شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
طرح تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور به ایران، تصویب شد
ارایه روادید خانواده به زنان ایرانی دارای همسر خارجی

شهروند| ورود ایرانیان به داخل کشور تسهیل شد. از این پس زنان ایرانی که دارای همسر ایرانی باشند، می‌توانند با دریافت ویزای خانواده بدون مشکل به کشور سفر کنند.
به گفته معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه، طرح تسهیل ورود ایرانیان به داخل کشور که از دستورات رئیس‌جمهوری بود، به تصویب رسید که براساس آن هموطنان می‌توانند با مراجعه به سفارت‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور درخواست دریافت گذرنامه یا برگه جایگزین آن را داشته باشند و به کشور سفر کنند.
حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه، دیروز در نشستی خبری با اشاره به این‌که طرحی تحت‌عنوان تسهیلات ورود ایرانیان به داخل کشور که از دستورات اکید رئیس‌جمهوری کشورمان بود، تصویب شد، این طرح را ماحصل جلسات نهادها و ارگان‌های ذیربط با مشارکت وزارت خارجه اعلام کرد.
او شاه‌بیت این طرح را تسهیل ورود هموطنان ایرانی به داخل کشور دانست و گفت:  «همه هموطنان می‌توانند با مراجعه به سفارت‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور درخواست دریافت گذرنامه یا برگه جایگزین آن را داشته باشند و ما به همه نمایندگی‌ها اعلام کردیم بدون توجه به اسناد اقامتی ایرانیان خارج از کشور و بدون توجه به کیفیت اقامتی آنها به محض این‌که سندی ارایه دهند که ایرانی هستند، گذرنامه یا برگه‌های مطابق آن را ارایه دهند. همه نمایندگی‌های ما موظفند ورود سهلی برای ایرانی‌ها داشته و هیچ نیازی به بررسی وضع آنها در خارج از کشور نیست. ایرانیان می‌توانند به راحتی وارد کشور شوند و هیچ‌گونه پرس‌وجویی درباره اسناد اقامتی آنها در خارج از کشور از سوی ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) و ارگان‌های دیگر صورت نخواهد گرفت.»
معاون کنسولی وزارت خارجه، ویزای خانواده را از دیگر تسهیلات ارایه شده خواند و اظهار داشت: «این جزو تسهیلات ویژه‌ای است که برای زنان ایرانی با همسران و فرزندان خارجی در نظر گرفته شده که با قیمت نازل ویزای خانوادگی برای آنها صادر می‌شود تا مشکلی در تردد به ایران نداشته باشند.»
او درخصوص ترس برخی ایرانیان برای آمدن به ایران هم گفت:  «صرف حضور در خارج از کشور هیچ عمل مجرمانه‌ای نیست. جرم نیز جغرافیا نمی‌شناسد و اگر عمل مجرمانه‌ای انجام و پرونده تشکیل شده باشد با آنها مانند ایرانیان داخل کشور برخورد می‌شود اما کسانی که جرمی نداشته و هم‌اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کنند ترسشان بی‌مورد است زیرا هیچ مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید.»
قشقاوی خطاب به کسانی که در ابهام به‌سر می‌برند و نمی‌دانند که با ورود به ایران چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد هم یادآور شد: «آنها به‌خاطر تبلیغات اپوزیسیون خارج از کشور نسبت به ورود به ایران ترس کاذبی پیدا کرده‌اند و حتی آنهایی که پیش از انقلاب رفته‌اند نباید نگران باشند. آن بخش از هموطنانمان که فعال اپوزیسیون خارج از کشور هستند، حداکثر 3‌درصد از جمعیت 5میلیونی مهاجران را تشکیل و 97‌درصد از ایرانیان نه عمل مجرمانه‌ داشته و نه اپوزیسیون برانداز هستند. بلکه ممکن است انتقاداتی داشته باشند، اما هیچ مشکلی برای ورود ندارند و به راحتی می‌توانند برای عید به کشور بیایند.»
او ادامه داد: «با این طرح دیگر مدرکی از ایرانیان ضبط نمی‌شود پس هیچ‌جای نگرانی نیست و جاده برای ورود هموطنان‌ تبدیل به اتوبان شده است.»
او آزادی 600 زندانی ایرانی در خارج از کشور از حدود 40 کشور دنیا را حاصل تلاش گسترده سفارتخانه‌های ایران دانست و ادامه داد:  «بهترین راه برای حمایت از ایرانیان بازداشتی گرفتن وکیل است که این موضوع هزینه زیادی می‌طلبد و ما بارها از مجلس درخواست کردیم که ردیف بودجه‌ای را برای اخذ وکیل در نظر بگیرد. بودجه مختصری به نام ابن‌سبیل در وزارت خارجه وجود دارد که از آن استفاده می‌شود اما کفاف این مسائل را نمی‌دهد.»
قشقاوی همچنین با اشاره به آزادی 13 ایرانی مشمول تحریم‌ها گفت: «این نبردی جدی بین مقامات قضایی ایران و آمریکا بود که ایران برنده شده است.»
صدور روادید 3ساله
برای افرادی که همسر ایرانی دارند
در ادامه این نشست، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با تأکید بر این‌که با تصویب طرح تسهیل ورود ایرانیان از این پس هموطنان ما که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی به کشور وارد شوند، درباره تسهیل ورود ایرانیان و صدور روادید هم گفت: «برای صدور روادید هیچ مدرکی از کسی ضبط نمی‌شود و این موضوع چه در نمایندگی‌های ایران و چه هنگام ورود به کشور صادق است.»
علی چگینی، درباره وضع زنان ایرانی دارای همسر خارجی با اشاره به این‌که برای آنها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، گفت:  «هموطنان ما که شوهر و فرزندان خارجی دارند، می‌توانند بدون استعلام، روادید دریافت کنند و تنها در 3کشور آمریکا، انگلیس و کانادا برای صدور روادید باید استعلام انجام شود. همچنین برای این 3کشور نیز فرزندان زیر 18‌سال نیازی به استعلام ندارند.»
او همچنین از ارایه ویزای خانواده با قیمت نازل برای زنان ایرانی دارای همسر خارجی خبر داد و گفت:  «برای خارجیانی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند اگر همسر ایرانی داشته باشند بدون استعلام روادید 3ساله صادر می‌شود و اگر معرف ایرانی داشته باشند تسهیلات بیشتری هم دریافت می‌کنند.»
او یادآور شد: «هر ایرانی که معرف یک خارجی باشد و نیز همراه وی به ایران سفر کند، تسهیلات ویژه‌ای دریافت خواهد کرد و برای همه کشورهای رسمی به‌جز 10کشور روادید فرودگاهی صادر می‌شود. ما 27 دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان‌ها و مناطق آزاد داریم که در مناطقی که فرودگاه بین‌المللی دارند همان جا روادید صادر می‌کنند.»


تعداد بازدید :  269