شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
گزارش مقامات کردستان عراق از بکارگیری گاز کلر از سوی داعش

مقامات کردستان عراق در روز شنبه از شواهدی مبنی بر بکارگیری گاز کلر از سوی افراطیون داعش به‌عنوان سلاحی علیه پیشمرگه‌های کرد در جریان درگیری ماه ژانویه با این نیرو‌ها در شمال عراق خبر دادند. شورای امنیت اقلیم کردستان، در گزارشی که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داد عنوان کرد که نیرو‌های پیشمرگه در جریان یک بمب‌گذاری داعش در 23 ژانویه از خاک و لباس‌های آغشته به این عنصر نمونه‌برداری کرده‌اند.
براساس این گزارش و با استناد بر کاوش‌های آزمایشگاهی «میزان قابل توجهی از کلر در این نمونه‌ها یافت شده ‌است که نشان‌دهنده استفاده تسلیحاتی از این ماده است». با این حال صحت ادعای مقامات کرد هنوز به شکل مستقل تأیید نشده ‌است. «پیتر ساوزاک»، سخنگوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی در این خصوص گفت: «ما درخواستی از عراق برای بررسی ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در عراق نداشته‌ایم و بنابراین سازمان نمی‌تواند بلافاصله تحقیقات درخصوص صحت این ادعا را آغاز کند».
براساس یافته‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی در جریان عملیات حقیقت‌یابی این سازمان در‌ سال گذشته، در جریان درگیری‌های 4‌سال اخیر سوریه، گاز کلر به شکل «سازماندهی»‌شده مورد استفاده قرار گرفته ‌است. براساس روال قانونی، تأیید بکارگیری تسلیحات شیمیایی نیازمند نمونه‌برداری توسط بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی است. در گزارش اخیر مقامات کردستان عراق عنوان شده که انفجار این بمب که در یک ماشین جاسازی شده‌بود در میان بزرگراهی که موصل را به سوریه متصل می‌کند صورت گرفته ‌است. یک مقام امنیتی کرد درخصوص این انفجار عنوان کرد که نیرو‌های پیشمرگه ماشین حامل بمب را با موشکی هدف قرار دادند و به این ترتیب به غیر از بمب‌گذار هیچ فرد دیگری آسیب ندید.
به گفته این منبع، به دنبال این انفجار، ده‌ها مبارز کرد به حالت تهوع، سرگیجه و ضعف دچار شدند. در این گزارش همچنین عنوان شده که این نمونه‌ها توسط مقامات اقلیم کردستان دراختیار یکی از کشور‌های حاضر در ائتلاف مقابله با داعش قرار گرفته ‌است و آزمایش‌ این نمونه‌ها توسط آزمایشگاهی معتبر در اتحادیه اروپا انجام شده ‌است. به گفته این منبع، نمونه‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفته ‌است «بقایای به جا مانده از این بمب‌گذار انتحاری» بوده‌ است، اما اشاره‌ای به نام آزمایشگاهی که این نمونه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ نشده ‌است.


تعداد بازدید :  139