شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
مک لارن P1: سریع، قوی، سبز

فرناز قاسمی : یک روز بارانی در جاده ایی در
 پر چراغ ترین کشور دنیا یعنی بلژیک، فرصت مناسبی برای تست مک لارن جدید P1 است. خودرویی آرام و بی سرو صدا که هر چند نمی توان توقع یک خودرو لوکس را از آن داشت اما تمام تلاش سازندگان آن بر این بوده است که خودروی هیبریدی سبک وزنی بسازند که وزن موتور برقی اش چیزی از قابلیت های آن نکاهد.
برای تست این خودرو شهر بروژ در نزدیکی بروکسل را انتخاب کردیم. این شهر آرام و زیبا، مقر قانون گذاران زیست محیطی اتحادیه اروپاست و از این بابت با ویژگی های P1 هم خوانی دارد. تعداد جاده های بلژیک
 5/2 برابر و تعداد خودروهایی که در این جاده ها حرکت می کنند در هر 5/2 کیلومتر مربع 50 درصد بیشتراز انگلیس است. مک لارن
 P1 866000 پوندی یکی از عجیب ترین خودروهایی است که تا به حال ساخته شده است.پشت صندلی های جلو P1 324 باطری از نوع باطری های لپ تاپ قرار گرفته که نیروی لازم برای یک موتور برقی بی سر و صدا را فراهم می کنند. این موتور برقی با تولید 176 اسب بخار بر خلاف هم خانواده هایش وزن چندانی را به خودرو تحمیل نمی کند. جالب است که قدرت موتور این مک لارن با قدرت موتور یک فولکس واگن GTi برابری می کند. تنها مشکل اینجاست که پس از طی مصافت 9 کیلومتر باطری ها  نیاز به شارژ مجدد پیدا می کنند. البته P1 مجهز به یک موتوراستاندارد بنزینی 8 سیلندر توربو شارژ دوبل 8/3 لیتری با قدرت 722 اسب بخار هم هست که با فشردن یک دکمه روشن شده و باطری های موتور برقی را در حین حرکت شارژ می کند. و اما همین موتور است که به شما اجازه می دهد P1 را در جاده های بیرون شهر نیز برانید.
از جعبه داشبورد و کفش پوش ها خبری نیست و قطر شیشه ها تنها به 5/3 میلیمتر می رسد که 5/1 میلیمتر از شیشه های خودروهای معمولی کمتر است. البته پنجره های عقب هم شیشه ندارند. بدنه فیبر کربنی این مک لارن روغن جلا نخورده تا وزن آن 5/1 کیلوگرم دیگر کاهش پیدا کند. وزن شاسی هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده، زوارها از جنس تیتانیوم بوده و بدنه خودرو تنها از 5 تکه تشکیل شده تا نیاز کمتری به چسب کاری یا پیچ و خال جوش باشد. با وجود دو موتور وزن کلی این خودرو از واکسهال آسترا کمتر است و در نهایت تمام این اقدامات مک لارن P1 را به خودرویی مقرون به صرفه و بسیار سریع تبدیل کرده است و اما سرعت یکی از جاذبه های اصلی این خودرو است و پیست اسپا بلژیک که یکی از طولانی ترین و جذاب ترین پیست های مسابقات فرمول یک دنیاست این فرصت را به ما می دهد تا سرعت و قابلیت های دیگر این خودرو را به بوته آزمایش بگذاریم.
از همان ابتدا متوجه می شویم که P1 می تواند به بیشینه سرعتی شگفت آور که رقیبی برایش نمی توان یافت دست پیدا کند. دو موتور8 سیلندر بنزینی و برقی به طور همزمان 903 اسب بخار مثال زدنی را ارایه می کنند تا به راحتی به سرعت 300 کیلومتر در ساعت برسد. به عبارت دیگر موتور برقی برای پر کردن فواصلی است که موتور بنزینی بهترین بازده را ندارد، مثلا زمان تعویض دنده یا وقتی توربوهای بزرگ در حال شتاب گرفتن هستند.فولکس واگن پیش از این بوگاتی ویرونی با توان بالاتر معرفی کرده بود اما این بوگاتی سنگین تر از P1 بوده و دو دیفرانسیل دارد. در حالی که این مک لارن جدید دیفرانسیل عقب است و تنها سنگینی که حس می کند وزن هوایی است که از رویش می گذرد.  وقتی پشت P1 می نشینید حس رانندگی با یک خودروی فرمول یک را تجربه می کنید و حتی یک هوای به شدت بارانی و زمین خیس هم نمی تواند مانع سرعت گرفتن P1 بشود به طوری که تمام پیچ ها را بدون مشکل رد می کند. واقعا چطور چنین چیزی ممکن است؟ خوب باید گفت که مک لارن جدید این قابلیت ها را تا حدی مدیون موادی است که با آن ساخته شده است: مواد متعلق به آینده.
البته نباید از این نکته غافل شد که مک لارن جدید خودرویی هوشمند است و با حرکاتش خود را با محیط و شرایط موجود سازگار می کند. با بالا رفتن سرعت، باله پشتی بالا می آید تا نیروی رو به پایین یا همان Down Force را بیشتر کند ولی وقتی سرعت 251 کیلومتر در ساعت را رد
 می کنید دوباره کمی پایین می آید تا وزن هوایی را که به خودرو فشار می آورد کم کند در غیر این صورت فنر بندی آسیب جدی می بیند.
اگزوز هم با دیفیوزر عقب کار می کند. به این ترتیب یک منطقه کم فشار به‌وجود می آید که به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری داده و انرژی رو به پایین را افزایش می دهد. افزایش این انرژی باعث می‌شود عقب خودرو فشار بیشتری به سمت زمین وارد کند و در سرعت‌های بالای 200 کیلومتر در ساعت یا در سر پیچ  پایداری بیشتری داشته باشد. در کل عملکرد هماهنگ دیفیوزر و باله پشتی پایداری خودرو را در سرعت‌های بالا افزایش می دهد. چرخ ها از آلومینیوم ارتشی ساخته شده اند و دیسک ترمزها از ماده ایی است که در برنامه موشک فضایی آرین به کار رفته و روکشی دارند که از جنس کاربید سلسیوم، سخت ترین ماده ای که تا به حال انسان به آن دست پیدا کرده، ساخته شده اند.P1 صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در
 3 ثانیه پر کرده و از آن به بعد به 200 و 300 کیلومتر در ساعت در کمتر از 7 و 17 ثانیه دست پیدا می کند که این رکورد آخری در کمال ناباوری
 5 ثانیه کمتر ازرکورد مک لارن F1 است.  بیشنه سرعت این خودرو نیز به طور الکترونیکی به 350 کیلومتر در ساعت محدود می شود.
سال هاست که ساختار خودروها از اساس به هم شبیه بوده اند ولی این خودروچیز متفاوتی است که فصلی جدید در صنعت خودرو را رقم زده است. در شهر دوستدار محیط زیست است، در اتوبان چیزی بیشتر از یک خودرو خانوادگی دی اکسید کربن تولید نمی کند و در پیست هم مفهوم زمان را در هم می پیچد. خودرویی که امکان تجربه رانندگی در شهر، جاده و پیست را به طور همزمان با کیفیتی قابل توجه
 امکان پذیر می کند.


تعداد بازدید :  288