دستگير مي‌شوم و در اين باند، من كار جعل را انجام نمي‌دادم. اعضاي باندمان اين كار را انجام مي‌دادند و با جعل سند به‌عنوان وثيقه، زنداني آزاد مي‌كردند. آنها در روزنامه آگهي منتشر مي‌كردند كه با سند، زنداني آزاد مي‌كنند. بعد وقتي كسي به آنها مراجعه مي‌كرد، از من مي‌خواستند كه در نقش صاحب ملك همراه آن فرد بروم و زنداني را آزاد كنم. ولي درواقع سندها جعلي بود. اعضاي اين باند در ازاي هر سند، 7 ميليون تومان مي‌گرفتند و یک‌درصد آن را به من مي‌دادند.»
دزدی برای رفتن به شهربازی
پسر 17ساله‌اي كه دستبند به دست در ميان متهمان ديگر ديده مي‌شد، درخصوص دزدي‌هايش به «شهروند» مي‌گويد: «من مشكل مالي ندارم و خانواده‌ام وضع مالي خوبي دارند. فقط براي هيجانش دست به اين دزدي‌ها مي‌زدم. وقتي بچه‌محل‌هايم از من درخواست كردند، وارد باندشان شوم، من با رودربايستي قبول كردم و آنها هم در ازاي سهمم مرا به شهربازي و رستوران‌هاي مختلف مي‌بردند.»
برخورد با هنجارشکنان چهارشنبه‌سوری
در حاشيه اين مراسم در پليس آگاهي، سردار حسين ساجدي‌نيا رئيس پلیس پايتخت نيز به تشریح جزییات تمهیدات پلیس در ایام نوروز و چهارشنبه‌سوری پرداخت و گفت: «ایستگاه‌های سیار پلیس از روز چهارشنبه 28 اسفندماه در سطح 375 محله تهران مستقر خواهند شد و استقرار آنها تا روز 14 فروردین‌ماه ادامه خواهند داشت.»
ساجدی‌نیا درخصوص تدابیر پلیس در چهارشنبه‌سوری نیز مي‌گويد: «برای چهارشنبه آخر‌ سال تمهیدات لازم اتخاذ شده و امیدواریم امسال هم شاهد کاهش مصدومان و مجروحان حوادث چهارشنبه آخر ‌سال باشیم. مردم باید در چهارشنبه آخر‌ سال پلیس را در کنار خود ببینند و اگر ما با هنجارشکنان و خاطیان در این روز برخورد می‌کنیم، این برخورد ما به درخواست مردم و برای حفظ امنیت و آرامش خودشان است.»
ساجدی‌نیا از والدین خواست بر فرزندان‌شان نظارت داشته باشند و افزود: «امسال نیز مراسم چهارشنبه آخر ‌سال در پایتخت به شکل کوچه‌محور و مقابل در منازل است. با هنجارشکنان و افرادی که در این روز موجب سلب آسایش مردم و شهروندان شوند، برخورد می‌کنیم و در صورتی که با خودروی‌شان برای شهروندان مزاحمت ایجاد کنند، خودروی‌شان با حکم مرجع قضایی تا پایان تعطیلات نوروز توقیف شده و خودشان نیز تا پایان این مدت در بازداشت خواهند بود. او همچنین از مردم خواست تا در ایام نوروز از اسباب‌کشی خودداری کنند.»
رئیس پلیس تهران بزرگ در ادامه مي‌گويد: «يك خبر خوش براي شهروندان دارم و آن این است که همه خودروهایی که در سطح پایتخت توقیف شده و فاقد منع قضایی هستند، تا روز سه‌شنبه ترخیص خواهند شد، بنابراین شهروندان می‌توانند با مراجعه به ستادهای ترخیص، خودروهای خود را آزاد کنند.»
وی در پايان مي‌گويد: «در 24 ساعت گذشته نیز ماموران مبارزه با موادمخدر موفق به کشف 480 کیلو تریاک و حشیش شدند، اين در حالي است كه ابتدای‌ سال نیز 15.5 تن انواع موادمخدر کشف شده است.»


تعداد بازدید :  192