شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

روز پروین اعتصامی
108‌سال پیش، برابر با 25 اسفند 1285خورشیدی، رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی، شاعره مشهور ایرانی در تبریز به دنیا آمد. پروین از کودکی فارسی، انگلیسی و عربی را نزد پدر آموخت و از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد. او از پایه‌گذاران سبک شعر مناظره‌ای است و در زمان حیاتش مجموعه‌ای از شعرهایش در قالب‌هایی مانند مناظره، مثنوی، قطعه و قصیده در قالب دیوان اشعار به چاپ رسید. او 15فروردین 1320 در 35سالگی بر اثر بیماری حصبه درگذشت. روز 25اسفندماه روز بزرگداشت پروین اعتصامی نامگذاری شده است.

بمباران شیمیایی حلبچه
27‌سال پیش، برابر با 25 اسفند 1366خورشیدی، شهر کردنشین حلبچه، توسط ارتش صدام حسین با استفاده از گازهای وی‌ایکس، سارین، تابون و خردل مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت. این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به‌نام عملیات «انفال» بود که بر ضدساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت. در پی عملیات والفجر ۱۰ توسط ایران و تصرف بخش‌هایی از کردستان عراق که منجر به استقبال مردم این مناطق از نیروهای ایرانی شد، صدام حسین به پسرعمویش علی حسن‌المجید معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد. در پی این حمله حدود 5‌هزار تن از مردم حلبچه کشته شدند.

درگذشت سیداحمد خمینی
20‌سال پیش، برابر با 25اسفند 1373خورشیدی، حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی، دومین فرزند امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر اثر سکته‌مغزی درگذشت. ایشان در سال‌های پیش و پس از انقلاب در سازماندهی روابط امام‌(ره) با مسئولان نقش مهمی داشت. حجت‌الاسلام سیداحمد در تاریخ ۱۱/۷/۱۳۴۸ با دختر آیت‌الله سلطانی‌طباطبایی ازدواج کرد و نتیجه این ازدواج سه فرزند پسر به نام‌های:  سیدحسن خمینی، سیدیاسر خمینی و سیدعلی خمینی است که همگی روحانی هستند.


تعداد بازدید :  295