شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
5 دهک ایرانی‌ها سوءتغذیه دارند
مردم: کیفیت زندگی در ایران را ارتقا دهید

شهروند| گفت‌وگوی «شهروند» با عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت سازندگی و دبیرکل خانه‌کشاورز در رسانه‌های مختلف بازتاب داشته و تعدادی از مخاطبان درباره آن به اظهارنظر پرداخته‌اند. کلانتری در این مصاحبه به «شهروند» می‌گوید: گرانی موادغذایی باعث شده 5 دهک خانواده‌های ایرانی دچار سوءتغذیه باشند. این در شرایطی است که دو دهک ثروتمند جامعه که در اقلیت هستند از شدت پرخوری دچار عارضه‌های مختلف هستند. او همچنین به ریشه‌های گرانی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: 500 دلال قدرتمند بازار ایران را به‌دست گرفته‌اند و در این میان مصرف‌کننده نیز به‌دلیل ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی خود را از دست داده و بازار ایران بدون کنترل رها شده است. در ادامه بخشی از دیدگاه‌های مخاطبان این گفت‌وگو را می‌خوانید:   
 رها: چرا مسئولان واقعیت‌ها رو وقتی می‌گن که دیگه کار از کار گذشته؟ نمونه‌اش برخی نمایندگان مجلس در زمان دولت قبل نه‌تنها اقدامات ایشون‌رو زیرسوال نبردن که در برخی موارد همراهی هم کردن حالا که دولت تموم شده‌ دارن درباره مفاسد رخ داده تو اون زمان حرف می‌زنن.
 ناشناس: سرانه مصرف موادغذایی در ایران رو با سایر کشورها مقایسه کنین.
 حامد: رژیم غذایی ما ایرانی‌ها کاستی‌های زیادی داره، یا لبنیات و میوه حذف می‌شه یا گوشت قرمز. این موضوع فقط متعلق به قشر فقیر نیست و خانواده‌های طبقه متوسط هم تجربه‌اش رو دارن. به نظرم این آمار کاملا درسته.
 ناشناس: این 500 دلال قدرتمند به چه کسانی وصل هستند؟ امیدوارم مسئولان عزم راسخ‌تری برای پاکسازی فساد اقتصادی نشون بدن.
 شیوا: اراضی کشاورزی به‌طور نگران‌کننده‌ای درحال نابودی هستند. با افزایش جمعیت، تبدیل اراضی کشاورزی و خشکسالی ایران به بیابان تبدیل می‌شه. مسئولان به جای حرف زدن اقدامات فوری‌رو در دستورکار قرار بدن.
 ناشناس: 5 دهک یعنی نیمی از جمعیت و این تاسفباره.
  اعتضادی: کیفیت زندگی در ایران کاهش داشته و این موضوع خیلی‌هارو سرخورده کرده. کاش مسئولان برنامه‌ریزی کارشناسانه‌تری برای ارتقای کیفیت زندگی در کشور داشته باشن.
 ناشناس: بازار بدون متولی‌رو بجا گفتن. حرف دل بسیاری از مصرف‌کننده‌ها بود.


تعداد بازدید :  126